انرژی

منتظر کاهش مصرف نفت نباشید

تحلیلگران شرکت آرگوس انتظار دارند گذر انرژی و رشد سهم برقی شدن حمل و نقل به کاهش تقاضای جهانی برای نفت منجر نخواهد شد و هر گونه کاهش مصرف بسیار تدریخی خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، یوئن کِرِک، مدیر جهانی نفت شرکت آرگوس در مجمع نفت آرگوس در کنفرانس IP Week اظهار کرد: ترند تقاضای جهانی برای نفت، کشمکشی بین تلاشهای فزاینده برای احیای سبز و برقی سازی در اروپا، آمریکا و تا حدودی چین، در برابر رشد تقاضا برای نفت تحت تاثیر رشد اقتصادی قوی اقتصادهای نوظهور خواهد بود.

آرگوس انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز باشد که تقریبا سطح مصرف سال ۲۰۱۹ است که آخرین سال معمولی پیش از شیوع ویروس کرونا بود.

همچنین بخوانید

اوپک هم در گزارش اکتبر ۲۰۲۰ خود اعلام کرد انتظار دارد تقاضا در دو دهه آینده رشد کند و در سال ۲۰۲۲ از سطح تقاضا پیش از شیوع ویروس کرونا فراتر رود و تا اواخر دهه ۲۰۳۰ رشد مستمری داشته باشد و پس از آن روند ثابتی پیدا کند.

شرکت آی اچ اس مارکیت برآورد کرده که تقاضای جهانی نفت برای بنزین و دیزل برای خودروهای سبک در سال ۲۰۱۹ به پیک خود یعنی ۲۹.۱ میلیون بشکه در روز رشد کرد. با این حال نفت همچنان منبع انرژی اصلی برای حمل و نقل در سالهای آینده خواهد بود. تحلیلگران این موسسه برآورد می کنند استفاده از برق در حمل و نقل جاده ای تنها باعث کاهش ۳۷۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت معادل ۰.۴ درصد از مصرف نفت جهان تا سال ۲۰۲۰ شده است و این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد می کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برقی سازی فزاینده به همراه رشد اقتصاد سوخت و استانداردهای آلایندگی، نقش مهمی در یکنواخت شدن تقاضای جهانی برای نفت و سپس کاهش آن ایفا خواهند کرد و آی اچ اس مارکیت در سناریوی پایه خود فرض گرفته است که چنین اتفاقی در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده روی خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا