امور زیربناییراه و ساختمان

درآمدهای ترانزیتی کشور را افزایش می‌دهیم/ برای اجرای پروژه‌های عمرانی منتظر خارجی‌ها نماندیم/ فردا آزادراه تمام ایرانی«غدیر» را افتتاح می‌کنیم

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با اشاره به افتتاح آزادراه غدیر اظهار داشت: با افتتاح آزادراه غدیر و تکمیل حلقه‌های دیگری از کریدورهای ترانزیتی، سهم ایران و مردم کشورمان از درآمدهای ترانزیتی افزایش پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید

سعید محمد در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افتتاح آزادراه جنوبی تهران (آزادراه غدیر) اظهار داشت: فردا آزادراه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر که اتصال دهنده استان‌های مرکزی، قم، تهران، البرز و قزوین است به افتتاح می‌رسد.

وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از حلقه‌های اتصال کریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب است اظهار داشت: با افتتاح آزادراه غدیر و تکمیل حلقه‌های دیگری از کریدورهای ترانزیتی، سهم ایران و مردم کشورمان از درآمدهای ترانزیتی افزایش پیدا می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های کشور به ویژه زیربناهای حمل و نقلی نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها و افزایش طول شبکه‌های راهی امکان دسترسی آسان و سریع را به بازارهای داخلی و خارجی فراهم می‌کند و یکی از سیاست‌های قرارگاه خاتم الانبیا در پروژه‌های عمرانی افزایش رفاه مردم و فعالان اقتصادی است.

محمد با بیان اینکه امروز به واسطه فشارهای ظالمانه کشورهای غربی و اعمال تحریم‌ها فشار مضاعفی به مردم کشورمان وارد می شود که باید حداکثر استفاده از امکانات داخل برای توانمندسازی کشور را داشته با شیم گفت: قرارگاه خاتم الانبیا بازوی اجرایی قوی دولت‌ها است و یکی از مزیت‌های پروژه آزادراه غدیر این است که قرارگاه به عنوان پیمانکار این پروژه، توانست این آزادراه را دقیقا طبق زمان بندی قرارداد یعنی پنج ساله به دولت تحویل دهد. می‌دانیم که اجرای پروژه‌ها وقتی زمانبر شود هزینه‌های مضاعفی را به دولت تحمیل می‌کند که توانستیم جلوی این موضوع را بگیریم.

محمد با بیان اینکه با رصد گلوگاه‌ها نقاط آسیب را شناسایی کرده‌ایم اظهار داشت: تمام پروژه‌ها بر اساس منویات رهبری در اقتصاد مقاومتی پیش می‌بریم و در این راستا نهایت هماهنگی و تعامل را با دولت و بخش خصوصی داریم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به جزئیات آزادراه جنوب تهران اظهار داشت: مهمترین مزیت این آزادراه، ساخت و احداث آن توسط مهندسان و جوانان ایرانی است که برای ساخت آن منتظر حمایت‌های خارجی نبودیم و کل این پروژه توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی ادامه داد: آزادراه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر به صورت دو بانده، شش خطه با عرض ۳۷ متر از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج – قزوین شروع می‌شود و تا چرم‌شهر در آزادراه قم – گرمسار ادامه پیدا می‌کند.

محمد با بیان اینکه این آزادراه در اتصال کریدور غرب به شرق از مرز بازرگان تا مرز سرخس نقش بسیار مهمی دارد گفت: آزادراه غدیر با عبور از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران باعث انتقال تردد خودروهای عبوری از کلانشهرهای کرج و تهران به خارج از محدوده این شهر‌ها می‌شود. 

وی با اشاره به راندمان بسیار بالای این پروژه ادامه داد: طبق گزارش‌ها راندمان این پروژه سالانه بیش از ۲۰ درصد بوده در حالی که پروژه‌های مشابه راندمان زیر ده درصد داشتند.

محمد تاکید کرد: این آزادراه در راه ابریشم و راه ترانزیتی که از بازرگان آغاز می‌شود و به مرزهای کشورهای همسایه افغانستان و ترکمنستان می‌رسد واقع شده و ارتباط آن با چند آزادراه و بزرگراه حیاتی کشور سبب می‌شود این مسیر به یکی از قطعات استراتژیک ترانزیتی تبدیل شود و اثر پدافند غیرعامل هم دارد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا افزود: از آ‌نجایی که ترافیک شهرهای تهران و کرج می‌تواند در این آزادراه تخلیه شود، این مسیر می‌تواند به عنوان آزادراه پدافند غیرعامل برای تهران و کرج در مواقع بحرانی محسوب شود.

وی با اشاره به کاهش زمان سفر از آزادراه جنوبی تهران یا همان غدیر گفت:‌ تمام پروژه‌های قرارگاه خاتم الانبیا در راستای افزایش رفاه مردم کشورمان است و با افتتاح آزادراه غدیر زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به طور متوسط ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه نیمه سنگین به طور میانگین ۱۱۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند که این میزان باعث صرفه‌جویی در سوختی معادل ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در ۲۰ سال اول بهره‌برداری است. از سوی دیگر آزادراه غدیر گره گلوگاهی توزیع ترافیک شبکه آزادراهی غرب، جنوب، شرق و شمال به مرکزیت تهران را حذف می‌کند که این می‌تواند باعث کاهش ترافیک در این محدوده شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا