ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

در تکنولوژی ۵G به دلایل فنی مزیت رقابتی داریم

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، با بیان اینکه در ۵G، ما به دلایل فنی مزیت رقابتی داریم، گفت: ​فناوری ۵G به دلیل فکرافزاری بودن و بهره زیادی که از نرم‌افزار می‌­برد و وابستگی کمتری به سخت‌­افزار دارد، طبیعتا ما در کشور مزیت داریم.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستار هاشمی در مراسم راه‌اندازی و بهره‌برداری از نخستین سایت نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در جوار حرم رضوی که به نمایندگی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشت، گفت: مطابق اسناد بالادستی و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مکلف به آن هستیم که ۱۰ درصد از کاربران را با استفاده از فناوری‌­های نوین به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم و سهم اقتصاد دیجیتال نیز در افق ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد از اقتصاد کشور برسد، که راه‌اندازی فناوری  5G نیز با همین نگاه صورت می­‌پذیرد.

وی افزود: بر همین اساس سند نقشه راهی از دو سه سال گذشته برای ورود به فناوری 5G در وزارت ارتباطات ترسیم و وظایفی برای حوزه‌های حاکمیتی و اپراتورها ترسیم شده که امروز شاهد به بار نشستن نتایج این هم‌­افزایی‌­ها در خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. این اقدام در راستای ایجاد بستر فناوری‌های نوین جهت اتصال کاربران به شبکه ملی اطلاعات و همچنین ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور است. 

همچنین بخوانید

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات فناوری نسل پنجم را بستری برای ایجاد خلاقیت و شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال دانست و اظهار کرد: براساس مطالعات و پیش‌بینی‌های جهانی، فراگیری نسل پنجم در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد اما این موضوع به معنی آن نیست که باید منتظر شویم و دست روی دست بگذاریم، بلکه باید آمادگی لازم برای جذب تکنولوژی را در کشور ایجاد کنیم.

هاشمی ادامه داد: در 5G، ما به دلایل فنی مزیت رقابتی داریم. فناوری 5G به دلیل فکرافزاری بودن و بهره زیادی که از نرم‌افزار می‌­برد و وابستگی کمتری به سخت‌­افزار دارد، طبیعتا ما در کشور مزیت داریم، و البته شرط آن این است که در زمان مناسب و نقطه عطف به این فناوری وارد شویم تا سهم مناسبی از این تکنولوزی را در اختیار بگیریم که خوشبختانه این اتفاق در زمان خوبی رخ داده است.

وی افزود: در بحث 5G صرفا پرداختن به زیرساخت‌­های ارتباطی کفایت نمی‌­کند، زیرا 5G صرفا یک بستر ارتباطی نیست، بلکه این فناوری به معنی در کنار هم قرار گرفتن مولفه‌های مختلفی است که می‌­توانند خلق ثروت و ارزش افزوده ایجاد کنند و از طرفی این تکنولوژی علاوه بر عدالت ارتباطِی، به تحقق عدالت خدماتی هم کمک می‌­کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در ادامه گفت: نکته مهم دیگری که در بحث ورود به فناوری 5G، باید به آن توجه کرد این است که ضرورتا 5G در امتداد 4G قرار نمی‌­گیرد، بلکه 5G ویژگی­‌هایی را فراهم می‌­آورد که در نسل­‌های قبلی این­ها را نداشتیم و در گذشته نه ­چندان دور امکان محقق شدن آن­ها وجود نداشته و این موضوع یکی از دلایل اصلی ورود به این فناوری است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا