كشاورزی و دامپروری

نصف کلسیم فسفات داخلی در انبارها مانده/ واردکنندگان دنبال واردات با ارز دولتی هستند

دبیر انجمن تولیدکنندگان کلسیم فسفات کشور گفت: درحالی که ۵۰ درصد دی و مونوکلسیم فسفات تولید داخل در انبارها مانده است واردکنندگان دوباره به دنبال واردات با ارز دولتی هستند.

محسن سعیدیان دبیر انجمن تولیدکنندگان کلسیم فسفات کشور  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: از آغاز آذر ماه سال قبل  واردات محصول مونو و دی کلسیم فسفات متوقف شد اما هنوز اثرات آن باقی مانده و هنوز بخشی از واردات انجام شده با ارز دولتی در  انبار ها است.

وی افزود: وارد کنندگان، مونو و دی کلسیم فسفات با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بازار با قیمت آزاد به فروش می رسانند و تنها ۱۰ درصد آن را بر اساس محاسبه با ارز دولتی به فروش می رسد.

همچنین بخوانید

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

وی تصریح کرد: بخشی از مونو و دی کلسیم فسفات وارداتی از سال های گذشته که با ارز ۴۲۰۰ به کشور وارد شده هنوز در برخی از انبار ها باقی است و با کالای تولید داخلی رقابت نابرابری می کند.

سعیدیان گفت: اخیرا ملاقاتی نیز میان مدیرعامل انجمن خوراک و معاون وزیر صنعت در امور بازرگانی صورت گرفته است که در آن دوباره به دنبال واردات مونو و دی کلسیم فسفات هستند.

وی افزود: این درحالی است که تمام کارخانه های ما انباشته از دی و مونو کلسیم فسفات هستند، زیرا مرغداران با تمام ظرفیت خود کار نمی کنند و بازار کشش تولیدات داخلی، را ندارد.

۵۰ درصد دی و مونو کلسیم فسفات در انبار ها باقی مانده است

دبیر انجمن تولیدکنندگان کلسیم فسفات کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد دی و مونو کلسیم فسفات تولید کنندگان داخلی در انبار ها است ادامه داد:  تولید کنندگان این محصول 25 درصد ظرفیت تولید خود را در انبار ها ذخیره دارند و بیش از ۵۰ هزار تن دی و مونو کلسیم فسفات در انبار ها ذخیره شده است.

سعیدیان گفت: نتیجه واردات دوباره واردات دی و مونو کلسیم فسفات تعطیلی دوباره ۴۷ کارخانه تولید کننده این محصول است و  باید هشدار داد که وارد کنندگان این محصول تنها به دنبال کسب سود برای خود هستند و به تولید داخل توجهی ندارند.

وی اظهار داشت: در مرحله قبل ۸۰ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دی و مونو کلسیم فسفات از کشور خارج شد و تمام کارخانه های تولید داخلی ۱۷ ماه  تعطیل و  7 هزار کارگر بیکار شدند و به این صنعت ۳۵۰ میلیارد تومان ضرر زدند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان کلسیم فسفات کشور تاکید کرد: کیفیت دی و کلسیم فسفات از نمونه های خارجی  بالاتر است و صنایع داخلی می توانند تمام نیاز داخل را تامین کنند.

وی با اشاره به تولید ۲۰۰ هزار تنی تولید دی و مونو کلسیم فسفات  صنایع داخلی گفت: در صورتی که مرغداران و دامداران با ظرفیت کامل تولید داشته باشند در سال  200 تا ۲۲۰ هزار تن دی و مونو کلسیم فسفات در کشور مصرف می شود اما بازار اکنون تنها ظرفیت جذب 100 هزار تن  از تولید را دارد.

این مقام مسئول گفت: وارد کنندگان، سازمان دامپزشکی و وزاتخانه های صنعت و کشاورزی را تحت فشار قرار داده اند تا دوباره بتوانند امکان واردات دی و مونو کلسیم فسفات را با ارز دولتی فراهم کنند اما نباید تحت تاثیر قرار گیرند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا