صنعت، معدن، تجارت

وعده‌های پوچ دولت برای کمک به تولید/ بازار شب عید امسال هم رونق ندارد

دولت به وعده های خود برای کمک به واحدهای تولیدی در شرایط کرونا عمل نکرده و همین امر بلاتکلیفی واحدهای تولیدی را از وضعیت فعالیت خود در آینده بیشتر کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید و فروش پوشاک رونق داشت اما در طول دو سال اخیر شیوع بیماری کرونا عاملی شده تا رونقی در خرید و فروش شب عید نباشد و همین امر آسیب های جدی را به واحدهای تولیدی وارد کرده است.

به اعتقاد تولیدکنندگان یکی از امیدهای ما برای فروش کالا شب عید بود اما با این اوضاع امکان فروش محصولات نیست و از طرفی دیگر نقدینگی کافی برای واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت وجود ندارد. نکته مهم اینجاست دولت هم به وعده های خود برای کمک به واحدهای تولیدی در شرایط کرونا عمل نکرده و همین امر بلاتکلیفی واحدهای تولیدی را از وضعیت فعالیت خود در آینده بیشتر کرده است.

  اتحادیه فروشندگان پوشاک , بازار , کرونا ,

مجید افتخاری به عنوان عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک تهران در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم میگوید: در حال حاضر واحدهای تولیدی با کاهش حداقل 40 درصدی تقاضا در بازار روبه رو هستند که در همین ارتباط مسائل مختلفی دخیل هستند.

وی افزود:  از عوامل تأثیر گذار بر رکود بازار را باید کوچک شدن سبد خانوار ، اعمال محدودیت های کرونایی در گشایش واحدهای فروش پوشاک، نگرانی مردم و اصناف از نبود یک چشم انداز درست از بازار شب عید عنوان کرد. 

عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه امسال تردد ها به خاطر شب عید محدود خواهد بود، گفت: دولت به جای روشن سازی وضعیت بازار شب عید و نظارت ها،  مدام اخبار ضد و نقیضی را مطرح میکند و همین امر یک فضای غیر قابل پیش بینی را برای تولیدکنندگان  و خریداران پوشاک ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه  اوضاع بازار پوشاک در سایر شهرستان ها بدتر از تهران است، تصریح کرد: این بلاتکلیفی شدید شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

 وی در خصوص تأمین مواد اولیه هم برای واحدهای تولیدی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: به دلیل کاهش ارزش پول سال بسیار سختی برای واحدهای تولیدی به وجود آمد. کالاهای شب عید باید ۴ ماه پیش تولید می شد اما آن زمان نرخ دلار 30 هزار تومان بود به طبع همین امر تولیدکنندگان را در تأمین مواد اولیه با مشکلات زیادی روبه رو کرد.

به گفته افتخاری ، علاوه بر این کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان 3 تا ۵ ماه در گمرکات ماند و بحران مواد اولیه برای تولیدکنندگان به وجود آمد، جالب اینجاست دولت واردات یکسری از  مواد اولیه را هم که در داخل تولید نمی شدند ممنوع کرد و قیمت نخ به شدت افزایش پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه شرایط در حوزه مواد اولیه اصلاً خوب نیست، افزود: البته با وجود افزایش هزینه های تولید، گرانی کالاهای تمام شده در صنعت پوشاک نسبت به سایر کالاها اندک است. 

این عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک تهران اضافه کرد: پوشاک تابع فصل است و اگر در زمان مقرر فروش نرود ضرر به تولیدکنندگان وارد می شود. امسال به دلیل شرایط بیماری کرونا  فروش بهاره برگزار نمیشود این در حالی است که تمام امید تولیدکنندگان به بازار شب عید بود. اگر دولت به جای صحبت فکر اساسی برای  حمایت از تولیدکنندگان پوشاک نکند در آینده سیل بیکاری در این صنعت افزایش خواهد یافت. 

 انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا