بین الملل

اقتصاد چین تا ۲۰۲۸ از آمریکا پیشی می‌گیرد

بانک آمریکا اعلام کرد چین می‌تواند اندازه اقتصاد خود را تا ۲۰۳۵ دو برابر کند و آمریکا را در حدود سالهای ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا پشت سر بگذارد.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی ان بی سی، طبق گفته یکی از اقتصاددان‌های بانک آمریکا، چین می‌تواند اندازه اقتصاد خود را تا ۲۰۳۵ دو برابر کند و آمریکا را به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا پشت سر بگذارد.

 آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه نوامبر اعلام کرد این امکان وجود دارد که تولید ناخالص داخلی این کشور و درآمد سرانه آن تا ۲۰۳۵ دو برابر شود.

دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی چین نیاز به متوسط رشد سالانه ۴.۷ درصدی طی ۱۵ سال آینده دارد که برخی عقیده دارند دستیابی به آن سخت است ولی هلن کیائو، سرپرست بخش اقتصاد آسیایی در تحقیقات جهانی بانک آمریکا گفت برخی اصلاحات اقتصادی می‌تواند به چین در رسیدن به این هدف کمک کند.

 وی گفت:« ما عقیده داریم چین می‌تواند این موفقیت را بدست آورد».

کیائو پیش‌بینی می‌کند بزرگترین اقتصاد آسیا علاوه بر دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی خود، در حدود سالهای ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ آمریکا را به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پشت سر می‌گذارد.

 اقتصاد چین از معدود اقتصادهایی است که با وجود بحران کرونا در ۲۰۲۰ رشد کرد. اطلاعات رسمی نشان می‌دهد اقتصاد چین ۲.۳ درصد در سال گذشته میلادی رشد کرده و صندوق بین‌المللی پول رشد ۸.۱ درصدی را در سال جاری میلادی برای اقتصاد این کشور پیش‌بینی می‌کند.

 در این بین، آمریکا ۳.۵ درصد در ۲۰۲۰ کوچک شد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده اقتصاد این کشور ۵.۱ درصد در ۲۰۲۱ رشد می‌کند.

کیائو در گزارشی که اوایل همین ماه منتشر شد به برخی نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد چین برای رسیدن به اهداف خود در ۲۰۳۵ اشاره کرد که عبارتند از:

  •  مسن شدن جمعیت چین به رشد اقتصاد آن لطمه می‌زند
  •  نسبت بالای بدهی به تولید ناخالص داخلی چین ثبات اقتصادی آن را تهدید می‌کند
  •  مدل رشد سرمایه‌گذاری در چین پایدار نیست و نمی‌تواند در بلندمدت باعث رشد اقتصاد شود.

 طبق این گزارش، این نگرانی ها رشد کل اقتصاد چین را آهسته‌تر می‌کنند ولی آن را از مسیر خارج نخواهند کرد.

 انتهای پیام/۷۰

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا