امور زیربناییراه و ساختمان

آماده برگزاری سفرهای دریایی نوروزی هستیم/ فعلا گردشگری دریایی ممنوع اعلام شده/ احتمال الزامی شدن انجام تست فوری برای مسافران دریایی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای برگزاری سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در ایام نوروز تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، هستیم، گفت: احتمال دارد انجام تست فوری برای تمام مسافران دریایی اجباری شود اما هنوز در این باره هم تصمیم نهایی اعلام نشده است.

همچنین بخوانید

حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای انجام سفرهای دریایی در ایام نوروز اظهار داشت: برای برگزاری سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در ایام نوروز در بنادر شمالی و جنوبی تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا چه در استان‌ها و چه در ستاد مرکزی هستیم.

وی ادامه داد: هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و پروتکل‌ها و دستورات نهایی درباره این موضوع ابلاغ نشده اما انچه که تا به امروز (شنبه نهم اسفند ماه ) شنیده شده این است که گردشگری دریایی در بنادر جنوب برای نوروز فعلا ممنوع است.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در هر صورت آماده برگزاری سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در بنادر جنوب و شمال در ایام نوروز هستیم، گفت: هر چند هنوز پروتکل‌ها اجرایی یا تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در ستاد و استان‌ها برای برگزاری این برنامه‌ها یا عدم برگزاری آن اعلام نشده، اما سازمان بنادر در حال آماده سازی بنادر برای انجام برنامه‌های نوروزی است اگر تصمیم ستاد مبنی بر عدم انجام سفرهای دریایی باشد، مانند نوروز ۹۹ تمام برنامه‌ها لغو می‌شود.

عباس‌نژاد افزود: اگر بنا باشد برنامه‌های نوروزی برگزار شود به طور قطع رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسافران و متقاضیان اجبار است که یکی از مهم‌ترین آنها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شناورها خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارایه تست منفی کرونا برای مسافران و گردشگران الزامی است، اظهار داشت: تا به امروز درباره این جزییات فعلا چیزی ابلاغ نشده است اما قطعا مسافران از مبادی زمینی و هوایی با تست منفی به این مناطق وارد می‌شوند و فرض بر این است که با تست منفی توانسته‌اند به مناطق ساحلی به ویژه جنوب وارد شوند. موضوع بعدی الزام تست فوری برای تهیه بلیت شناورها است که احتمال دارد انجام تست فوری برای تمام مسافران دریایی اجباری شود اما هنوز در این باره هم تصمیم نهایی اعلام نشده است.

عباس‌نژاد ادامه داد: اگر تست فوری الزام شود، تجهیزات و امکانات برای انجام این پروتکل را با همکاری دستگاه های مربوطه فراهم می‌آوریم.  ‌

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به تجهیز ناوگان برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی گفت: پرترددترین مسیر قشم – بندرعباس است که برای اجرای پروتکل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در طول یک سال گذشته دو فروند شناور به این مسیر اضافه شده است.

عباس‌نژاد ادامه داد: در نوروز سال گذشته به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام سفرها و گردشگری دریایی لغو شد اما در شرایط عادی سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون جابه جایی دریایی داشتیم که در طول یک سال گذشته این آمار افت بسیار شدیدی داشت.

وی با اشاره به مسیرهای پرتردد دریایی اظهار داشت: مسیر بندرعباس- قشم، چارک- کیش و لافت از پرترددترین و پرتقاضاترین مسیرهای دریایی چه در بخش مسافر چه حمل خودرو هستند و ممکن است امسال مسیرهای دریایی برای اتصال جزایر به  یکدیگر افزایش یابد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر گفت: برای انجام سفرهای خارجی از طریق دریا هم آمادگی لازم را داریم اما کشورها همسایه در جنوب کشور، پروتکل های خاصی برای برقراری این مسیرها در ایام کرونا دارد و به‌ فعل درآمدن مسیرهای دریایی بین کشورهای همسایه بستگی به شرایط پذیرش آنها دارد البته ایران هم شرایطی برای پذریش مسافران خارجی دارد اما در طول دوران کرونا جابه‌جایی‌ها در شرایط خاص و با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است.

عباس‌نژاد همچنین درباره تغییر قیمت بلیت شناور در مسیرهای مختلف در ایام نوروز اظهار داشت: سازمان بنادر درباره تعیین قیمت بلیت شناورها در مسیرهای مختلف تصمیم‌گیر و نرخ‌گذار نیست و این تصمیم از سوی استانداری‌ها و ستاد سفرهای نورزوی استانی گرفته می‌شود اما معمولا در ایام نوروز افزایش قیمتی صورت نمی‌گیرد البته باید در نظر گرفت که در طول یک سال گذشته با افت بی‌سابقه سفر و افزایش هزینه ها مواجه بودیم. به هر حال هنوز دراین باره تصمیمی گرفته نشده است.    

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا