صنعت، معدن، تجارت

راه‌اندازی خط چارتری کشتیرانی بین ایران و سوریه

مدیرکل بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: یک خط چارتری بین ایران و سوریه راه‌اندازی شده که به صورت برنامه‌ای عمل می‌کند؛ به گونه‌ای که بیستم هر ماه این کشتی به سمت سوریه حرکت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تیمور بشیر گنبدی امروز در کنفرانس «فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: با سوریه یک کمیته عالی روابط اقتصادی داریم که این کمیته سطح بالایی دارد؛ رئیس کمیته، معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه و دبیر هم در سطح وزیر است. در این کمیته روابط دو کشور در بُعد دولت و بخش خصوصی تسهیل می‌شود و وظیفه دارد درخواست همکاری فعالان اقتصادی دو طرف را اجابت کند.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: چهاردهمین جلسه کمیته عالی در بهمن سال ۹۷ برگزار شد که در آن جلسه ۱۱ سند همکاری امضا کردیم که موافقتنامه همکاری‌های راهبردی بین ایران و سوریه با حضور بلندمدت بخش‌های خصوصی دو کشور در بازارهای دو کشور، از جمله مهم‌ترین سندهای امضا شده بود.

بشیر گنبدی ادامه داد: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، برگزاری جلسات در کمیته عالی و پیگیری اسناد امضا شده، به عقب افتاده است.

تأسیس مرکز مشترک فناوری‌های نوین با سوریه

وی در ادامه گفت: امروز هیئتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایران به ریاست معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای همکاری‌های مشترک به سوریه سفر می‌کنند.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین مقرر شده یک مرکز مشترک فناوری‌های نوین با سوریه تأسیس شود.

بشیر گنبدی در ادامه با بیان اینکه برای ارتباط با سوریه باید شرایط اقتصادی داخل سوریه و ایران مد نظر قرار گیرد، گفت: قبل از درگیری‌های سوریه، تجارت ما با این کشور بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار بود اما ناآرامی‌های سال‌های اخیر در تجارت بین دو کشور وقفه ایجاد کرد البته امید است که دوباره به آن سطح از روابط برگردیم.

وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل بین ایران و سوریه گفت: اخیراً کشور عراق به کنوانسیون «تیر» پیوسته که در حال عملیاتی کردن آن است. در صورت اجرای نهایی این کنوانسیون، پنج دروازه مرزی از سوی کشور عراق برای تجارت باز می‌شود. در چنین شرایطی، مسیر تجاری روانی به سمت سوریه خواهیم داشت.

مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین در بخش حمل و نقل دریایی تفاهم شده که یک خط چارتری کشتیرانی بین دو کشور ایجاد شود که به صورت برنامه‌ای عمل می‌کند؛ یعنی بیستم هر ماه این کشتی به سمت سوریه حرکت خواهد کرد که اولین خط نیز بیستم اسفند ماه حرکت خواهد کرد. طبق آخرین اطلاعات تا امروز ۶۰ درصد ظرفیت این کشتی پر شده است.

بشیر گنبدی به بخش مسکن و شهرسازی نیز اشاره کرد و گفت: آذر پارسال نشست مهمی با وزیر سوری داشتیم و تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که مقرر شد در سمت سوریه با حمایت دولت، یک شرکت مشترک برای بخش زیربنایی مسکن و راه‌سازی با مشارکت راهبردی تشکیل شود؛ در این شرکت که نقش راهبری دارد، پروژه‌هایی احصاء می‌شود.

وی گفت: همچنین در بهار ۱۴۰۰ هیئت ترکیبی از بخش دولتی و خصوصی به سوریه اعزام خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا