انرژی

به نفعمان است در اوپک بمانیم

وزیر انرژی امارات متحده عربی در اظهاراتی ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به توافق کاهش تولید اوپک پلاس، اظهار کرد به نفع این کشور است در اوپک بماند.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سهیل المزروعی به نشریه سه ماهه گلف اینتلیجنس که ۲۸ فوریه ایمیل شد، گفت: احتمال اینکه اوپک و متحدانش با افزایش تولید نفت به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز برای آوریل موافقت کنند، به عرضه موفق واکسن‌های کووید ۱۹ و تاثیر آن بر احیای تقاضا بستگی خواهد داشت. ما همچنین باید فراتر از تعادل عرضه و تقاضا را در نظر داشته و ذخایر نفت را بررسی کنیم که ممکن است در طول سال ۲۰۲۱ رشد کنند و ما همچنان در تلاش برای کاهش ذخایر نفت و بازگرداندن آنها به سطح عادی هستیم.

وزیران گروه اوپک پلاس که در راس آنها عربستان سعودی و روسیه قرار دارند، پنجشنبه هفته جاری برای تصمیم گیری درباره سطح تولید نفت برای آوریل دیدار می کنند. نشسته سوم فوریه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس به وزیران گروه توصیه شده بود به جای افزایش برنامه‌ریزی شده تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز، تولید نفت را تا پایان مارس ثابت نگهدارند. عربستان سعودی همچنین اعلام کرد به صورت داوطلبانه تولیدش را یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های فوریه و مارس کاهش خواهد داد. هنوز مشخص نیست آیا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش تولید به صورت یکباره در آوریل احیا خواهد شد.

همچنین بخوانید

 روسیه و قزاقستان اجازه پیدا کردند در ماه‌های فوریه و مارس سطح تولیدشان را اندکی افزایش دهند در حالی که سایر اعضای اوپک موافقت کردند سهمیه تولیدشان را بدون تغییر حفظ کنند.

 اوپک روسیه و هشت تولیدکننده دیگر خارج از این گروه در قالب گروه اوپک پلاس در حال تسهیل تدریجی محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز هستند که در بدترین مقطع بحران ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند. محدودیت عرضه آنها از ۷.۷ میلیون بشکه در روز در دسامبر به ۷.۲ میلیون بشکه در روز -معادل ۷ درصد از تقاضای جهانی برای نفت پیش از شیوع ویروس کرونا – در ژانویه امسال رسید. این گروه تسهیل محدودیت عرضه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تا اواسط امسال را هدف گرفته است.

وزیر انرژی امارات متحده عربی از تولید کنندگان خواست به منظور تامین تقاضای رو به بهبود بازار نفت، افزایش تولید را به صورت تدریجی انجام دهند و گفت: ما روند احیای بهتر از حد انتظاری در ژانویه داشتیم و اکنون انتظار داریم تقاضا تا ابتدایی سال ۲۰۲۲ به سطح سال ۲۰۱۹ که ویروس کرونا هنوز شیوع پیدا نکرده بود بازگردد. آنچه که از قیمتها و بازار متعادل مهمتر است، این است که ما همچنان مشوق سرمایه گذاری در عرضه جدید باشیم تا زمانی که تقاضای بهبود پیدا می کند، تولید کافی برای تامین آن وجود داشته باشد.

المزروعی  که پیش از این نسبت به بهره برداری تولیدکنندگان شیل آمریکا از کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تولید آنها هشدار داده بود، موضع خود را تکرار کرد و گفت: همه تولیدکنندگان باید مراقب باشند بازار را از عرضه لبریز نکنند. در غیر این صورت قیمت‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری آسیب خواهد دید. با توجه به سطح ذخایر نفت برای تولیدکنندگان آمریکایی افزایش تولید راحت نخواهد بود. آنها باید محتاط باشند.

وزیر انرژی امارات گفت: اوپک پلاس اکنون به دنبال دفاع از سهم بازار خود نیست. هر چند که انتظار دارد زمانی که تقاضا بهبود یافت و به سطح عادی برگشت، سهم بازار از دست رفته خود را مجددا بازیابد.

مزروعی خاطرنشان کرد: امارات متحده عربی که یکی از اعضای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس است، خواهان تقویت نرخ پایبندی ۱۰۰ درصد به پیمان محدودیت عرضه است. وی در ادامه افزود: به عنوان یک الگو، امارات متحده عربی ظرفیت تولید بیش از ۴.۲ میلیون بشکه در روز دارد ولی با اوپک پلاس برای کاهش قابل توجه این حجم تولید همکاری کرده است.

این وزیر انرژی بر تعهد کشورش برای ماندن در اوپک با وجود اشارات قبلی مبنی بر این که تولیدکننده قصد دارد در بحبوحه برنامه هایش برای افزایش ظرفیت تولید نفت از این گروه خارج شود، تاکید کرد. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) که بزرگترین تولید کننده انرژی امارات است، قرار است ظرفیت تولید نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲۵ درصد افزایش داده و به پنج میلیون بشکه در روز برساند و قصد دارد قرارداد معاملات آتی موربان را در ۲۹ مارس در بازاری مستقر در دوبی راه اندازی کند. موربان گرید نفتی پرچمدار ادنوک است و حدود نیمی از ظرفیت فعلی تولید نفت این شرکت را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش پلاتس، المزروعی گفت: به نفع ماست که در اوپک بمانیم. مطمئنم سرمایه گذاری هایی که در موربان انجام گرفته و بهبودهای صورت گرفته در بهره وری توسط ادنوک، ما را قادر خواهد ساخت رقابت کنیم زیرا نفت همچنان مورد نیاز خواهد بود. در نهایت این هزینه تولید است که اهمیت دارد و بهبود تقاضا پس از دوران پاندمی بالاتر از سطح تولید فعلی ما خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا