امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ادامه چالش تامین نهاده های دامی؛ اینبار کُندی حمل و نقل

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه کُندی در حمل و نقل مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، از مسئولان خواست برای این مشکل راهکار موثری بیندیشند.

همچنین بخوانید

موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه درخواست ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط با نهاده‌های دامی این است که به صورت لحظه‌ای به صنعت دام و طیور کشور توجه کنند، اظهار داشت: دام و طیور موجودات زنده هستند و گاهی حتی ثانیه‌ها برای تأمین نهاده‌ها مهم می‌شود.

مشکل در تأمین نهاده‌های وارداتی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، روی علوفه‌های خشبی نیز تأثیر داشته و قیمت آنها را افزایش داده است به عنوان مثال کاه که حدود ۱۸ ماه قبل کیلویی ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد هم اکنون به کیلویی حدود ۲,۵۰۰ تومان رسیده است

وی تصریح کرد: در حال حاضر دغدغه دامداران و مرغداران تأمین نهاده مورد نیاز برای ایام نوروز است به دلیل اینکه در این ایام، حمل و نقل و ترددها دچار اختلالاتی می‌شود به همین جهت ما از مسئولان می‌خواهیم که توزیع نهاده‌ها را سریع‌تر انجام دهند.

رهنمایی اضافه کرد: هم اکنون ۴۰ روز است که ما پول داده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم نهاده مورد نیازمان را تأمین کنیم که این اتفاق خوشایندی نیست و اگر در ایام نوروز نیز وضعیت به همین شکل باشد دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در حوزه علوفه خشبی (یونجه و ذرت سیلویی) تولید در کشور انجام و برداشت شده است، افزود: ذخیره سازی در این حوزه وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد اما مشکل در تأمین نهاده‌های وارداتی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، روی علوفه‌های خشبی نیز تأثیر داشته و قیمت آنها را افزایش داده است به عنوان مثال کاه که حدود ۱۸ ماه قبل کیلویی ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد هم اکنون به کیلویی حدود ۲,۵۰۰ تومان رسیده است.

طی ۴۰ روز گذشته که نهاده‌های خریداری شده ما به دستمان نرسیده، ناچار شدیم این نهاده‌ها را از بازار آزاد به ۳ برابر قیمت تأمین کنیم

رهنمایی تصریح کرد: مسئولان از حوزه واردات تا توزیع و حمل و نقل باید شبانه روز پای کار باشند تا کمبودی که ایجاد شده تا حدودی ترمیم شود.

وی با اشاره به اینکه کندی در حمل و نقل مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، افزود: طی ۴۰ روز گذشته که نهاده‌های خریداری شده ما به دستمان نرسیده، ناچار شدیم این نهاده‌ها را از بازار آزاد به ۳ برابر قیمت تأمین کنیم.

رهنمایی تاکید کرد: ما از دولتمردان می‌خواهیم که تدابیری بیندیشند تا روزهای پایانی سال جاری و روزهای ابتدای سال آینده، تنش کمتری را در حوزه تأمین نهاده‌های دامی شاهد باشیم.

کارد به استخوان دامداران کشور رسیده و در جلساتی که اخیراً داشته ایم، دامداران، تشکل‌ها را به کم کاری در پیگیری حق‌شان متهم و اعلام کرده اند که در صورت تداوم روند فعلی، تجمع اعتراض‌آمیز خواهند داشت

وی اضافه کرد: کارد به استخوان دامداران کشور رسیده و در جلساتی که اخیراً داشته ایم، دامداران، تشکل‌ها را به کم کاری در پیگیری حق‌شان متهم و اعلام کرده اند که در صورت تداوم روند فعلی، تجمع اعتراض‌آمیز خواهند داشت.

رهنمایی با بیان اینکه دام و طیور سرمایه‌هایی است که اگر از دست برود، به راحتی جبران نمی‌شود، گفت: متأسفانه شاهد سوءمدیریت های جدی در حوزه توزیع نهاده‌های دامی هستیم، ارز رفته و نهاده وارد کشور شده اما ۴۰ روز زمان می‌برد تا به دست تولیدکننده برسد؛ دولتمردان باید بررسی کنند که دلیل این تأخیر در حمل نهاده‌ها چیست و با خاطیان برخورد جدی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، افزود: اگر دولت بتواند این مساله را طوری مدیریت کند که یارانه مذکور وارد سفره مردم شود، ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی و برخی دیگر از کالاهای اساسی اقدام مثبتی است اما اگر همچنان بخواهیم شاهد انحرافات و فساد در این حوزه باشیم، بهتر است که چاره دیگری اندیشیده شود.

رهنمایی تاکید کرد که متأسفانه طی حدود ۱۰ ماه گذشته بخش زیادی از نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار سیاه شده و تولیدکنندگان مجبور به خرید با قیمت‌های گزاف شده اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا