امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضرورت توقف خام‌فروشی نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت توقف خام‌فروشی نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان دام و طیور، گفت: این نهاده‌ها باید اختیار کارخانه‌های خوراک دام قرار گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه‌ای با اعضای هیأت مدیره اتحادیه دامداران استان با بیان اینکه تأمین نهاده‌های دامی در شرایط سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: اتحادیه دامداران با دریافت مجوز می‌تواند نهاده‌های خام را با استفاده از دستگاه میکسر به نهاده‌های تأیید شده تبدیل کرده و در اختیار دامداران سنتی قرار دهد که در این صورت هزینه تمام شده کاهش یافته و تا حدودی از فروش نهاده‌های خام جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: مدیریت توزیع نهاده‌های دامی نیاز به برنامه ریزی دارد و کارگروه نظارتی وظیفه برنامه ریزی آن را بر عهده دارد.

فتحی ادامه داد: جامعه به عنوان مصرف کننده همواره کنار نظام و دولت قرار گرفته و با درک شرایط اقتصادی مملکت فشارهای موجود را تحمل کرده است و دولت برای تأمین نهاده‌های دامی با ارز دولتی، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است که تأمین همین ارز زمانبر بوده و کار ساده ای نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: علاوه بر جامعه مصرف کننده، تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای تأمین مواد اولیه تولیدات خود، مخصوصاً نهاده‌های دامی با مشکلات مالی مواجه هستند و ارزش تولیدات از هزینه‌های تولید کمتر است.

فتحی به تشکیل کارگروهی برای نظارت بر نحوه فروش نهاده‌های دامی توسط تعاونی‌ها تاکید کرد و افزود: باید پس از خرید نهاده‌های دامی توسط اتحادیه‌ها و فروش آن به تعاونی‌ها، اقداماتی در جهت نظارت به شیوه فروش تعاونی‌ها انجام گیرد تا نهاده‌های دامی به دست دامداران و مرغداران واقعی برسد.

وی استفاده از نهاده‌های دامی خام را غیرمنطقی دانست و گفت: استفاده از این نوع نهاده باعث کاهش عملکرد دام خواهد شد و از دیدگاه علمی نیز توصیه نشده است و در دامداری‌های صنعتی دستگاه‌های میکسر وجود دارد که نهاده‌های خام را به شکل کنسانتره و با تناسب از انواع مواد غذایی مخلوط کرده و به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند و در صورتی که این تناسب رعایت نشود، میزان تولید و عملکرد برای دامداری کاهش خواهد یافت و برای جلوگیری از کاهش عملکرد، کارگروه نظارت باید وارد عمل شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا