صنعت، معدن، تجارت

دعوای فولادی‌ها و نوردی‌ها چندان به ما مرتبط نیست

سرپرست معاونت امور معادن وزارت صمت گفت: اختلافات بین فولادی‌ها و نوردی‌ها چندان به وزارت صمت مربوط نمی‌شود اما ما به دنبال برنامه‌ریزی در این حوزه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اردشیر سعد محمدی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت امروز در نشستی خبری درباره اختلافات بین تولیدکنندگان بالادست و پایین‌دست زنجیره فولاد اظهار داشت: برخی اتفاقات به وزارت صمت ارتباطی ندارد اما همه تیرها به وزارتخانه به عنوان یک پیشانی اصابت می‌کند.

وی افزود: ارزیابی بازار نشان می‌دهد که تولید شمش توسط شرکت‌های بزرگ همچون فولاد خوزستان و فولاد خراسان و همچنین توسط دارندگان کوره‌های القایی به عنوان تولیدکنندگان کوچک انجام می‌شود. گاهی مد نظر بازار، کیفیت تولیدات شرکت‌های بزرگ است، به همین دلیل کیفیت کوره‌های القایی برای معامله در بازار دچار تنش می‌شود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: طی یک ماه و نیم گذشته نرخ تعیین‌کننده قیمت فولاد، مس، سرب، روی و … که در بازارهای جهانی تعیین می‌شود، باید ضربدر قیمت ارز در سامانه نیما شود؛ نحوه محاسبه نرخ ارز در سامانه نیما نیز بر اساس میانگین نرخ در یک ماه گذشته است به گونه‌ای که حتی در برهه‌ای از زمان، نرخ ارز در بازار ارزان‌تر از نیما بود، بنابراین نوردکارانی که محصولات خود را از بورس می‌خرند، باید قیمتی بر اساس نرخ جهانی ضربدر از نرخ نیما بپردازند که این مسئله موجب شده نوردکار در بازار دچار مشکل شود.

سعد محمدی اظهار داشت: نیازمند یک شرایط شناور برای تصمیم‌سازی چه در حوزه عوارض و چه در تعیین قیمت هستیم که در این راستا با بانک مرکزی نیز رایزنی‌هایی خواهیم کرد. همچنین فردا با فعالان حوزه فولاد جلسه‌ای برای هم‌اندیشی و دریافت نقطه‌نظرات این افراد در وزارتخانه برگزار خواهد شد. ما باید برنامه را درست کنیم تا بازار به سمتی که مد نظر اقتصاد است، حرکت کند.

وی با اشاره به نحوه تعیین عوارض تصریح کرد: ابزار ما برای کنترل بازار، عوارض است که برای تعیین آن با توجه به فرآیندی که وجود دارد، تقریباً ۵ ماه زمان نیاز است درحالی‌که شاید طی این مدت مشکل حل شود و دیگر نیازی به عوارض نباشد؛ بنابراین اگر شرایط شناور برای تصمیم‌سازی ایجاد کنیم، تمام این مشکلات نیز حل می‌شود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تأکید کرد: ۱۱۶۴ واحد در کشور تقاضای خرید ورق دارند که اطلاعات مربوطه در سامانه «بهین‌یاب» ثبت می‌شود. میزان ظرفیت کارخانه‌ها برای استفاده از ورق بالغ بر ۱۴ میلیون تن است و در کشور امکان تولید تا ۳۰ میلیون تن را داریم. بررسی این اطلاعات نشان می‌دهد که ۲۴۰ واحد طی سال‌های گذشته عملیاتی نداشته‌اند بنابراین دلیل تقاضای این واحدها برای خرید ورق چیست؟ مابقی نیز بنگاه‌های بزرگ و کوچک هستند اما به دلیل اینکه بنگاه‌های بزرگ سهم زیادی می‌خرند، بنگاه‌های کوچک توان خرید ندارد. ازاین‌رو سعی می‌کنیم امکان خرید را برای بنگاه‌های کوچک فراهم کنیم تا تنش کمتر شود البته این کار دخالت نیست بلکه برنامه است.

در نظام توزیع اشکال وجود دارد

سعد محمدی همچنین در خصوص اعتراض سیمانی‌ها در مورد قیمت قیمتگذاری محصول نیز گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته برق واحدها دچار مشکل شد و تولید سیمان کاهش یافت، قیمت نیز بالا رفت. آیا این مسئله به وزارت صمت مربوط است؟ همچنین باید بررسی شود که آیا این کاهش تولید واقعاً مربوط به برق بوده است؟ اینکه قیمت سیمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد با آن قیمتی که تولیدکننده می‌فروشد، فاصله معناداری دارد، باید بررسی شود و این وضعیت را درست کرد.

وی با بیان اینکه فردا علاوه بر فولادی‌ها، با فعالان حوزه سیمان نیز جلسه‌ای داریم، افزود: قیمت فله‌ای فروش سیمان در هر تن ۲۲۰ هزار تومان است و ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۷ میلیون تن است که امسال بالغ بر ۶۰ میلیون تن تولید سیمان داشته‌ایم و از این میزان ۷ میلیون تن صادر شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: با این وجود در نظام توزیع اشکالاتی وجود دارد که باید روی آن کار کنیم؛ سیمانی‌ها معتقدند باید شرایط قیمتی را بر اساس سیاست بهتری فراهم کنیم.

سعد محمدی افزود: اگر میزان ارزیابی ارزش کارخانه‌ها با قیمت روز حساب شود، این سودهایی که در حال حاضر می‌بینید، دیگر سود تلقی نمی‌شود. نحوه محاسبه ارزیابی حسابرسی دنیا با ایران متفاوت است. اگر ما نیز نحوه محاسبه را تغییر دهیم، ارزش سرمایه‌گذاری بالا می‌رود. در حال حاضر قیمت‌ها با شرایط کشور همخوانی ندارد. باید به انجمن‌ها بهای بیشتری بدهیم تا نکات مد نظر فعالان هر حوزه را به ما اطلاع دهند تا بازار بهتر کنترل شود.

وی تأکید کرد: معتقدم که باید سیمان با قیمت ارزانتری به دست مصرف‌کننده برسد اما اینکه چگونه این رفتار را داشته باشیم تا تولیدکننده و مصرف‌کننده به مشکل نخورند، مهم است.

ادامه دارد….

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا