انرژی

تصویب عدم افزایش تولید نفت در نشست وزیران اوپک پلاس

وزیران اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه تصمیم گرفتند محدودیت عرضه نفت را در ماه میلادی آینده تغییر ندهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، این توافق یک پیروزی برای عربستان سعودی است که اصرار داشت محدودیت عرضه در سطح فعلی ادامه پیدا کند. با تصمیم اوپک پلاس برای عدم افزایش تولید در آوریل، میزان عرضه محدودتر شده و هزینه های انرژی بالاتر می رود و ریسک تورم همزمان با واکسیناسیون کووید ۱۹ و خروج اقتصادها از رکود ناشی از پاندمی تقویت می شود.

وزیران اوپک پلاس درباره احیای تولید به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز به مذاکره پرداختند اما پس از درخواست شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برای احتیاط بیشتر، موافقت کردند تولیدشان را در سطح فعلی نگه دارند و تنها با افزایش اندک تولید کشورهای روسیه و قزاقستان موافقت شد.

همچنین بخوانید

وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی که پس از این دیدار داشت، به زمان پایان کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز که به صورت یکجانبه توسط این کشور انجام می شود، اشاره ای نکرد و به خبرنگاران گفت: هیچ عجله ای برای این کار نداریم.

آمریتا سن، تحلیلگر نفتی شرکت انرژی اسپکتس در لندن گفت: اوپک پلاس با این تصمیم، بازار را با کمبود عرضه مواجه می کند. قیمت نفت برنت در معاملات لندن حداکثر ۵.۷ درصد صعود کرد.

طبق بیانیه ای که در وب سایت اوپک منتشر شد، روسیه و قزاقستان به دلیل الگوهای مصرف فصلی، اجازه یافتند تولیدشان را در آوریل به ترتیب به میزان ۱۳۰ هزار بشکه در روز و ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. این دو کشور در فوریه و مارس هم اجازه یافته بودند تولیدشان را افزایش دهند در حالی که سطح تولید سایر اعضا ثابت مانده بود.

اگرچه این تصمیم به تقویت درآمدهای نفتی اعضای اوپک و متحدانشان کمک می کند اما این ریسک را به همراه دارد که شرکتهای حفاری شیل تولیدشان را در قیمت بالای ۶۰ دلار هر بشکه نفت مجددا افزایش دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک پلاس در اول آوریل برای مذاکره درباره سطح تولید ماه مه دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا