صنعت، معدن، تجارت

مذاکرات ایران با اعضای اتحادیه اورآسیا برای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد به زودی آغاز می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه گفت: مذاکرات ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اورآسیا برای اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد به زودی آغاز می‌شود تا براساس فهرست‌هایی که مبادله می‌شود تعرفه‌های آزاد بین دو طرف برقرار شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید رسول مهاجر از رشد مبادلات تجاری ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا خبر داد و گفت: به عنوان مثال در یکسال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه ۳۵۰ میلیون دلار بود که حدود ۹۰ درصد آن را مبادلات کشاورزی شامل می‌شد.

وی با اشاره به این که ما در بسیاری از زمینه‌ها برتری و مزیت‌های زیاد تجاری با کشور‌های اوراسیا داریم افزود: رشد مبادلات تجاری ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا مرهون موافقت نامه تعرفه ترجیحی است که از آبان سال ۹۸ تا آبان سال ۹۹ اجرا شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه گفت: به رغم این که در یک سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا رشد اقتصادی بسیاری از کشور‌ها با رکود مواجه بود، ولی روابط تجاری ما با کشور‌های اوراسیا رشد داشت.

مهاجر افزود: این نشان می‌دهد که ما باید به سمت تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های عضو اوراسیا دارد.

وی با اشاره به این که کاهش تعرفه‌ها باعث افزایش مراودات می‌شود گفت: به عنوان مثال ترکیه با نزدیک به ۱۸ کشور تعرفه آزاد تجاری دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه از مصوبه سران کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا برای موافقتنامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: مذاکرات ما با کشور‌های عضو این اتحادیه برای اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد به زودی آغاز می‌شود تا براساس فهرست‌هایی که مبادله می‌شود تعرفه‌های آزاد بین کشور ما و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا برقرار شود.

مهاجر ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این سند همکاری اقتصادی مبادلات تجاری ایران و کشور‌های عضو اوراسیا هم افزایش یابد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا