بورسبورس اوراق

سکان بورس در دست حقوقی ها

دومین هفته اسفندماه در حالی با افت ۲.۳درصدی شاخص کل بورس پایان یافت که همچنان نقدینگی در زمین سهامداران عمده حفظ شده و حقوقی های فعال در بازار با خریدها و حمایت های خود، سکان بازار سهام را در دست دارند. به این ترتیب در تمامی روزهای هفته گذشته، خالص خرید مثبتی در کارنامه حقوقی ها بازار ثبت شد که با انتقال بیش از ۲۶۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه بود.

 شنبه: معاملات نخستین روز کاری هفته با افت حدود یک درصدی شاخص کل بورس و تحرکات مثبت سهامداران حقوقی آغاز شد. به طوریکه شاهد ثبت خالص خرید ۶۹۲ میلیارد تومان سهامداران عمده از بورس تهران بودیم.  

یکشنبه:  در حالی بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با کاهش ۰.۷درصدی شاخص سپری کرد که سهامداران حقیقی همچنان در نقش فروشنده ظاهر شدند و به این ترتیب سهامداران عمده بار دیگر با خالص خرید ۲۱۰ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. عمده خرید سهامداران عمده به حمایت از سهام دو گروه فلزات اساسی و چند رشته‌ای صنعتی تعلق داشت و در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام نمادهای کانه فلزی تمایل نشان دادند.

دوشنبه: بازار سهام روز دوشنبه به‌رغم بهبود نسبی در معاملات بزرگان، همچنان با سرخ‌پوشی شاخص کل همراه شد. بر این اساس شاخص کل در یازدهمین روز از روند نزولی خود، با کاهش ۰.۳ درصدی به کار خود پایان داد. در این روز سهامداران عمده همچنان به خریدها خود ادامه دادند مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. به این ترتیب و خالص خرید ۵۷۵ میلیارد تومانی را رقم زدند که بیشترین حمایت آنها از سهام دو گروه بانکی و فرآورده‌های نفتی بود.

سه شنبه: روز سه‌شنبه بالاخره بعد از ۱۱ روز متوالی و با حمایت های قابل توجه حقوقی‌ها، شاهد رشد شاخص‌ کل بورس بودیم. اما به رغم سبزپوشی نماگر اصلی بازار، سنت شکنی سهامداران خرد با فروش آنها شکل گرفت. به طوریکه سهامداران حقوقی برای سیزدهمین روز متوالی ، خالص خرید مثبتی با ارزش ۳۹۵ میلیارد تومان در کارنامه سهامداران عمده شکل گرفت.

چهارشنبه: در جریان معاملات روز چهارشنبه حقوقی‌ها با خالص خرید ۷۳۸ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. «فلزات اساسی» با خالص خرید ۱۷۵ میلیارد تومان و «کانه فلزی» با خالص خرید ۱۴۰ میلیارد تومان دو صنعت با بیشترین میزان توجه از سوی حقوقی‌ها بود.

به این ترتیب برآیند جابجایی ها و تغییرمالکیت ها در هفته منتهی به ۱۳اسفندماه به ۲۶۲۲ میلیارد تومان رسید که در مسیر سبد بازیگران خرد به پرتفوی سهامداران عمده بود.

نگاهی به صنایع مورد توجه معامله گران

بررسی صنایع مورد توجه معامله گران در هفته مورد گزارش نشان می دهد که در این هفته بیشترین حمایت حقوقی ها در دو گروه فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بود. به طوریکه خالص خرید ثبت شده در هر کدام از این دو صنعت به بیش از ۴۰۰میلیارد تومان رسید. در این میان پالایش نفت­ اصفهان و ملی مس ایران دو نماد مورد حمایت از این دو گروه بودند. بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در هر کدام از این دو نماد در حدود ۲۰۰میلیارد تومان دنبال شد. در همین راستا بخش عمده ای از خریدهای حقوقی ها به جمع آوری سهام بانک تجارت اختصاص داشت. به طوریکه خالص خرید حقوقی در نماد «وتجارت» به بیش از ۲۲۴میلیارد تومان رسید.

نماد «شستا» نیز از دیگر سهامی بود که مورد حمایت بزرگان بازار در هفته گذشته قرار گرفت. در این هفته سهامداران حقوقی با خریدهای هر روزه خود در این نماد در نهایت حدود ۱۷۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر گروه یعنی سایپا مورد حمایت حقوقی ها واقع شد. به طوریکه سهامداران عمده خالص خرید بیش از ۷۴میلیارد تومانی در نماد «خساپا» ثبت کردند.

در سمت مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید را در گروه کاشی و سرامیک داشتند که با خالص خرید ۱۱میلیارد تومانی آنها دنبال شد. بخش عمده ای از این خریدها به جمع آوری سهام «کسعدی» تعلق داشت. خرید سهام گروه معدنی نیز از دیگر مواردی بود که حقیقی ها به آن تمایل نشان دادند. البته بخش عمده ای از این خریدها در سهام تازه وارد «اپال» بود. به طوریکه بازیگران خرد بورسی، خالص خرید ۲۶.۳میلیارد تومانی را به جمع آوری این سهام اختصاص دادند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا