امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

احداث ۶.۲ میلیون هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری در کشور

اراک- وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۶.۲ میلیون هکتار آبخیزداری و آبخوانداری در کشور انجام شده است و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان دولت به هفت هکتار افزایش پیدا کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کاظم خاوازی ظهر شنبه در آئین افتتاح اولین پارک آبخیز کشور در منطقه گردشگری گردو اراک، اظهار کرد: بخشی از کشور ما درگیر سیل است و بنابراین آبخیزداری و آبخوانداری کاری است که حتماً باید در کشور با آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶.۲ میلیون آبخیزداری و آبخوانداری در کشور انجام شده است، افزود: تقریباً کمتر از ۴ درصد حوضچه‌های آبخیز ایران دچار سیل نیست و در هر نقطه‌ای از ایران، امکان سیل‌های شدید وجود دارد. و در ۲۸ درصد از اراضی کشور سیل از شدت بسیار بالا برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: به ازای هر هکتار آبخیزداری که انجام می‌دهیم، ۴ تن در سال رسوبات پشت سدها را کاهش می‌دهیم و ۹ تن در سال فرسایش خاک را کم می‌کنیم.

وی ادامه داد: به طور متوسط دبی قنات‌های چاه‌های ما با آبخیزداری سه و نیم برابر می‌شود. فعال شدن هر رشته قنات یعنی یک روستا و آبادی فعال می‌شود و مجموعه زندگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از کارهای بزرگی که در این مدت اتفاق افتاده است، بحث آبخیزداری و آبخوانداری است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ظرفیت جنگل‌های دنیا چهار میلیارد هکتار است که سهم ایران از این جنگل‌ها بسیار کم است. این جنگل‌های نقش بسیار زیادی در حفظ بقای انسان دارند.

خاوازی ادامه داد: تقریباً می‌توان گفت، سالیانه چیزی حدود ۳۷ میلیارد تن بی اکسید کربن را با استفاده از جنگل‌ها جذب می‌کنیم. بنابراین باید قدر درختکاری و قدر جنگل‌ها را بدانیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت در سال ۹۹ توجه ویژه‌ای به جنگل‌کاری نشان داده است و در سال جاری ۴۷ هزار هکتار کار غنی‌سازی جنگل‌ها انجام شده و در همین راستا نیز با هدف بیابان زدائی بیش از ۳۵ هزار نهال کاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجمع امسال بیش از ۳۳۰ هزار درخت کاری انجام داده شد و امیدواریم با همکاری مردم و نهادهای مختلف در حوزه درختکاری، جنگل کاری، بیابان زدائی و حفظ این منابع اتفاقات خوبی رخ دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا