صنعت، معدن، تجارت

آیس‌برگ، محصولی سلامت‌محور و خلاقانه است

رونمایی از قرص‌های خنک‌کننده دهان تولید داخل در بازار که در قیاس با رقبای خارجی به‌اظهار مدیر تولید آن یک سر و گردن از آنها بالاتر است، نشان از تلاش و خلاقیت گروه تولیدی سن اینچ دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، رونمایی از قرص‌های خنک‌کننده دهان تولید داخل در بازار به‌عنوان یک تولید ملی که در مقایسه با رقبای قدرتمند خارجی به‌اظهار مدیر تولید آن یک سر و گردن از آنها بالاتر است، نشان از تلاش و خلاقیت گروه تولیدی سن‌ایچ دارد که به‌رغم وجود همه مشکلات بر سر راه تولید، زیرساخت راه‌اندازی صنعت دیگری را در کشور فراهم کرده و همپا با تولیدات معتبر جهانی به تولید محصولی با تکیه بر مواد اولیه داخلی پرداخته است. تولید و عرضه قرص‌های خنک‌کننده دهان با برند «آیس‌برگ» در کشور بهانه‌ای شد تا با تولیدکننده این محصول به گفت‌وگو بنشینیم. محصولی که در آینده نزدیک بازار مصرف را از دست آدامس خواهد گرفت و به‌عنوان یک کالای سلامت‌محور جایگزین آن خواهد شد. در ادامه شرح کامل گفت‌وگو با ابوالفضل زمانی، مدیرعامل آیس‌برگ را می‌خوانید.

*ایده تولید آیس‌برگ از چه زمان در ایران مطرح شد؟

درباره محصولاتی که در چارچوب قرص‌ها و تبلت‌های خنک‌کننده هستند حدود ۸ سالی است که در ایران به آن پرداخته می‌شود اما تاکنون خلاقانه و نوآورانه نبوده است و براساس خط‌های فکری محصولات دراژه‌ای که در گذشته وجود داشت، کار می‌کردند. از حدود دو سال پیش به این فکر افتادیم در حوزه قرص‌های خنک‌کننده دهان به این سمت برویم که نوآوری و خلاقیت را در آن استفاده کنیم. با آمدن کرونا این مسأله موجب شد تا تولید محصول را به سمتی ببریم که استاندارد بالایی داشته و راحت بشود از آن استفاده کرد به‌طوریکه کاربرد دست در آن کمتر و ایمنی بیشتری داشته باشد. هم‌اکنون نمونه محصولات خارجی در بازار ایران وجود دارد ولی به‌طور قطع آیس‌برگ به‌عنوان یک محصول ایرانی با کیفیتی بالاتر از نمونه‌های خارجی و داخلی آن تولید شده است.

*البته این یک ادعاست…

نه ادعا نیست. واقعاً این‌گونه است. همین محصول را اگر با نمونه آمریکایی آن از نظر کیفیت مقایسه کنید حتی از نظر بسته‌بندی و چاپ می‌بینید که ادعا نیست.

*روی ذائقه مصرف‌کننده ایرانی تا چه اندازه پژوهش شده است؟ آیس‌برگ در این زمینه چه کرده است؟

دانش سنجش سلایق مشتری در تولید محصول بسیار مهم است. خیلی از شرکت‌ها و صنایع در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند و آنها که خوب کار کرده‌اند در بازار و فروش، موفق هم بوده‌اند و محصولشان در بازار جایگاه مناسبی دارد. در آیس‌برگ، جوامع آماری گوناگون را برای آزمایش طعم‌های مختلف در نظر گرفتیم و باتوجه به نتایجی که به دست آمد، نتایج را در تولید و افزایش تولید طعم با درصد اقبال بیشتر به کار بردیم.

تلاش کردیم تا محصول با کیفیتی بالاتر از آنچه در ایران تولید می‌شود و میزان آن هم کم است، تولید شود و توانستیم آیس‌برگ را در سه طعم نعنا، نعنا تند و نعنا خنک (mint، Spearmint و Peppermint) تولید و روانه بازار کنیم.

*جدا از بخش تولید، تجارت و درآمدزایی وجود چنین محصولی در بازار مصرف چه ضرورتی دارد؟

وقتی به تولید این محصول فکر کردیم و بازار و فروش را بررسی کردیم دیدیم مصرف‌کنندگان به‌خصوص قشر جوان و میانسال وقتی می‌خواهند محصولی را برای خنک‌کنندگی دهان و شادابی و طراوت خود مصرف کنند از این نوع محصول استفاده می‌کنند و این گرایش در سال‌های اخیر به‌تدریج از مصرف آدامس‌ها به سمت قرص‌های خنک‌کننده تغییر کرده است. بنابراین این ضرورت حاصل شد که به سمت تولید آیس‌برگ برویم ضمن اینکه یک بازار فروش خوبی در ایران برای آن هست.

*باتوجه به جوان بودن جمعیت کشور، دغدغه‌ای برای آیسبرگ ندارید؟

خیر. آیس‌برگ محصولی است که در ایران باتوجه به جمعیت جوان کشور مصرف خوبی برای آن پیش‌بینی شده است. از زمانی هم که آیس‌برگ به بازار آمد در داروخانه‌ها و خرده‌فروشی‌ها استقبال خوبی از آن شد و با برنامه‌های دیگری هم که داریم قطع به یقین جذابیت و فروش آن افرایش پیدا خواهد.

*درباره تأمین مواد اولیه تا چه اندازه به منابع و مواد داخلی وابسته هستید؟ اگر میزان مواد اولیه آن را در نظر بگیرید آیا می‌توان آیسبرگ را یک محصول صد درصد ایرانی دانست؟

اگر بخواهیم محصول را دسته‌بندی کنیم از نقطه نظر مواد اولیه مصرفی در مراحل قالب‌سازی و بسته‌بندی، مواد اولیه آن صددرصد ایرانی است. درباره مواد اولیه قرص خنک‌کننده هم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن واردات است و البته در تلاش هستیم با کار تحقیقاتی‌ای که در حال انجام است و ارتباطی که با تولیدکنندگان داخل ایران برقرار کرده‌ایم توان آنها را افزایش دهیم تا بتوانند با بالا بردن کیفیت موادی که ناچار هستیم وارد کنیم، این میزان مواد اولیه را هم از محل تولیدات داخلی تأمین کنیم. پتانسیل آن در کشور وجود دارد و امیدواریم به زودی محصولی با مواد اولیه صد درصد داخلی تولید شود.

*یکی از مواردی که آیس‌برگ روی آن تأکید کرده این است که مواد اولیه مصرفی‌اش ارگانیک است و فاقد هرگونه سم و کود شیمیایی. اثبات این موضوع کار راحتی نیست. این برای مشتری مهم است و اگر بتوان چنین اطمینان خاطری را به مصرف‌کننده داد ارزشمند است.

در تمام چشم‌اندازها و مأموریت‌هایی که برای تولید این محصول داشته‌ایم، تأکید ویژه روی سالم بودن مواد مصرفی آن بوده است. این یکی از مواردی است که به آن اعتقاد داریم و روی آن پافشاری می‌کنیم. درباره ارگانیک بودن هم اگر بخواهیم ادعای ارگانیک بودن داشته باشیم قطعاً باید از سوی مراجع ذی‌صلاح ارزیابی شود تا این ادعا ثابت شود. تمام تأکیدمان این است که آیس‌برگ محصول کاملاً سالمی است، محصولی که مواد مصرفی در بسته‌بندی آن، فودگرید است. اسانس‌هایی هم که برای طعم‌دهندگی قرص‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود طبیعی و سالم است.

*آیس‌برگ یک محصول لوکس است؟

یک کالای لوکس به حساب نمی‌آید به‌دلیل اینکه بخشی از بازار را انتخاب کردیم که محصولی باکیفیت به آن ارائه می‌کنیم. محصول لوکس تعاریف دیگری دارد که شامل آیس‌برگ نمی‌شود. کاملاً مدعی هستیم یک محصول باکیفیت و سالم با قیمت رقابتی و مناسب به بازار ارائه می‌شود. بخش‌های مختلفی از بازار با توان‌های مالی، سلایق گوناگون و سن‌های مختلف می‌توانند این محصول را انتخاب کنند و در سبد مصرفی خودشان قرار دهند. اگرچه آیس‌برگ یک محصول و کالای ضروری مصرفی نیست اما با آن مشخصاتی هم که برای کالای لوکس تعریف می‌شود، همخوانی ندارد چراکه سعی می‌کند با کیفیت بالا، قیمت مناسب و به‌عنوان یک تولید ملی در بازار عرضه شود.

*تولید را از چه زمان آغاز کردید؟

از آذرماه امسال.

*ظرفیت اسمی و واقعی تولید چقدر است؟

ظرفیت اسمی، تولید روزانه ۱۰ هزار بسته قرص خنک‌کننده است و در حال حاضر برای ورود به بازار روزانه ۵ هزار قرص خنک‌کننده تولید می‌شود و پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۰۰ به تولید روزانه ۱۰ هزار قرص برسیم.

*میزان اشتغال چند نفر است؟

به‌طور مستقیم بالغ‌بر ۵۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم در زنجیره تولید تا توزیع و عرضه این محصول حدود یک‌هزار نفر مشغول به کار هستند.

*از بازار داخل چه سهمی برای آیسبرگ در نظر گرفته‌اید. باتوجه به اینکه هم رقبای داخلی و هم رقبای خارجی دارید؟

واقعیت امر این است که بخشی از رقبای خارجی آیس‌برگ به‌صورت غیررسمی در بازار مصرف ارائه می‌شوند و آمار دقیقی از آنها وجود ندارد. اما آنچه دارای آمار رسمی است و با در نظر گرفتن یکی دو تا تولیدکننده‌ای که سهم کمی از بازار داخل را دارند، در حال ارزیابی بازار هستیم و تلاش داریم که این میزان را افزایش دهیم.

*برای بازارهای صادراتی هم فکر کرده‌اید؟

قطع به یقین ابتدا بازار داخل اولویت دارد. با این وجود در حال بررسی پتانسیل‌های مقاصد صادراتی هم هستیم. در حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و روسیه بررسی‌هایی انجام داده‌ایم. به‌خصوص در کشور فدراتیو روسیه که این محصول را به شدت می‌پسندند و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ همزمان با عرضه در بازار داخلی، صادرات را نیز انجام دهیم.

*چه افقی برای تولید این نوع محصول در کشور می‌بینید؟ اینکه آیا صنعتی است که بشود تولید و بازار مصرف آن را در داخل و خارج از کشور توسعه داد؟

چشم‌اندازی که برای آیس‌برگ در نظر گرفته‌ایم باتوجه به برندی که برای آن ساخته شده، آینده رو به رشدی خواهد داشت و متناسب با زمان و سلایق مصرف‌کننده، تغییر می‌کند. برای گروه‌های سنی مختلف هم برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده و در پنج سال آینده رشد قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

*به بحث واردات غیررسمی اشاره کردید. اینها تا چه اندازه مزاحمت ایجاد می‌کنند برای آیس‌برگ هم به لحاظ تغییر ذائقه مصرف‌کننده به‌دلیل اینکه برخی از آنها با طعم‌هایی تولید و عرضه می‌شوند که مورد تأیید مجامع بهداشتی و سلامتی نیستند. خیلی از اینها با تاریخ مصرف گذشته به دست مصرف‌کننده می‌رسند. چه باید کرد؟

عرضه قاچاق و واردات غیررسمی فقط دامنگیر این برند و محصول نیست و همه محصولات تولید داخل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و یکی از بزرگترین موانعی است که در تولید اثرگذار است. در صنایع دارویی و دیگر صنایع هم مشاهده می‌شود. وقتی یک محصول به‌عنوان قاچاق وارد کشور می‌شود روی همه بخش‌ها و مراحل تولید محصول داخلی تأثیر می‌گذارد. قیمت‌گذاری آنها به‌دلیل اینکه از مبادی غیررسمی وارد شده‌اند و هزینه‌های گمرکی را پرداخت نکرده‌اند، ارزان‌تر است در حالیکه محصول تولید داخل باید تمام هزینه‌ها را بدهد. از سوی دیگر سیستم‌های توزیع محصولات قاچاق، کنترل شده نیست و باعث می‌شود در چرخه رقابت برای تولیدات داخلی مشکل‌آفرین باشند علاوه‌بر اینکه سلایق مصرف‌کننده را نیز تغییر می‌دهند چون محصولی که در داخل تولید می‌شود به سلایق، فرهنگ و نیازهای مصرف‌کننده توجه می‌کند. اما چیزی که برای آیسبرگ مهم است اینکه دستگاه‌های نظارتی مکانیزمی را ایجاد کنند تا چنانچه کالایی وارد می‌شود تابع قوانین و مقررات واردات باشد و هزینه‌های ورود را بدهد. به‌طور حتم ورود رسمی هر کالا باعث ارتقا کیفیت تولید داخل خواهد شد و تولیدکننده داخلی می‌تواند مدیریت هزینه‌ها را بهتر انجام دهد.

*مهمترین مشکلات تولید و آنچه در فصای کسب‌وکار مانع است را بفرمائید. راهکارها را هم بگویید.

به‌عنوان یک تولیدکننده که سال‌های سال است در صنعت غذا مشغول به کار هستم و فراز و نشیب‌های زیادی را در صنعت و تجارت دیده‌ام، اگر بخواهم منصفانه با این موضوع برخورد کنم در چند سال اخیر باتوجه به سیاستگذاری‌های کلان کشور و تأکید روی تولید، رشدهایی صورت گرفته و تسهیلات و گشایش‌هایی انجام شده اما کافی نیست. اگر بخواهیم تولید را به‌عنوان محور اصلی توسعه کشور در نظر بگیریم و بگوییم تولید می‌تواند چرخ مملکت را به‌راحتی حرکت دهد، باعث کاهش تورم شود و اشغال را افزایش دهد مستلزم این است که آنچه در سیاستگذاری‌های کلان و سیاستگذاری‌های صنعتی کشور انتخاب می‌کنیم به‌گونه‌ای درست انتخاب شوند که با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

یکی از بزرگترین موانعی که در حوزه‌های مختلف صنعتی و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد این است که وقتی برنامه‌های توسعه را نگاه می‌کنیم می‌بینیم صنایع مختلف در راهبردها و سیاستگذاری‌ها باهم تضاد دارند. اگر بتوان در حوزه صنعت و کشاورزی، سیاستگذاری‌ها را به خوبی تشخیص داد، اینها می‌توانند راهگشا باشند تا ترمز در عملکردها. یا در حوزه واگذاری‌هایی که به قوانین خاص نیاز دارد، خیلی از صنایع هستند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی با ظرفیت‌های پایین کار می‌کنند یا حتی تعطیل شده‎اند. از آن طرف صنایعی هم هستند که توان سرمایه‎گذاری دارند و می‌توانند در صنایع دیگر که از کار افتاده یا نیمه‌کاره مانده‌اند، سرمایه‌گذاری کنند و آنها را رشد و توسعه دهند. اما این کار به سختی انجام می‌شود و از آنجا که بروکراسی پیچیده‌ای دارد، فعال صنعتی و تولیدکننده را خسته و پشیمان می‌کند.

در حوزه صادرات و واردات هم وقتی بخواهیم محصولی را وارد کنیم جدا از تحریم‌ها که نقل و انتقال پول و مبادلات ریالی و ارزی را سخت کرده است، لجستیک و قوانین گمرکی باید روان‌تر باشد تا بتوان شرایط تولید را بهینه کرد و به سرعت کار را جلو برد. این ضوابط گاهی ما را در یک محصول، ۵ تا ۶ ماه عقب نگه می‌دارد. در زمینه بانکی هم دچار مشکلات دست و پاگیر قانونی هستیم که باید با وام و تسهیلات و با زمان بازپرداخت مناسب، صنعت و تولید را حمایت کنیم.

*تحریم‌ها چقدر برای تولید شما مزاحمت ایجاد کرده است؟

در حوزه‌ای که واردات داریم به شدت مشکل پیدا کرده‌ایم. به‌دلیل تحریم‌ها به جز حوزه مالی در مراودات، مکاتبات، مباحث بازرگانی و تجاری به مشکل برخورده‌ایم.

*باتوجه به اینکه آیسبرگ زیرمجموعه سن‌ایچ کار می‌کند به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع غذایی در بخش آشامیدنی‌ها، استراتژی آیسبرگ هم در این راستا است؟ قرار است چه اتفاقی در بازار برای همراهی این دو بیفتد؟

گروه صنعتی عالیفرد یا سن‌ایچ، پیشینه‌ای بیش از ۵۰ سال در صنعت غذا دارد. آیسبرگ یکی از برندهایی است که در مجموعه سن‌ایچ فعالیت می‌کند. مجموعه سن‌ایچ معمولاً با این منظر در ذهن مشتریان است که در حوزه آبمیوه و نوشیدنی‌ها کار کرده است در حالیکه پاستیل هم تولید می‌کند. آیسبرگ هم در سن‌ایچ تولید می‌شود و یکی از محصولاتی که در آینده به چند محصول جانبی دیگر تبدیل خواهد شد.

*کشورهای صاحب نام در تولید قرص‌های خنک‌کننده کدام هستند؟

آمریکا با برند اسمیت، آلمان، فرانسه و انگلستان که بیشترین واردات به ایران از آلمان است. اما آیسبرگ باتوجه به نوع محصول، کیفیت و بسته‌بندی آن، حرف اول را در ایران می‌زند که به تأیید مشتری هم رسیده است.

*رقیب داخلی چطور؟

در حد آیسبرگ نداریم و اگر هم هستند توان رقابت با ما را ندارند چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت.

*بخش تحقیق و توسعه آیسبرگ تا چه اندازه فعال است؟

یکی از بخش‌هایی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده و گسترش خواهیم داد، بخش تحقیق و توسعه(R&D) است.

از خبرگان و متخصصان این صنعت استفاده کرده‌ایم که به‌طور مداوم و با هماهنگی بخش فروش در حال رصد بازار هستند. درباره مواد مصرفی، طعم و اسانس کارهای زیادی انجام شده و بخش تحقیق و توسعه آیسبرگ با استفاده از ظرفیت تحقیق و توسعه گروه عالیفرد به‌طور مستمر محصول و کیفیت آن را رصد می‌کند. این تحقیقات و دستاوردها در آینده روی مواد اولیه و طعم‌، تغییرات و نوآوری‌هایی در آیسبرگ به وجود خواهد آورد.

*نیروهای کاری شما به آموزش خاصی نیاز دارند؟ روی آموزش سرمایه‌گذاری شده است یا نه؟

در برند آیسبرگ اگر بخواهیم مقوله تولید و پشتیبانی را نگاه کنیم، در بخش پشتیبانی که کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه قرار دارد، نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده است که دارای پیشینه و سوابق علمی و دانشگاهی هستند و آموزش‌هایی را نیز در داخل و خارج از کشور دیده‌اند. در حوزه تولید هم نیروهای انسانی به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ در بخش تجهیزات، دستگاه‌ها و اپراتورها، نیروها آموزش دیده‌اند و نیروی کار ساده هم داریم که آموزش مورد نیاز برای کار در خط تولید را دیده‌اند.

*محصول شما به‌طور مشخص در حوزه بهداشت دهان و دندان نقش دارد؟

وقتی درباره آیسبرگ صحبت می‌کنیم، محصولی است که علاوه‌بر اینکه طراوت و شادابی را به مصرف‌کننده می‌دهد باعث می‌شود تا در مراودات اجتماعی و مشارکت‌های فردی و جمعی هم با استفاده از این قرص‌ها آن حس نامطلوبی را که می‌تواند شرکت در جلسات به او بدهد، از بین ببرد.

در حوزه بهداشت دهان و دندان نیز این نقش را بازی می‌کند؛ در برخی از محصولات مانند آدامس، مدت زمان مصرف بهینه نیست و زمان طولانی نگهداشتن آن در دهان به‌خاطر ترشح بزاق باعث آسیب زدن به دندان‌ها، لثه و دستگاه گوارش می‌شود اما آیسبرگ محصولی است که در زمان استفاده هیچگونه آسیبی به دندان‌ها، لثه و دستگاه گوارش نمی‌رساند چون در زمان مصرف به‌تدریج آب می‌شود و اثر خود را می‌گذارد.

به‌طور کلی در صنعت غذا داشتن یک تعداد استانداردها الزامی است برای اینکه سالم بودن محصول به اثبات برسد و آیسبرگ محصول سالمی است. استفاده از زایلیتول به جای قند و عدم کاربرد گلوتن و هرگونه مواد افزودنی دیگر در تولید آن، محصول را سلامت‌محور کرده است و موجب می‌شود تا مصرف‌کننده دچار پوسیدگی دندان نشود. علاوه‌بر این مصرف این محصول برای افراد دارای دیابت نیز مناسب است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا