انرژی

از نفت ارزانی که خریدید استفاده کنید!

اوپک و متحدانش درخواست هند برای افزایش تولید را نادیده گرفتند و عربستان سعودی از دهلی نو خواست از نفتی که سال گذشته با قیمت فوق العاده ارزان خریده بود، استفاده کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در آستانه نشست چهارم مارس تولیدکنندگان اوپک پلاس با اشاره به افزایش قیمت نفت که به تقاضا برای سوخت در این کشور آسیب زده و فشارهای تورمی را افزایش داده، از اوپک و متحدانش خواسته بود محدودیت عرضه خود را تسهیل کنند.

پرادهان پس از تصویب عدم افزایش تولید نفت در نشست پنج شنبه وزیران اوپک پلاس، به رویترز گفت: به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت، هند نگران است که اقداماتی که از سوی کشورهای تولیدکننده دنبال می شود، احیای مبتنی بر مصرف را تضعیف کرده و به مصرف کنندگان به خصوص در بازار حساس به قیمت هند آسیب بزند.

همچنین بخوانید

قیمتهای نفت هفته گذشته در پی تصمیم اوپک و متحدانش برای عدم افزایش تولید، به بالاترین حد در بیش از یک سال اخیر صعود کردند و نفت برنت تا مرز ۷۰ دلار پیشروی کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران اوپک و متحدانشان در پاسخ به پرسشی درباره تقاضای هند گفت: دهلی نو باید بخشی از نفتی که سال گذشته با نرخ بسیار ارزان خریداری و انبار کرد را استفاده کند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: درباره هند، بسیار ساده است. من از دوستم می خواهم که بخشی از نفت ارزانی که در آوریل، مه و ژوئن سال گذشته خریداری کردند را استفاده کند. برداشت نکردن از این ذخایر یک هزینه فرصت دارد. هند در فاصله آوریل تا مه سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۶.۷۱ میلیون بشکه نفت خریداری کرد و هر سه ذخایر نفت استراتژیکی که در ویساخاپاتنام آندراپرادش و مانگالور و پادور در کارناتاکا ایجاد کرده بود را پر کرد. به گفته پرادهان، قیمت خرید هر بشکه نفت در آن زمان به طور متوسط ۱۹ دلار بود.

اگر شرکتهای نفتی تصمیم بگیرند افزایش قیمت جهانی نفت را به مصرف کنندگان منتقل کنند، قیمت بنزین و دیزل که در حال حاضر هم در رکورد بالایی قرار دارد، افزایش بیشتری پیدا خواهند کرد. قیمتهای بنزین و دیزل در مدت پنج سال گذشته تغییر نکرده اند و شرکتهای نفتی در گذشته در آستانه انتخابات در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در ایالاتی مانند اوتارپرادش و گجرات، قیمتها را بازبینی نکردند.

ایالتهای بنگال غربی، تامیل نادو، کرالا، پوندی چری و آسام تا چند هفته دیگر انتخابات برگزار می کنند.

پرادهان هفته پیش گفته بود هند که شاهد احیای تقاضا برای سوخت و بازگشت آن به دوران پیش از شیوع پاندمی است، قیمتهای نفت معقول و مسئولانه می خواهد.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، سال گذشته از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید با در نظر گرفتن سقوط تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا حمایت کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری PTI هند، پرادهان در این باره گفت: در مقطع مذکور تولیدکنندگان به خصوص اوپک به بازار جهانی اطمینان دادند که تا آغاز سال ۲۰۲۱ تقاضا بهبود پیدا خواهد کرد و تولید به سطح معمول برمی گردد. اما متاسفانه باید بگویم که تولید هنوز به سطح عادی برنگشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا