صنعت، معدن، تجارت

روایتی تازه از پیگیرهای عجیب برای ترخیص کالاهای خاص/ قبادی: اولویت با ترخیص مایحتاج مردم است نه لوازم آرایشی

یک مقام مسئول در وزارت صنعت در واکنش به برخی اخبار در خصوص ترخیص برخی کالاهای رسوبی غیر ضروری گفت: در شرایط خاص تحریمی ، اولویت اساسی تامین مایحتاج مردم در شب عید و رفع نیاز اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان است.

عباس قبادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌با اشاره به جوسازیهای اخیر برای ترخیص برخی کالاهای غیر ضرور، گفت: به نظر من در شرایط سخت تحریمی و به خصوص ایام پایان سال  اولویت واردات با کالاهای اساسی و اقلام ضروری مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که تصمیم گرفته شد که در ادامه شرایط خاص تحریمی  و کمبود منابع ارزی یک سری کالا وارد و ترخیص نشود، به نظر شما  فشارها برای ترخیص فوری این اقلام از کجا می آید؟ تاکید کرد، من موضعم مشخص است نمی دانم برنامه ریزی است یا نه. جای دیگر هم عرض کردم،  اما برخی از دوستان می گویند چون کالاهای مورد بحث ثبت سفارش شده یک حقی به نام حق مکتسبه ایجاد شده است. به همین خاطر چون ارز متعلق به خودشان است و کالا هم ثبت سفارش شده است من نمی توانم مانع بشوم. از این لحاظ درست هم گویند، موضعم را کاملا مشخص گفته ام. اما شا در این شرایطی که اولویت مشخص است خود را جای ما بگذارید، دیدید چه هجمه رسانه ای هم شد. انشاءالله ببینیم در اینده چه اتفاقی می خواهد بیفتد.

قبادی با اشاره به شرایط سخت تحریمی کشور گفت: به جهت اینکه نمی خواهیم خیلی در این داستانهای اختلافی با دستگاهها وارد  حواشی بشویم  در برابر هجمه ها سکوت میکنیم، چون شک نکنید وارد شدن ما به مسائل حاشیه ای به معنی این است که دیگر نمی توانیم از فردا کارهایی که لازم است را انجام بدهیم.

من به عنوان مسئول بازرگانی داخلی تمام هم و غم خود را گذاشته ام که برای سفره مردم تلاش کنم. حالا به هر ترتیب الان در بحث نهاده های دامی  واقعا شب و روز را گذاشتیم و به دوستان در بانک مرکزی و… زحمت می دهیم. در بحث روغن خام هم که این روزها چالش برانگیز شده است به همین ترتیب. یعنی اگر انرژی و توانی داشته باشم می روم به سمت و سوی این کالاها و اولویت ما کالاهای غیر ضرور نیست. 

به گفته قبادی،  تمام توان را گذاشتیم که بتوانیم کالاهای اساسی و نیازهای ضروری مردم را تامین کنیم. هم و غممان را بگذاریم برای کالاهایی مثل برنج، روغن، شکر گوشت مرغ. در این راستا دستگاهها باید هماهنگ باشند.

الان اگر کشور پولی دارد باید برود به سمت این کالاها که بیش از این ما شرمنده مردم نشویم. بتوانیم هم عید نوروز را و هم بعد از آن که به سرعت وارد ماه مبارک رمضان می شویم. اگر هم یک جایی ثبت سفارش شده کالایی آمده است اگر با ارز خودشان کالا را وارد کشور بکنند ما مداخله ای نمی کنیم بر اساس ضوابط کار خودشان را انجام بدهند اما اینکه من بیفتم دنبال اینکه یک سری کالاها که الان واقعا ضروری نیستند وارد کشور بشود این را برای خودم حقیقتا تکلیف نمی دانم.

دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این سوال که آیا فشارها از سمت دستگاههای دولتی است؟ گفت: این را عرض کردم بهتر است ما وارد بحث های اختلافی نشویم. خودتان الحمدالله دانا و خردمند هستید.

درحالی که دغدغه و مطالبه اصلی مردم و مسئولان تامین نیازهای ضروری کشور است در خیلی از موضوعات اختلافی فضا به همین شکل است. شما خیلی از موضوعات را می بینید در وزارتخانه اتفاق می افتد. ما فعلا در جنگ اقتصادی هستیم جنگ هم جنگ جدی است تعارف بردار نیست اما متاسفانه این حس جنگی بودن را خیلی ها نمی‌توانند در خودشان بوجود بیاورند. یا بوجود نیامده یا اگر آمده خیلی ضعیف است.

وی در انتها گفت: ممنونم از اینکه واقعا شما تشخیص دادید آمدید این را می گویید من خودم به سهم خودم از شما ممنونم آدم احساس می کند که انسانهای خردمندی هستند که در جامعه مخصوصا در بخش خبری و رسانه ای به فکر این موضوعات هستند.

انتهای پیام/

 

 
 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا