صنعت، معدن، تجارت

شناسایی ۱۴۰۶ محصول برای تولید داخلی/ثبت ۵ هزار نیاز در سامانه تاپ

معاون وزیر صمت از شناسایی و معرفی ۱۴۰۶ محصول وارداتی برای تولید داخلی خبر داد و گفت: نزدیک به ۵ هزار نیاز در سامانه تاپ ثبت شده است که از طریق دانشگاه‌ها و نخبگان جامعه بررسی می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، برات قبادیان با اشاره به ارزش ۴۵ میلیارد دلاری محصولات در لیست اقلام وارداتی گفت: این محصولات عمدتاً های‌تِک نیستند و برخی مربوط به زمان نبود فناوری در کشور است ولیکن واردات آنها هنوز صورت می‌گیرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در خصوص ۱۰ محصول وارداتی که بیشترین ارز را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: از این ده محصول، هفت مورد آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که خیلی از این موارد را می‌توانیم در داخل تولید کنیم و استان‌های ساحلی کشور که هم آب دارند و هم زمین می‌توانند در این بخش گره گشا باشند.

قبادیان ادامه داد: دو مورد دیگر که مربوط به وزارت صمت است یکی قطعات منفصله خودرو و دیگری الکترود گرافیکی است که در تولید فولاد به کار می‌رود و یک مورد نیز اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی است که مربوط به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد: از ۴۵ میلیارد دلار، ۹ میلیارد آن مربوط به وزارت صمت است که در احصاء آنها، ریز اقلام محصولات وارداتی به یک هزار و ۴۰۶ محصول رسیدیم که شناسنامه و مشخصات هر یک از این محصولات آماده شد و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شد تا در اختیار شرکتهای دانش بنیان، شهرک‌های صنعتی- تحقیقاتی، پارکهای علم و فناوری و دانشگاه‌ها قرار داده شود.

وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست با نخبگان، اساتید و بزرگان علمی کشور در سال ۹۸، اظهار داشت: ایشان خرسندی خود را از طرح وزارت صمت اعلام کردند و اظهار داشتند که اکنون نوبت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکتهای دانش بنیان است که به این نیازها پاسخ دهند.

قبادیان دومین طرح بزرگ در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری را، طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تاپ ایجاد شد و تاکنون ۱۴ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری ثبت نام کرده اند و قریب به ۵ هزار نیاز در آنجا ثبت شده است که از طریق دانشگاه‌ها و نخبگان جامعه بررسی و حل و فصل می‌شود

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به صورت زیربنایی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، خوب کار کرده است، افزود: خوشبختانه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان رتبه ۳ کشور را در طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار از نظر عملکرد در سامانه تاپ دارد و در برخی از شاخص‌ها نزدیک به رتبه اول کشورند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های صمت استان‌ها اکنون باید برای گام دوم و تولید نیازهای صنایع گام بردارند، افزود: برای بودجه سال آینده نزدیک به ٧٠ میلیارد تومان برای بومی سازی فناوری محصولات ارزبر و ساخت داخل دیده شده و این بودجه مربوط به کمک به ایجاد فناوری مورد نیاز در بخش خصوصی است و کمک بلاعوض محسوب می‌شود.

قبادیان اظهار داشت: با برنامه ریزی درست و همتی که پشت این برنامه است، امیدواریم آن را به قرارداد برسانیم و نتیجه را در سفره مردم و با تولید محصول با کیفیت در بازارهای داخلی و خارجی شاهد باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا