انرژی

اذعان ویتول به کنترل بازار نفت توسط اوپک پلاس

گروه ویتول که بزرگترین بازرگان انرژی جهان است، اعلام کرد صعود قیمت نفت پس از تصمیم غیرمنتظره اوپک پلاس برای حفظ محدودیت عرضه فعلی، نشان داد که این گروه بازار را تحت کنترل دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوپک و متحدانش پنج شنبه گذشته با تصویب عدم افزایش تولید در آوریل، بازار را شوکه کردند. این تصمیم برخلاف پیش بینی بازار از بالا رفتن تولید این گروه با توجه به بهبود تقاضا بود. بهای معاملات نفت برنت در پی این تصمیم به مرز ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

مایک مولر، مدیر بخش آسیایی ویتول در کنفرانس آنلاینی که به میزبانی گلف اینتلیجنس برگزار شد، اظهار کرد: بازار به ما می گوید که اوپک پلاس کنترل را در اختیار دارد. سطح ذخایر کاهش پیدا خواهد کرد و این روند در سه ماهه دوم تسریع می شود.

همچنین بخوانید

تولیدکنندگان و معامله گران نفت سال گذشته که شیوع ویروس کرونا باعث سقوط تقاضا به میزان یک سوم و نزول شدید قیمتها شد، آسیب دیدند. مازاد عرضه که به مخازن سرازیر شد، سطح مخازن را به مرز اشباع رساند و باعث شد بهای معاملات نفت آمریکا به پایین صفر سقوط کند.

اوپک پلاس از آن زمان کاهش تولید کم سابقه ای را به اجرا گذاشت و قیمتها را به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگرداند. تصمیم این گروه برای حفظ محدودیت عرضه به منظور تقویت قیمتها نشان می دهد که اوپک پلاس با عرضه کمتر از تقاضا به بازار، حذف مازاد ذخایر نفت را هدف گرفته است.

روسیه که از اعضای کلیدی اوپک پلاس است، نسبت به تاثیر چنین اقدامی بر تشویق شرکت های حفاری نفت در آمریکا به تصرف سهم بازار، ابراز نگرانی کرده است. با این حال مولر گفت: تولیدکنندگان شیل بعید است تولیدشان را افزایش دهند. شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در حدی نیست که بازگشت به تولید ۱۳ میلیون بشکه در روز که رکورد تولید سال ۲۰۱۹ بود را حمایت کند.

صحبتهای مولر پیش از اعلام خبر حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی مطرح شد. نفت برنت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر این رویداد از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه عبور کرد اما تا پایان روز قیمت‌ها به پایین مرز ۷۰ دلار سقوط کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مولر گفت: رشد تقاضا می تواند قیمت‌ها را بالاتر ببرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا