كشاورزی و دامپروری

نابه‌سامانی بازار کالاهای اساسی در سایه بی عملی دولت/ روغن همچنان گران و نایاب است

علی رغم تمام گزارشهای متعدد مبنی بر نابه‌سامانی بازار کالاهای اساسی، دولت هنوز تدبیر مناسبی را به کار نگرفته و مردم همچنان برای خرید مواد غذایی در بازار سرگردان هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، همزمان با روزهای پایانی سال ماجرای خرید کالاهای اساسی برای مردم هر روز با تنش های بیشتری روبرو می شود. به نحوی که یک روز در بازار مرغ و یک روز گوشت وجود ندارد و در این شرایط مردم ملزم به ایستادن در صفهای طولانی برای خرید مایحتاج خود هستند. جالب اینجاست علی رغم تمام گزارشهای متعدد مبنی بر نابه‌سامانی بازار کالاهای اساسی دولت هنوز تدبیر مناسبی را به کار نگرفته و مردم همچنان برای خرید مواد غذایی در بازار سرگردان هستند.

این امر در حالیست که تولیدکنندگان مدعی هستند کالا به وفور تولید می شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد. حتی وزیر صنعت اخیراً اعلام کرده این وزارتخانه با همه توان با دلال هایی که منجر به گرانی و التهاب در بازار می شوند مقابله می کند. با این وجود هنوز تغییری در بازار بوجود نیامده و خبری از تشدید نظارتها برای فروش کلاهای اساسی نیست.

مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم، از وضعیت بازار کالاهای اساسی نشان می دهد همچنان فروش اجباری کالا به همراه روغن به مشتریان وجود دارد و مشتری باید در ازای خرید روغن یک کالای دیگر را هم خریداری کند. نکته قابل تامل اینجاست این خبرگزاری در گزارشهای متعدد این موضوع را به مسئولین یادآوری کرده است اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و مردم هر روز سرگردان تر از دیروز در بازار در تلاش برای خرید مایحتاج خود هستند.

 

فروشندگان روغن در بازار اعلام می کنند از هفته گذشته تا امروز اگر عرضه روغن به واحدهای فروش دو یا چهار جعبه بود یک جعبه اضافه شده و فقط روغن مایع سرخ کردنی در بازار وجود دارد.

در بخش قیمت ها نیز روغن جامد شاهد کاهش ۵ هزار تومانی قیمت در بازار است. اما در عرضه همچنان کاهش وجود داشته  همین امر فضا را برای دلال بازی در فروش روغن افزایش داده است. علاوه براین فروشندگان می گویند به جز روغن تنش جدید ما قیمت قند و شکر است که مدام در حال افزایش است. به نحوی که قند و شکر دولتی ۸۷۰۰ تومان است اما در بازار بالای ۱۴ هزار تومان به فروش می رسد.

البته اگر بتوان به زحمت این قیمتها را پیدا کرد چرا که چندان تمایلی به فروش وجود ندارد و بیشتر ترجیح می دهند با نگهداری محصولات در روزهای پایانی سال آنها را با قیمت بیشتری به فروش برسانند. در این شرایط این سوال مطرح است دستگاه های نظارتی مشغول اجرای کدام وظیفه خود هستند که از بازار غافل شده و قیمت ها در کالاهای اساسی روند صعودی را طی می کند.

چرا مسئولین تصور می کنند با اعلام صحبت هایی مبنی بر اینکه ما بازار را کنترل می کنیم و کالا به وفور در بازار وجود دارد می توانند به بازار سر وسامانی دهند. امروز بازار کالاهای اساسی نیازمند یک سیاست روشن در قیمت گذاری و عرضه محصولات است نه اینکه آقایان فقط به صحبت اکتفا کرده و سری به بازار نزنند. 

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا