اقتصاد کلان

دپوی ۸.۳ میلیون تنی کالا/ موجودی کالای اساسی به ۴.۹ میلیون تن رسید

طبق تازه ترین گزارش از وضعیت کالاهای وارداتی در حال حاضر حدود ۸.۳ میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۴.۹ میلیون تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر در سال جاری ماجرای خاص خود را داشت و موانعی به ویژه تخصیص و تامین ارز موجب انباشت میلیون ها تنی کالا و تبعات ناشی از آن  شد تا اینکه بعد از مدتها بحث و چالش در این رابطه، با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیماتی در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک اخذ  و طی دستورالعمل مربوطه ، ترخیص سریع کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید  از نیمه آبان ماه در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به چرخه ورود و خروج کالاهای اساسی و البته سایر کالاها به بنادر و گمرک، تازه ترین گزارشی که ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- از وضعیت دپوی کالاها به ایسنا اعلام کرده است نشان می دهد که در حال حاضر حدود ۴.۹ میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر وجود دارد.

۴۳ شناور حاوی ۱.۱ میلیون تن کالا به بنادر رسید

براساس این گزارش به طور کلی ۷.۲ کالای غیر کانتینری به همراه ۸۳.۳ هزار کانیتنر – ۹۰ درصد آن را کانتینرهای پر وارداتی است- به همراه ۱.۱ میلیون تن کالاهای اساسی موجود در ۴۴ شناوری که به بنادر رسیده و در حال تخلیه هستند مجموعه کالاهای موجود را تشکیل می دهد که به حدود ۸.۳ میلیون تن می رسد.

از ۷.۲ میلیون تن کالاهای غیر کانتینری ۳.۸ میلیون تن کالاهای اساسی است که باید به آن  حدود ۵۱۱.۹ هزار تن کالاهای موجود در ۲۳ شناور در حال تخلیه  همچنین ۲۲۴.۵ هزار تن کالاهای موجود در ۲۱ فروند شناور منتظر در لنگرگاه را اضافه کرد که این شناورها حاوی کالاهایی مانند روغن؛ شکر، جو، ذرت، دانه های روغنی هستند.

بنابراین موجودی ۱.۱ میلیون تن کالاهای اساسی در شناورها و ۳.۸ کالای دپو در گمرک در مجموع حدود ۴.۹ میلیون تن کالاهای اساسی را به عنوان موجودی دپو شده تشکیل داده است.

از کدام کالاها چقدر و در کدام بنادر موجود است؟

اما بررسی جزئیات ۳.۸ میلیون تن کالاهای اساسی از این حکایت دارد که بیشترین حجم مربوط به ذرت با ۱.۸ میلیون تن است و در سایر اقلام ۲۰۶.۷ هزار تن گندم ، ۳۲۹ هزار تن جو، ۵۹۰ هزار تن سویا، ۴۹.۲ هزار تن برنج، ۱۴۳.۶ هزار تن شکر، ۳۶۵.۲ هزار تن روغن خام و ۲۹۰.۷ هزار تن دانه های روغنی است.

همچنین  از موجودی ۳.۸ میلیون تنی کالاهای اساسی بیشترین حجم در بندر امام خمینی با بالغ بر ۲.۸ میلیون تن و بعد از آن بندر امیرآباد با ۳۲۰.۵ هزار تن و  ۲۷۶.۸ هزار تن  قرار دارد.

در سایر بنادر نیز ۱۳۴ هزار تن بندر انزلی، ۵۶.۱ هزار تن چابهار، ۳۷۲ هزار تن شهید باهنر، ۳۶۹ تن بندلنگه، ۱۶۵.۸ هزار تن نوشهر، ۱۰.۱ هزار تن فریدونکنار و ۹.۴ هزار تن در بندر آستارا قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا