بورسبورس اوراق

فرآیند هوشمندسازی در بازارسرمایه شتاب گرفت / افتتاح سامانه بومی پسامعاملاتی در سال آتی

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار طی نشستی پروژه‌های مهم انجام شده در سازمان بورس و اوراق بهادر طی سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش  پاگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، حمید حسن آبادی در نشست خبری ارائه عملکرد، برنامه‌ها و پروژه‌های وزارت اقتصاد و دستگاه‌های تابعه در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: در تمام دنیا صنایع مالی به تکنولوژی وابستگی زیادی  دارند و بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنی نیست. در بازارسرمایه بیش از ۷۰۰ نهاد ازجمله کارگزاری‌ها، شرکت های تامین سرمایه، صندوق ها و غیره وجود دارند که در این اکوسیستم حدود ۵۰۰۰ نفر در حال فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات مرتبط با بازارسرمایه هستند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در راستای هوشمندسازی بازارسرمایه، از حدود دو سال گذشته اقدامات زیادی در حال اجراست. در این راستا، در سازمان بورس ۲۴ پروژه تعریف و تایید شد که ۲۱ پروژه آن طی سال جاری به طور ۱۰۰درصدی مورد بهره برداری قرار گرفت، مابقی نیز در ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید. شایان ذکر است، از این میزان ۸ پروژه نیز به وزارت اقتصاد برای رصد و پیگیری بیشتر معرفی شده است.

حسن آبادی تاکید کرد: در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) تا پایان پارسال ۱۱ میلیون کد بورسی داشتیم، اما امسال معادل ۲۷ میلیون کد بورسی صادر شد که رشد ۱۵۰ درصدی داشته است. اکنون ۳۷ میلیون نفر سجامی داریم که از این میزان ۳۰ میلیون نفر احراز هویت شده‌اند.

وی افزود: از مهمترین اتفاقات حوزه فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال جاری، آزادسازی سهام عدالت بود که از بهار سال ۹۹ آغاز شد و از این طریق حدود ۴۵ میلیون سهامدار در بورس کشور پذیرفته شدند.

حسن آبادی با اشاره به رشد کدهای سهامداری طی سال جاری بیان کرد: امسال ۲۷ میلیون کد بورسی صادر شد که نسبت به سال قبل رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.  در سال جاری سامانه احراز هویت الکترونیک به طور مجازی نیز برای صدور کد سهامداری نیز مورد بهره برداری قرار گرفت. اکنون ۳۷ میلیون نفر سجامی داریم که از این میزان ۳۰ میلیون نفر احراز هویت شده‌اند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: فعالیت ها در راستای بومی‌سازی سامانه‌های معاملاتی در سال جاری با سرعت بیشتری در حال انجام است؛ به طوریکه ماژول‌های زیادی از آن به اتمام رسیده است. در حوزه سامانه پسا معاملاتی بومی هم اتفاقات خوبی رخ داد که در اوایل سال بعد رونمایی می‌شود. لازم به ذکر است که شیوه بهره برداری از این دو سامانه متفاوت خواهد بود.

حسن آبادی با بیان اینکه سامانه مجامع الکترونیکی در آذر ماه افتتاح شد، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ شرکت استانی مجامع آن‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در زمینه سامانه توزیع سود الکترونیک معادل ۱۱۴ شرکت به صورت الکترونیکی انجام شده است. مرکز تماس بازار سرمایه نیز در خرداد ماه کلید خورد و بیش از هشت میلیون تومان تماس صورت گرفته که بیش از ۸۰ درصد آن به صورت هوش مصنوعی انجام شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا