انرژی

توافق هند و امارات برای تحکیم همکاری انرژی

با وجود این که هند از پالایشگاه‌های دولتی خواسته است وابستگی به نفت خاورمیانه را کاهش دهند، وزیر نفت این کشور از مذاکره با امارات متحده عربی درباره راههای تحکیم همکاری انرژی خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند پس از دیدار مجازی با سلطان الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در توییتر نوشت: ما درباره حوزه های همکاری در بخش هیدروکربن و فراتر از آن گفت و گو کردیم و با وجود چالش ناشی از پاندمی کووید ۱۹ توافق کردیم متعهد بمانیم.

 امارات متحده عربی یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت به هند بوده و در جوینت ونچر هندی که قصد دارد یک مجتمع پالایش و پتروشیمی به ظرفیت ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سواحل غربی هند احداث کند، شریک است.

امارات متحده عربی ماه میلادی گذشته پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود که خود سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود.

پرادهان گفت: با سلطان الجابر درباره راههای تحکیم و سرعت بخشیدن به شراکت انرژی استراتژیک دوجانبه میان دو کشور گفت و گو کرده است.

هند بیش از ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند که بخش اعظم آن از خاورمیانه وارد می‌شود. با این حال دهلی‌نو پس از اینکه گروه اوپک پلاس تصمیم گرفت محدودیت عرضه فعلی خود را در آوریل ادامه دهد، از پالایشگاههای دولتی خواست واردات نفت از خاورمیانه را به تدریج کاهش دهند.

هند از افزایش قیمتهای نفت که وزیر نفت هند مکررا کاهش تولید یکجانبه عربستان سعودی را مسبب آن خوانده، صدمه دیده است. وزیر نفت هند به دفعات از اوپک پلاس خواست تولید خود را افزایش دهد اما شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در پاسخ به درخواست پرادهان پیشنهاد کرد هند از نفت ارزانی که سال گذشته خریداری کرده بود استفاده کند.

بر اساس گزارش رویتر، ادنوک تنها شرکت خارجی است که هند بخشی از ذخایر نفت استراتژیک خود را به آن اجاره داده است. هند اجازه صادرات نفت را نمی‌دهد اما به ادنوک اجازه داده است بخشی از نفتی که در ذخایر نفت استراتژیک مانگالور در جنوب هند نگهداری می کند را صادر کند.

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا