انرژی

فروش نفت به چین اولویت ۵۰ سال آینده آرامکو شد

مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی در کنفرانس توسعه چین اعلام کرد این شرکت تضمین خواهد کرد امنیت انرژی چین بالاترین اولویت آرامکو در ۵۰ سال آینده خواهد ماند.

به گزارش آرمان اقتصادی، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در دو ماه نخست امسال بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود و طبق آمار گمرکی چین، حجم صادراتش با ۲.۱ درصد افزایش، به ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز رسید.

با وجود کاهش کم سابقه تولید به دلیل مشارکت در پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ روسیه را کنار زد و بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد.

همچنین بخوانید

امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی، در اظهارات ویدیویی گفت: تضمین تداوم امنیت نیازهای انرژی چین نه در پنج سال آینده بلکه در ۵۰ سال آینده بالاترین اولویت ما خواهد ماند.

ناصر در کنفرانس اعلام نتایج مالی آرامکو در روز یکشنبه اعلام کرده بود تقاضای چین برای نفت بسیار نزدیک به سطح پیش از شیوع ویروس کروناست و همزمان تقاضای آسیا به خصوص شرق آسیا، رشد قوی داشته است.

ناصر گفت: آرامکو علاوه بر این که بزرگترین صادرکننده نفت به چین است، در موقعیت مناسبی برای کمک به چین به منظور دستیابی به دومین هدف سده خود در گذار انرژی قرار دارد.

شی جین پینگ، رییس جمهور چین، در سپتامبر اعلام کرد چین آلایندگی کربن خود را پیش از سال ۲۰۳۰ به پیک می رساند و تا سال ۲۰۶۰ به سطح کربن خنثی دست خواهد یافت. انتظار می رود چنین هدفی تغییرات تاکتیکی در بخشهای انرژی و تولید به همراه داشته باشد.

ناصر گفت: آرامکو امیدوار است فرصتها برای سرمایه گذاری بیشتر در پروژه های پایین دستی، نیازهای چین برای حمل و نقل سنگین و شیمیایی و همچنین روغنها و مواد غیرمتالیک را تامین کند. آرامکو سرگرم همکاری با دانشگاهها و شرکتهای چینی در زمینه سیستمهای و فناوریهای سوخت موتور پاکتر است تا نفت را به مواد شیمیایی تبدیل کرده و انتشار گازهای گلخانه ای از منابع انرژی فعلی را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان موسسه تحقیقات شرکت ملی نفت چین (CNPC) پیش بینی کرده اند تحت وعده اقلیمی رییس جمهور این کشور، تقاضای چین برای نفت تا حدود سال ۲۰۲۵ به ۷۳۰ میلیون تن محدود خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا