امور زیربناییتعاون و اشتغال

بازاریابی وزیر به نفع شهر خود در سفر به اردبیل

اردبیل – نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از وزرای کابینه دولت در سفر به اردبیل با پسند طرح یکی از سرمایه‌گذاران اردبیل، برای شهر خود بازاریابی کرده و تقاضای اجرای پروژه مشابه را داشت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، علی نیکزاد که ظهر سه شنبه در برنامه تلویزیونی زنده عیار شبکه سبلان سخن می‌گفت، اظهار کرد: در سفر اخیر یکی از وزرای کابینه دولت به استان اردبیل وی با پسند طرح یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ اردبیل و با هدف رونق زادگاه خود خواستار اجرای پروژه مشابه در شهر خود شد.

وی اجرای عدالت را اساس و پایه ماندگاری یک حکومت دانست و اضافه کرد: در ساده‌ترین بحث زیرساختی در کشور که بحث تأمین آب شرب است وقتی برای انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان و یزد اعتبار کافی صرف می‌شود اما برای تأمین آب در روستاهای استان اردبیل هزینه چندانی اختصاص نمی‌یابد این صراحتاً به معنی عدم اجرای عدالت در کشور است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تأمین نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف در تمامی مناطق کشور باید به یک میزان باشد و توزیع متوازن اعتبارات را از سوی کابینه دولت شاهد باشیم اما متأسفانه در این رابطه وضعیت موجود تعریف چندانی ندارد.

توسعه مناطق مختلف کشور به تعداد مدیران ارشد استان‌ها بستگی دارد

نیکزاد با ابراز تأسف از عدم توازن در توزیع اعتبارات و اجرای زیرساخت‌ها در مناطق مختلف کشور اذعان کرد: عدالت در زمینه‌های مختلف کشور برقرار نیست و در بحث توسعه پایدار نیز، استانی موفق است که سهم مدیران ارشد آن بالا بوده و توان بالایی برای جذب اعتبار و سرمایه‌گذار داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: بیشتر اعتبارات ملی در زمان توزیع به جهت روابط منطقه‌ای سهم چند استان معدود می‌شود که برای رونق یک منطقه و قرار گرفتن در مسیر توسعه حتماً باید در مدارج بالای دولتی یک نماینده یا رانت داشت.

به گفته این مسئول در تأمین اعتبارات برای پروژه‌ها و طرح‌های استانی باید حداکثر میزان بودجه را از محل اعتبارات ملی داشت و به میزان درصد کمی از محل درآمد استان اردبیل هزینه کرد، چرا که سهم هر استان باید از بودجه ملی و اعتبارات سالانه مشخص بوده و به طور کامل تخصیص یابد تا شاهد توسعه پایدار آن منطقه بود.

قطار تا پایان دولت روحانی به اردبیل می‌آید

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین مطالبه به حق مردم استان اردبیل را راه‌اندازی کامل راه آهن میانه – اردبیل عنوان و اظهار کرد: در بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند اجرایی پروژه، مصوب شد ۶۰۰ میلیارد تومان به این طرح بزرگ ملی اختصاص و زیر سازی راه آهن اردبیل به اتمام برسد و ضمن تکمیل ۶ ایستگاه راه آهن اردبیل – میانه ۱۰۰ کیلومتر از ریل گذاری نیز انجام گیرد.

وی به روند فعلی اقدامات انجام گرفته از مصوبات سال گذشته راه آهن اردبیل – میانه نیز اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام گرفته توسط مجمع نمایندگان استان هم اکنون ۸۷ درصد از زیرسازی راه آهن اردبیل به اتمام رسیده ۵۰ کیلومتر از ریل گذاری محقق شده و ایستگاه‌ها در حال اتمام است.

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امیدواریم با تلاش و پیگیری‌های مسئولان تا پایان دولت دوازدهم سوت قطار در اردبیل به صدا در آید گفت: مرحله مهم و تأثیر گذار در این پروژه متصل شدن راه آهن به شهرستان‌های مرزی پارس آباد و بیله سوار است تا از لحاظ اقتصادی و تولیدی نیز برای استان منفعت و سود آوری داشته باشد.

انجام انبوه پروازهای فرودگاه اردبیل از باند فرعی تاسف‌آور است

نیکزاد در ادامه به اتمام پروژه‌های نیمه تمام فرودگاه اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: آنچه در بحث تکمیل باند اصلی و هواپیماها در فرودگاه اردبیل مهم و تأثیر گذار می‌باشد استقرار کامل یک دستگاه هواپیما به صورت ثابت در باند فرودگاه اردبیل است و در این زمینه باید تلاش‌ها و مساعدت‌های ویژه انجام گیرد تا باند اصلی فرودگاه آماده و تجهیزات لازم جهت جلوگیری از کنسلی پروازها انجام دهد.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در مقطع زمانی مشخص در فرودگاه اردبیل از فعالیت و همکاری ۶ ایرلاین ملی و بین المللی با فرودگاه اردبیل در حال‌حاضر خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۸ در فرودگاه اردبیل یک هزار و ۷۶۸ پرواز انجام گرفته که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۲ هزار و ۳۵۴ مورد ارتقا یافت، اما این تعداد از پروازها هم اکنون در باند فرعی انجام گرفته و در زمینه افتتاح و بهره برداری کامل باند اصلی فرودگاه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرصت داده شده برای انجام پروژه اصلی فرودگاه اردبیل تا خرداد ۱۴۰۰ است و تاکنون در این زمینه بیش از ۴۵ میلیارد تومان جهت روشنایی باند و تکمیل دستگاه ناوبری هزینه شده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ یک فروند هواپیما ثابت و مستقر در فرودگاه اردبیل داشته باشیم.

قصور راهداری در تأمین روشنایی و ایمنی جاده اردبیل – سرچم

نیکزاد جاده اردبیل – سرچم را شاهراه اصلی اتصال این استان به مرکز کشور به لحاظ مسافت کوتاه عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین دغدغه در پروژه راه سازی اردبیل تکمیل و ایمن سازی این جاده است که با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات اجرایی آغاز شده و ۹۰ کیلومتر از سمت اردبیل به سمت خلخال با اختصاص بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار به راه و شهرسازی استان واگذار شده که در سال ۱۴۰۰ جهت تکمیل پروژه‌های سنگین تونل‌ها نیز باید از بنیاد مستضعفان جذب اعتبار شود.

این مسئول فاصله کیلومتر ۱۲۲ تا کیلومتر ۱۳۳ جاده سرچم را از نقاط حادثه‌خیز مسیر دانست و اضافه کرد: سال گذشته برای تأمین روشنایی این فاصله کوتاه در حدود ۸ میلیارد تومان جذب اعتبار از وزارت راه داشتیم که متأسفانه تا به اکنون راهداری استان اردبیل اقدامات عملی در این زمینه نداشته است.

وی به پروژه‌های راه و شهرسازی در سایر نقاط استان نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات لازم جهت تکمیل پروژه راه کلور- درام جذب شده و یک میلیارد تومان نیز از نهاد ریاست جمهوری برای جاده اصلی سرعین – بیله‌درق تأمین و پروژه ۱۵ ساله ۲ جاده کریق- آرموداق و کوراییم -خلیفه لو نیز در سال جاری با تأمین اعتبار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری خواهد رسید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از احداث تونل دوم حیران خبر داد و افزود: تونل دوم حیران آماده آغاز عملیات اجرایی است که در این زمینه برای ورود مسافران به شهرستان نمین با هدف رونق این منطقه در نظر داریم تا با دریافت اعتبارات مستقیم از محل وزارت راه ورودی این شهرستان را نیز برای جذب گردشگر مهیا سازیم.

سرمایه‌گذار پتروشیمی اردبیل شایستگی لازم را برای مدیریت پروژه ندارد

نیکزاد در خصوص وضعیت بلاتکلیفی پتروشیمی اردبیل نیز گفت: متأسفانه ما با گرو گذاشتن ریش و با اخذ اجازه از مردم برای تحویل اراضی خود به این پروژه هم‌اکنون شاهد هستیم که فردی که برای اجرای این پروژه عظیم اقتصادی در محل مستقر بوده شایستگی لازم را برای مدیریت این منطقه ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر با اختصاص اراضی لازم در منطقه نمین برای احداث پتروشیمی جدید که سوخت اصلی آن پساب فاضلاب اردبیل بوده، پیگیر هستیم که این کار کاملاً مهندسی‌شده پیش رفته و تمام حمایت‌ها جهت تکمیل این طرح و راه‌اندازی پروژه عظیم صنعتی انجام خواهد شد که این پروژه در شهرک خصوصی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس هم‌اکنون مشکل اصلی این پروژه نبود گاز است که با پیگیری‌های مستقیم استاندار اردبیل این مشکل نیز در ردیف اولویت‌ها قرار گرفته است.

۳۳۶ روستای حومه اردبیل از خدمات نمایندگان بهره‌مند می‌شوند

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس از بازدید خود از تمامی روستاهای حومه شهرهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین خبر داد و گفت: تا پایان خدمت‌گزاری خود در این دوره از مجلس برای هر یک از روستاهای اردبیل ۲ خدمت مهم و اساسی انجام خواهم داد.

نیکزاد احصای مشکلات روستاهای اردبیل را مهم برشمرد و تصریح کرد: مشکل آب شرب، ارتباطات و زیرساخت‌های راهی از اصلی‌ترین نیازمندی‌های مردم روستاهای اردبیل بوده و با جذب اعتبارات لازم از مرکز کشور تا پایان مجلس کنونی این مشکلات با اولویت برطرف‌سازی می‌شود.

وی همچنین از افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و شورای شهرها خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۰ اعتبارات شهرداری‌ها را با صلاحدید مجمع نمایندگان استان تا سقف ۲۰ درصد افزایش دادیم که هدف از این کار آسایش و رفاه مردم عزیز اردبیل بوده است.

وضعیت آسفالت محلات ۱۳ گانه اردبیل در شأن مردم اردبیل نیست

نیکزاد از ارائه تسهیلات باز آفرینی بافت‌های فرسوده شهری نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: ۶ میلیارد جهت آزاد سازی محوطه شهید گاه و گسترش مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی اختصاص یافته و ۲۰ میلیارد تومان نیز جهت انجام عملیات انتقال گاز به بازار اردبیل در حال اقدام است و امیدواریم در سال جاری به طور کامل تحقق یابد.

وی از وضعیت آسفالت محلات ۱۳ گانه اردبیل ابراز نارضایتی کرد و گفت: در این محلات باید فقر کالبدی، اقتصادی و آموزشی از بین برود تا چهره واقعی و فرهنگی استان اردبیل به خوبی به نمایش در بیاد و در این راستا هفت میلیارد تومان برای آسفالت و تأمین قیر مورد نیاز این محلات تأمین اعتبار شده و در هر محله قرارگاهی جهت ارائه وام‌های قرض الحسنه و خود اشتغالی نیز دایر شده است.

عدم حل مشکل فاضلاب شهرستان نیر خطرات زیست محیطی به همراه دارد

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بر تکمیل و بهره برداری هر چه سریع‌تر پل قدس اردبیل تاکید کرد و افزود: این پل نمونه بارز تکمیل المان شهر اردبیل است و پیمانکاران این پل باید در سریع‌ترین زمان ممکن نواقصات این پل را تکمیل کرده و در اختیار مردم استان قرار دهند که در سال گذشته از منابع سازمان برنامه و بودجه ۳۵ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه اختصاص یافت.

نیکزاد از عدم اجرای صحیح و به موقع طرح فاضلاب شهرستان نیر انتقاد کرد و گفت: عدم حل مشکل فاضلاب شهرستان نیر خطرات زیست محیطی به همراه داشته و آب شرب اردبیل و سد یامچی را دچار مشکل می‌کند که با وجود تأمین اعتبار ۸ میلیارد تومان هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی به پروژه پتروشیمی اردبیل اشاره کرد و گفت: پیمانکار فعلی پتروشیمی طبق بازدیدی که از این مجموعه انجام شد اقدامات اجرایی را به درستی به درستی پیش نبرده و در سال جاری تصمیمات جدیدی در خصوص پتروشیمی اردبیل نیز گرفته خواهد شد ولی در کنار این مجموعه پتروشیمی دیگری با پساب فاضلاب اردبیل شروع به فعالیت خواهد کرد و در مرحله اخذ گاز خوراکی است.

سبلان پارچه در سال ۱۴۰۰ تحول بزرگ اشتغال زایی استان خواهد بود

نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به پتانسیل‌های واحد تولیدی سبلان پارچه اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های ریاست محترم قوه قضائیه این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۰ به اشتغال ۵ هزار نفری خود خواهد رسید و در این راستا نیز در مجمع نمایندگان پیگیر حل مشکلات این واحد تولیدی با بانک‌های عامل هستیم.

وی احیای ذوب آهن اردبیل و اخذ مجوز کشت محصولات کشاورزی در اطراف پایاب سد خدا آفرین استان اردبیل را از دیگر اقدامات سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: در زمینه توسعه کشاورزی نیز تاکنون ۷۷۰ تراکتور در اختیار کشاورزان اردبیلی قرار گرفته و توسط مجموعه تراکتورسازی تبریز نیز ۱۰۰ دستگاه دیگر تأمین شده است.

۷۰ هزار بیکار در استان برای اقتصاد منطقه فاجعه است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال‌حاضر ۷۰ هزار نفر از جمعیت استان فاقد شغل هستند که بیشتر این افراد را قشر جوانان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که ظرفیت اساسی در حوزه‌های مختلف برای جذب این تعداد افراد بیکار کاملاً مهیاست.

نیکزاد تصریح کرد: جوان گرایی در حوزه‌های مختلف می‌تواند بهترین دستاوردها را در حوزه‌های مختلف استان داشته باشد که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز استفاده از نیروهای جوان و خلاق در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه صنعتی و تولید است.

به گفته وی ظرفیت کشاورزی و صنعت اردبیل برای ایجاد اشتغال پایدار کم‌نظیر بوده و استفاده حداکثری از دانش نخبگان بومی می‌تواند راه برون‌رفت اردبیل از رکود و مشکلات اقتصادی کنونی باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا