ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اتصال ۹۶ درصد از روستاها به شبکه ملی اطلاعات

در حالی که مقرر بود تا پایان سال اجرای برنامه (۱۴۰۰)، ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، اکنون ۹۶ درصد از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و تنها ۲ درصد از جمعیت و ۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی ندارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، عدالت ارتباطی یکی از زیرمجموعه‌های عدالت اجتماعی است، امروز دنیا در عصر ارتباطات قرار دارد و سخت است که دسترسی به فضای مجازی برای عده‌ای وجود نداشته باشد، زیرا خدمات دولت الکترونیکی شده است. امروزه اگر فردی بخواهد خدماتی را از دولت دریافت کند باید از بستر فضای مجازی استفاده کند، همه‌گیری کرونا باعث شد نیاز مردم به این فضا تشدید شود.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در مراسم اتصال ۱۰۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات در خردادماه سال ۱۳۹۹ گفته بود: در برنامه ششم توسعه دولت و به نمایندگی از آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده بود که تا پایان سال اجرای برنامه (۱۴۰۰)، ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود و در سال اول برنامه ششم توسعه، حدود ۳۰ درصد شد و امروز به ۹۰ درصد رسیده است. تلاش ما این است که تا پایان سال بالاتر از اهداف برنامه، ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.

او همچنین بهمن ماه اعلام کرد: امروز ۹۶ درصد از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند در واقع ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور یک نوع اتصال اینترنتی دارند یا اینترنت خانگی یا یکی از اپراتورها آنجا خدمات ارائه می‌دهند یعنی ۱۶ درصد از شاخص برنامه ششم توسعه جلوتر هستیم، ۹۸ درصد جمعیت شهری و روستایی ما امروز به اینترنت دسترسی دارند و تنها ۲ درصد از جمعیت و ۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی ندارند.

ستار هاشمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز چندی پیش با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار کشور به بالای ۹۰ درصد رسیده است، گفته بود: علی‌رغم اینکه طبق بند دو ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد دسترسی برای ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان قانون برنامه ششم توسعه بوده است، اما وزارت متبوع وظایف خود را به انجام تکلیف قانونی محدود نکرده است.

همانطور که آذری جهرمی می‌گوید، فضای مجازی از ضروریات زندگی عصر جدید است و خیلی از مردم بر محور کسب‌وکار دیجیتال قرار دارند و اقتصاد دیجیتال را فعال کردند، همه ما یا مشتری این فضا هستیم یا فردی از خانواده ما ارائه دهنده خدمات در این فضاست. ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود بنابراین ارتباطات دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده است و باید عدالت در این حوزه را رقم بزنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا