امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزان برداشت گندم را با نارضایتی آغاز کردند

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از عملکرد دولت در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، از مجلس خواست به این مسأله ورود کند.

همچنین بخوانید

سید جعفر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نام گذاری سال ١۴٠٠ از سوی رهبر انقلاب بعنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع زدایی» اظهارداشت: سال گذشته سالی بسیار دشوار برای کشاورزان کشور بود و متأسفانه حمایت‌ها از بخش کشاورزی به حداقل رسید به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان در سال قبل در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌جاری، مسئولان با اتخاذ تدابیر مناسب و به موقع در راستای پشتیبانی، هزینه‌های تولید را کاهش دهند و کشاورزان را به کشت و تولید ترغیب کنند.

حسینی ادامه داد: در خصوص بحث موانع زدایی باید عنوان کرد که بزرگترین مانع تولید محصول استراتژیک گندم را که همان قیمت گذاری نامناسب است، اصلاح و قیمت متناسب با هزینه‌های واقعی تولید را محقق کنند.

وی در ادامه با انتقاد از شورای قیمت گذاری در عدم اقدام برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری اظهار داشت: دولت قصد اصلاح (افزایش) قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد و اصرار دارد نرخ خرید این محصول همان ۴,۰۰۰ تومان باقی بماند ولی چرا شورای قیمت گذاری به وظیفه خود عمل نمی‌کند؟ به استناد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، وظیفه قیمت گذاری و اعلام قیمت بعهده شورای قیمت گذاری است نه دولت، پس چرا شورا در اعلام رسمی قیمت گندم و جو اقدامی نمی‌کند؟

حسینی با اشاره به برگزاری چند جلسه توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، افزود: متأسفانه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکنون در این جلسات حضور نیافته‌اند و به نظر می‌رسد که دولت علیرغم ابلاغ رسمی قانون جهت اجرا به وزیر جهاد کشاورزی، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر امور اقتصاد و دارایی این شورا را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان نگاه بودجه‌ای به گندم دارند. و به همین دلیل علیرغم تکلیف قانونی، در جلسات شورا شرکت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: البته بدون حضور اعضا دولتی، شورای قیمت گذاری به حدنصاب تشکیل می‌رسد و امکان قیمت گذاری را دارد پس شورای بایستی اعتماد کشاورزان را برای ایجاد انگیزه تولید جلب نماید.

حسینی با اشاره به اینکه برداشت گندم در برخی مناطق کشور آغاز شده و کشاورزان همچنان سردرگم و بلاتکلیف هستند، گفت: کشاورزان راغب به تحویل گندم تولیدی خود به بخش دولتی نیستند و به استناد قوانین هم تحویل گندم به دولت اجباری نیست.

وی با اشاره به اینکه در اتفاقی بی سابقه قیمت جو طی سال‌های اخیر در کشور ما از قیمت گندم پیشی گرفته است، گفت: هم اکنون قیمت جو حدود ۵۵۰۰ تا ۶,۰۰۰ تومان است و گندم ۴۰۰۰ تومانی در دامداری‌ها و مرغداری‌ها خوراک دام و طیور می‌شود.

حسینی تصریح کرد: دولت نمی‌تواند با دستور و فشار، گندم کشاورزان را خریداری کند، گفت: تعیین قیمت مناسب و پرداخت به موقع وجه گندم به کشاورزان دو راهکاری است که کشاورزان را ترغیب به تحویل گندم تولیدی به دولت می‌کند.

وی همچنین هشدار داد که در صورت عدم تحویل گندم تولیدی کشاورزان به دولت، دولتمردان ناچار به واردات این محصول خواهند شد که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و محدودیت منابع ارزی کشور این کار به دشواری انجام خواهد شد. با توجه به قیمت جهانی گندم و هزینه‌های حمل و بیمه و…. قیمت گندم وارداتی هم کمتر از ۷,۰۰۰ تومان برای دولت تمام نمی‌شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی کاهش تولید گندم را نیز داریم، گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها، تولید گندم در دیمزارهای جنوب کشور آسیب جدی دیده است ضمن اینکه کاهش تولید در گندم آبی را هم به دلیل کاهش بارندگی در استان‌های مختلف پیش بینی می‌کنیم، در چنین شرایطی اگر کشاورزان نیز همه گندم تولیدی خود را تحویل دولت ندهند، چالش بزرگی ایجاد خواهد شد.

وی از مجلس خواست بر اجرای قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی نظارت بیشتری کند و با متخلفان در این حوزه برخورد شود تا در ماه‌های آینده با سیلوهای خالی گندم در کشور مواجه نشویم که در صورت چنین رخدادی، هیچ کمیته یا قرارگاهی قادر به حل مشکل و ساماندهی بازار نخواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا