صنعت، معدن، تجارت

۴ مانع اصلی پیش روی تولید/ با قوانین، تحریم داخلی ایجاد می‌کنند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به چهار مانع اصلی پیش روی تولید داخلی گفت: مسئولان با استفاده از قوانین، تحریم داخلی ایجاد می‌کنند.

همچنین بخوانید

ابوالفضل روغنی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره نامگذاری سال جاری از سوی رهبر انقلاب بعنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» گفت: توجه کافی به تولید موجب بهبود رفاه اجتماعی، اشتغالزایی و تأمین امنیت اقتصادی و نظامی می‌شود و بررسی وضعیت کشورهای توسعه یافته نیز نشان می‌دهد که این کشورها به دلیل بهبود فضای تولید و خدمات و به طور کلی اقتصاد، توانسته‌اند به این سطح از توسعه یافتگی برسند.

وی افزود: در کشور ما سالیان سال است که رهبری شعار سال را بر مبنای مسائل اقتصادی به ویژه تولید انتخاب می‌کنند اما آیا این اراده در مسئولان دولتی و اجرایی کشور نیز وجود دارد؟ اگر قرار است اقدامی انجام شود باید اراده انجام آن اقدام نیز در تمام مسئولان وجود داشته باشد و آنها به دنبال حل معضلات و موانع تولید و اشتغال باشند. در واقع پشتیبانی از تولید از همین جا و از همین اراده آغاز می‌شود.

روغنی با بیان اینکه موانع زیادی بر سر راه تولید کشور وجود دارد، گفت: موانع در مسیر تولید کشور یک زخم کهنه هستند.

تأمین مالی؛ مانع نخست تولید

وی ادامه داد: مانع نخست مساله تأمین مالی است؛ در کشورهای دیگر تأمین مالی بنگاه‌های خرد، متوسط و حتی بزرگ هرگز به عنوان یک موضوع حیاتی مطرح نیست و بنگاه‌ها به راحتی سرمایه در گردش خود را بهبود می‌بخشند و به راحتی تأمین مالی می‌شوند اما می‌بینیم که این موضوع در ایران تبدیل به یک مانع بزرگ شده است.

روغنی گفت: در کنار بحث تأمین مالی، نوسانات نرخ ارز نیز تبدیل به یک چالش در مسیر تولید شده است.

قوانین متورم؛ مانع دوم تولید / ‏‬با قانون، تحریم داخلی ایجاد می‌کنند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: مانع دوم، فضای نامطلوب کسب و کار و قوانین سلیقه‌ای دستگاه‌های اجرایی است؛ نگاه سلیقه‌ای و پر ابهام به قانون کار، تأمین اجتماعی، مالیات و … موجب شده که تولید نتواند نفس بکشد.

وی ادامه داد: این قوانین متورم و مزاحم نشان می‌دهد که نگاه و ایده مسئولان کشور در راستای تقویت تولید شکل نگرفته است.

روغنی با بیان اینکه مسئولان با استفاده از ابزار قانون، تحریم داخلی ایجاد می‌کنند، گفت: در واقع قانون چاقوی دو لبه‌ای است که در عین حال که می‌تواند کمک کننده باشد اما گاهی اوقات نیز به ضرر تولید استفاده می‌شود؛ اخد تصمیمات یک شبه همچون کنترل صادرات، رفع تعهد ارزی و … از جمله مسائلی هستند که تولید را با مشکل مواجه کرده‌اند.

تأمین مواد اولیه؛ مانع سوم تولید

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در حال حاضر در مسیر تأمین مواد اولیه از صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی مشکل داریم؛ اوضاع در تأمین مواد اولیه به شکلی شده که می‌توان گفت بورس کالا خود تبدیل به یک مانع در مسیر تولید شده است.

وی افزود: قرار بود نرخ مواد اولیه از طریق بورس کالا کشف قیمت شود اما در حال حاضر نه تنها کشف قیمت نمی‌شود بلکه جهش قیمت در مواد اولیه نیز ایجاد می‌کند و همین سهمیه بندی ها موجب ایجاد رانت شده که تولید را با چالش مواجه کرده است.

تحریم؛ مانع چهارم تولید

روغنی گفت: اگرچه تحریم می‌تواند به یک فرصت برای تولید داخلی تبدیل شود و چه بسا برخی از صنایع ما نیز از این فرصت استفاده کرده‌اند اما به طور کلی تحریم به عنوان یک مانع بر سر راه تولید نیز شناخته می‌شود.

وی افزود: عدم ورود به بازارهای جهانی، عدم ورود تکنولوژی، مشکلات در نقل و انتقال مالی و … از جمله موانعی هستند که به خاطر تحریم ایجاد شده‌اند.

بهبود فضای کسب و کار تنها راهکار مانع زدایی

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در خصوص راهکار رفع این موانع هم گفت: تنها راهکار رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار است.

روغنی ادامه داد: اگر شاخص‌های کسب و کار را بهبود بخشیم و موانع این محیط را رفع کنیم قطعاً تولید می‌تواند به آن جهش‌های مدنظر برسد.

وی گفت: البته باید در نظر داشت که این اتفاق در کوتاه مدت نمی‌افتد بلکه نیاز به یک برنامه ریزی بلندمدت مثلاً یک دوره ۵ ساله دارد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تسهیلات دهی به تولید در یک فضای منطقی یک نوع تأمین مالی محسوب می‌شود، یادآور شد: به طور کل مشکلات تولید در زمینه تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش باید از طریق اصلاح قوانین موجود حل شود چراکه تسهیلات‌دهی صرف بدون شناخت علت واقعی مشکلات، پول پاشی محسوب می‌شود و نمی‌تواند کارکرد حمایتی داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا