انرژی

حرکت صنعت نفت به سمت بهره گیری از نسل چهارم فناوری با نرم افزارهای بومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با عرضه نرم افزارهای بومی بهینه سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز در تلاش است تا صنعت حفاری کشور را به سمت بهره گیری از نسل چهارم فناوری‌های این حوزه با استفاده از هوش مصنوعی هدایت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حامد رحیمی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه بهینه‌سازی عملیات حفاری، گفت: صنعت حفاری نیاز به حرکت به سمت فناوری نسل چهارم و هوش مصنوعی دارد که لازمه حرکت به این سمت، استفاده از روش‌های نوین هوش تجاری و ارزش آفرینی از داده‌ها است. نرم افزارهای طراحی شده در شرکت ما به صنایع کمک می کند تا این عملیات‌ها را به شکلی بهینه‌تر انجام دهند.

وی افزود: توسعه نرم افزاری جامع در زمینه بهینه سازی عملیات حفاری یکی از اقدامات شرکت است. این نرم‌افزار بر پایه هوش تجاری طراحی شده است و نقشی موثر در مدیریت و بهینه‌سازی پارامترهای مکانیکی و هیدرولیکی عملیات حفاری و انتخاب مناسب‌ترین مته دارد.

همچنین بخوانید

رحیمی، مهمترین بحث در این نرم افزارها را استفاده از داده‌های چاه‌های پیشین یک میدان به منظور بهینه‌سازی پارامترهای حفر چاه آتی دانست و ادامه داد: محصولات دانش‌بنیان این شرکت، شامل دو محصول نرم‌افزار جامع بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز و ارائه خدمات بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز می‌شود و این نرم افزارها از روش‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های بهینه‌سازی استفاده می کند.

حیدری با اشاره به هزینه عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز، گفت: عملیات حفاری در دکل‌های دریایی روزانه ۱۵۰ هزار یورو و در دکل‌های خشکی ۳۰ هزار یورو هزینه دارد که با استفاده از خدمات این مجموعه دانش‌بنیان، زمان حفاری۲۰ درصد بهبود می‌یابد. با توجه به این‌که در کشور سالانه ۲۰۰ حلقه چاه حفاری می‌شود، این رقم سالانه موجب کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی هزینه برای کشور می شود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: به دلیل اینکه بخش اعظمی از قطعات و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت حفاری توسط شرکت‌های بین‌المللی و خارجی تولید می‌شود با کاهش زمان حفاری میزان مصرف این موارد نیز کاهش می‌یابد و به صورت غیر مستقیم موجب کاهش ارزبری کشور می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا