اقتصاد کلان

دلایل ریزش بورس از نگاه یک کارشناس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل مهم ریزشی بازار سرمایه در نیمه دوم سال گذشته عنوان کرد: ورود مستقیم و به ‌دور از تحلیل بخش قابل ‌توجهی از سرمایه ‌گذاران جدید و بی ‌تجربه در اوج بازار باعث شد اصلاح و روند ریزشی قیمت سهام ادامه ‌دار شده و به بی‌اعتمادی و ترس سرمایه‌گذاران دامن بزند اما با این حال نباید بازار بدهی را در ریزش قیمت سهام متهم کرد.

مهدی اسلامی بیدگلی در گفت و گو با ایسنا، خروج نقدینگی و ترس هیجانی سرمایه‌گذاران خرد را عامل مهم روند ریزشی بازار در نیمه دوم سال دانست و اظهار کرد: جنس سرمایه‌ها و نقدینگی‌های بازار بدهی کاملاً متفاوت از بازار سهام است و نمی‌توان این بازار را عامل افت قیمت سهام دانست.

وی بازار بدهی را ابزار کارآمدی برای کنترل ریسک سرمایه‌گذاران دانست و افزود: این بازار در کنار بازار سهام قرار دارد و سرمایه‌ گذاران با تکیه‌ بر دانش می‌توانند با تشکیل پرتفویی متنوع از سهام و اوراق بدهی، ریسک‌های خود را مدیریت کنند. از ویژگی‌های مهم این بازار البته برای سرمایه‌گذاران حقیقی دور بودن از هیجان‌هاست به همین دلیل در شرایط‌ خاص، بازار جذابی است که سودی بالاتر از نرخ سپرده‌های ثابت بانکی را به همراه دارد.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بازار بدهی عامل ریزش بازار سهام است یا خیر، گفت: این بازارها هرکدام مزیت‌های مختص خودشان را دارند و ماهیتشان کاملاً متفاوت است، این در حالی است که قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم می‌تواند پتانسیل ‌های خوبی برای کلیت بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بازار بدهی با وجود جوان بودن و عمر کوتاهش، طی سال‌های اخیر توسعه خوبی داشته است، تصریح کرد: این بازار همچنان ظرفیت‌های بالایی برای رشد دارد اما مهم ‌ترین نقطه‌ ضعف و خلاء موجود در این بازار نیاز به فرهنگ‌ سازی و آموزش است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا