بین الملل

نرخ تورم ترکیه از ۱۶ درصد گذشت

تورم در ترکیه برای ششمین ماه پیاپی افزایش یافته و از ۱۶ درصد گذشته است. بانک مرکزی ترکیه در پیش‌بینی خود در ماه فوریه انتظار ۱۷ درصد تورم را برای ماه مارس و کمی بیشتر از آن را برای ماه آوریل داشت.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، تورم سالیانه در ترکیه در ماه مارس برای اولین بار از اواسط ۲۰۱۹ از ۱۶ درصد گذشت. اطلاعات نشان می‌دهد افزایش فشار بر رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه جهت اتخاذ یک سیاست سفت و سخت پس از انتصاب تعجب آور او، باعث کاهش ارزش لیر شده است.

 آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 این اطلاعات مطابق با پیش‌بینی‌ها بوده و نشان می‌دهد تورم برای ششمین ماه پیاپی افزایش یافته و به بالاتر از هدف رسمی ۵ درصد رسیده است. تورم در ترکیه در بیشتر روزهای چهار سال گذشته دو رقمی بوده است.

ناجی اقبال، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه، نرخ تورم را از ۱۰.۲۵ درصد تا ۱۹ درصد بالا برده بود. وی در بیستم مارس پس از تنها چهار ماه ریاست بانک مرکزی و دو روز پس از آخرین افزایش نرخ تورم برکنار شد و به این ترتیب ارزش لیر ۱۲ درصد سقوط کرد و به پایین ترین رکورد رسید.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، طی کمتر از دو سال ۴ رئیس بانک را برکنار کرد، به اعتبار پولی کشور صدمه زد و باعث کاهش طولانی‌مدت ارزش لیر شد. سقوط ارزش لیر تورم کلی را از طریق واردات بالا برد.

 نشانه‌هایی وجود دارد که ضعف لیر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. اداره آمار ترکیه اعلام کرد شاخص قیمت تولیدکننده در ماه مارس ۴.۱۳ درصد به صورت ماهانه بالا رفته و افزایش سالانه آن برابر با ۳۱.۲ درصد است.

 قیمتهای مصرف کننده ۱۶.۱۹ درصد نسبت به سال قبل بالاتر بوده است. این رقم بالاتر از ۱۶.۱۱ درصد پیش‌بینی شده توسط رویترز و ۱۵.۶۱ درصد ثبت شده در فوریه است. تورم ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده برابر با ۱.۰۸ درصد بوده است.

 رئیس جدید بانک مرکزی روسیه با رئیس جمهور این کشور هم عقیده است که نرخ بالای بهره باعث تورم می‌شود ولی به سرمایه‌گذاران و بانکداران اعلام کرده نرخ بهره باید به خاطر تورم بالا همچنان بالا بماند.

 بانک مرکزی ترکیه در پیش‌بینی خود در ماه فوریه انتظار ۱۷ درصد تورم را برای ماه مارس و کمی بیشتر از آن را برای ماه آوریل داشت.

 انتهای پیام/۸۲

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا