امور زیربناییراه و ساختمان

رضایت عمومی از اقتصاد وظیفه حکمرانی است/ پروژه‌های زمانبر دق دل مردم شدند/ مسکن ملی را با زمین رایگان می‌سازیم

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه سهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در تولید مسکن ملی ۱۰۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد است، بیان داشت: این واحدها را در اراضی خودمان می‌سازیم و زمین را با قیمت صفر در این پروژه می‌آوریم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،؛ محمد مخبر در مراسم آغاز ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه متاسفانه کمتر به عناوینی که رهبری برای سال‌های جدید نامگذاری می‌کنند توجه می‌شود، اظهار داشت: اگر فقط ۲۰ درصد توصیه‌های آقا در مسائل اقتصادی را رعایت می‌کردیم امروز اقتصاد از استحکام بیشتری برخوردار بود و در برابر مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند حرکت بهتری داشتیم.

وی با اشاره به سه موضوع مهم پایداری اقتصاد، پایداری اجتماعی و پایداری محیط زیست گفت: اقتصاد شاخه اصلی رفاه اجتماعی مردم است و اصلی‌ترین دغدغه هر فردی مسئله اقتصادی در کشور است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ادامه داد: وجود رفاه نسبی در هر جامعه‌ای از مهمترین عوامل رضایت عمومی است و وظیفه حکمرانی خوب هم موضوع رضایت عمومی از مسائل اقتصادی است.

مخبر با اشاره به موضوع پایداری اجتماعی در هر جامعه بیان داشت: پایداری اجتماعی بحث عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند و تفاوت یک نظام حق و یک نظام باطل هم بحث رعایت عدالت اجتماعی است. اگر بخواهیم یک شاخصه برای دو حکومیت حق و باطل تعریف کنیم آن شاخصه بحث عدالت اجتماعی و اگر عدالت نباشد آن حکومت مطلوب امام زمان نیست.

وی افزود: بحث مهمتر دیگر هم رعایت مسائل محیط زیستی است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با تاکید بر اینکه هر سه این موضوع در بحث مسکن گنجانده شده است، گفت: هیچ آرامشی به اندازه صاحبخانه بودن برای یک خانواده وجود ندارد. کسی که خانه ندارد احساس خانواده‌دار شدن هم پیدا نمی‌کند.

مخبر با اشاره به موضوع عدالت اجتماعی در بحث مسکن تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که عدالت اجتماعی را دنبال می‌کند خانه‌دار شدن تمام افراد یک جامعه است.

وی ادامه داد: اگر بحث پایداری اقتصاد، پایداری اجتماعی و محیط زیست را دانه‌های تسبیح در نظر بگیریم نخ این تسبیح علم، نوآوری و فناوری است که محور تمام سه موضوعی که گفته شد فناوری محسوب می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه در بحث مسکن به طور جدی در موضوعات فناوری و نوآوری مشکل داریم، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین موضوعات فناوری زمان است که هیچوقت ما برای زمان قیمت قائل نشدیم. اگر در تمام پروژه‌ها بحث زمان رعایت می‌شد با اتلاف هزینه‌ها مواجه نبودیم.

مخبر ادامه داد: وقتی پروژه‌ای قرار است دو ساله به اتمام برسد مشمول مرور زمان می‌شود، هزینه‌های آن پروژه تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند که این فشار مضاعفی را برروی مردم، حکومت و صنایع ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به نیاز سالانه مسکن در کشورمان گفت: نیاز سالانه در تولید مسکن حدود یک میلیون واحد است اما در بهترین سالها ۸۰۰ هزار واحد تولید شده و در سال‌های دیگر حداقل ۴۰۰ هزار واحد کسری در تولید داشتیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تاکید کرد: البته باید بحث مساکن فرسوده را هم در نظر گرفت و به همان میزانی که مسکن تولید می‌شود شاهد فرسودگی واحدهای مسکونی هستیم که این موضوعات با استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید قابل حل است.

مخبر گفت: تجربه ساخت پروژه‌های مسکونی در ۱۱ ماه توسط شرکت‌های ساختمانی ستاد اجرایی فرمان امام را داریم و این ۱۳۰ هزار واحد را هم تا نهایت ۱۸ ماه تکمیل می‌کنیم و تحویل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها به دلیل طولانی شدن زمان ساخت به دق دل مردم تبدیل شده‌اند، گفت: معنا ندارد یک ساختمان چهار طبقه در طول سه سال ساخته شود در حالی که در بسیاری از کشورها این پروژه‌ها را چند ماهه می‌سازند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تاکید کرد: تجربه ساخت ساختمان تولید واکسن کرونا به مساحت ۷۵۰۰ متر زیربنا با پیچیده‌ترین تاسیسات را فقط در ۱۰۰ روز داریم و یک دستاورد بسیار بزرگی است.

مخبر ادامه داد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها در برابر تکنولوژی و تحول مقاومت می‌کنند که باید این موانع را از بین برد.

وی با بیان اینکه مسکن موضوعی است که در رفاه اجتماعی، کنترل تورم و پیش بردن صنایع نقش مهمی دارد گفت: بخش مهمی از نقدینگی می‌تواند وارد بخش مسکن شود و از همه مهمتر اینکه مسکن نقش مهمی در افزایش اشتغال دارد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بیان اینکه سهم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در تولید مسکن ملی ۱۰۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد است، بیان داشت: این واحدها را در اراضی خودمان می‌سازیم و زمین را با قیمت صفر در این پروژه می‌آوریم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا