اقتصاد کلان

قیمت مسکن ملی افزایش یافت

مسکن ملی پرند
سازمان برنامه و بودجه با توجه به رشد هزینه های ساخت، شاخص تعدیل پروژه های عمرانی را در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام کرده که بر این اساس قیمت هر متر مربع مسکن ملی که تا پیش از این دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود ۷۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هزینه ساخت مسکن ملی از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در هر متر مربع به چهار میلیون و ۹۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل که از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام شده بر اساس نرخ رشد قیمت مصالح و دستمزد اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه هر سه ماه یک بار هزینه اجرای پروژه های عمرانی را بر اساس نرخ روز اعلام می کند که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت ساخت مسکن ملی را برای سازندگان و پیمانکاران ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفت و در سه ماهه چهارم با ۷۹ درصد رشد مواجه شده است.

این خبر را جواد حق شناس ـ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ـ به ایسنا اعلام کرد و گفت: رشد ۷۹ درصدی هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای اقدام ملی مسکن البته شامل همه مراحل پروژه نمی شود. به طور مثال اگر ابنیه در مرحله اسکلت باشد، هزینه فوندانسیون، عایق رطوبتی و غیره بر اساس نرخ قبلی اعمال خواهد شد.

همچنین بخوانید

حق شناس درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه های اقدام ملی که توسط بنیاد مسکن اجرا می شود گفت: طرح اقدام ملی مسکن در ۶۱۷ شهر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود که تا امروز ۵۱ هزار و ۶۹۷ نفر افتتاح حساب کرده و ۴۶ هزار و ۳۹۱ نفر واریز وجه داشتند، یعنی ۴۰ میلیون تومان اولیه را کامل واریز کرده اند.

وی افزود: برای حدود ۹ هزار واحد نیز که متقاضیان وجه واریز کرده اند زمین تامین نشده است. دلایل مختلفی هم دارد؛ به طور مثال زمین مشخص شده اما در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است. یا کاربری مسکونی دارد اما از تاسیسات زیربنایی و روبنایی برخوردار نیست. در بعضی موارد هم زمین هنوز تامین نشده است. اگر این ۹ هزار واحد را لحاظ نکنیم در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۱ واحد در دستور کار است که هم زمین تامین شده و هم واریز وجه کامل شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه پروژه اقدام ملی با روشهای مختلفی اجرا می شود گفت: ۲۲ هزار و ۴۱۴ واحد به شیوه پیمان جزء، خرید مصالح به صورت امانی انجام می شود. ۷۷۲۸ واحد نیز در گروه ساخت است که زمین تحویل متقاضیان شده است. ۵۹۲۹ نفر هم به صورت گروههای دو نفره و بیشتر زمین تحویلشان شده است. ۹۸۰ واحد نیز به صورت انبوه سازی خواهد بود که باید در سال جاری از انبوه سازان دعوت کنیم و پروژه را تحویلشان بدهیم.

به گفته حق شناس، تعداد واحدهای اقدام ملی که توسط بنیاد مسکن شروع کرده هم اکنون ۶۷۰۰ واحد است که از پیشرفت فیزیکی حدود ۷ درصد برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه اجرای ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن، علت اختلاف تعداد واحدهای در حال اجرا با برنامه مصوب چیست؟ اظهار کرد: به هر حال تا متقاضی نیاید نمی توانیم پروانه بگیریم و آماده سازی زمین کنیم. تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ هزار نفر وجوه اولیه را واریز کرده اند. از این تعداد برخی شرع شده و برخی در حال آماده سازی زمین است. ۲۲ هزار واحد در دست تسطیح است. به طور مثال پروژه دماوند نزدیک ۲ ماه درگیر آماده سازی زمین بودیم که بعد از تسطیح می توان تحویل پیمانکار داد. پروژه ها به تدریج جلو می رود و آمارها دائما به روز می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا