اقتصاد کلان

بازار خانه‌های ۵۰ متری در تهران+ قیمت

با توجه به رشد قیمتها در سال ۱۳۹۹ حالا دیگر در محله های معدودی از تهران می توان خانه های کمتر از ۵۰۰ میلیون و حتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کرد؛ اما اگر به دنبال واحدهایی با متراژ ۴۰ تا ۵۰ متر مربع هستید می توانید با نقدینگی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در محله هایی مثل عباس آباد منطقه ۲۰، خاورشهر، تقی آباد، علائین، قیامدشت و دولت خواه جنوبی خانه بخرید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق آخرین اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران در اسفندماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان بوده است. البته در هشت محله از تهران شامل مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ قیمتها کمتر از متری ۲۰ میلیون تومان  است. در این بین متوسط قیمت در مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۹ حدود ۱۵ میلیون تومان و در منطقه ۱۸ به عنوان ارزان ترین منطقه تهران حدود ۱۲ میلیون تومان است.

متوسط قیمت هر متر مسکن در منطقه ۱۰ تهران ۱۹.۱ میلیون تومان است. بر این اساس یک واحد ۵۰ متری در این منطقه به طور میانگین ۹۵۵ میلیون تومان قیمت دارد. در منطقه ۱۲ نیز با میانگین ۱۶.۹ میلیون تومان در هر متر مربع، یک  آپارتمان ۵۰ متری حدودا ۸۴۵ میلیون تومان است. در منطقه ۱۵ با متوسط نرخ ۱۵.۳ میلیون تومان در هر متر مربع برای یک واحد ۵۰ متری باید تقریبا ۷۶۵ میلیون تومان هزینه کنید. در منطقه ۱۶ نیز تقریبا قیمتها همین مقدار است؛ میانگین قیمت خانه در این منطقه ۱۵.۷ میلیون تومان است که یک خانه ۵۰ متری ۷۸۵ میلیون تومان ارزش دارد. در منطقه ۱۷ نیز با متوسط ۱۵.۲ میلیون تومان در هر متر مربع برای خرید یک واحد ۵۰ متری باید ۷۶۰ میلیون تومان هزینه کنید. قیمت مسکن در منطقه ۱۹ نیز به طور متوسط متری ۱۵.۶ میلیون تومان است. در منطقه ۱۸ نیز با میانگین متری ۱۲.۱ میلیون تومان، یک آپارتمان ۵۰ متری حدودا ۶۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین بخوانید

نرخهای مذکور بر اساس میانگین قیمت مناطق گردآوری شده اما واضح است که در محله هایی از این مناطق می توان با قیمتهایی کمتر از متوسط نرخ منطقه، مسکن خریداری کرد. به طور مثال در محله عباس آباد واقع در منطقه ۲۰ تهران متوسط قیمت هر متر مربع مسکن ۹.۶ میلیون تومان است. یعنی با نقدینگی ۴۸۰ میلیون تومان می توان یک واحد ۵۰ متری در عباس آباد منطقه ۲۰ خریداری کرد.

بررسیها از فایلهای درج شده در آگهی های یک سامانه ملکی در بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز نشان می دهد از بین ۳۵۴ محله شهر تهران قیمتهای پیشنهادی مسکن در دو محله کمتر از متری ۱۰ میلیون تومان، در ۱۰ محله پایین تر از متری ۱۲ میلیون تومان، در ۶۱ محله کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان، در ۷۷ محله کمتر از متری ۱۶ میلیون تومان، در ۹۷ محله پایین تر از متری ۱۷ میلیون تومان و در ۱۴۳ محله کمتر از ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع است.

اگر نقدینگی حدود ۵۰۰ میلیون تومان دارید می توانید در محله های عباس آباد، خاورشهر، تقی آباد، علائین، قیامدشت، دولت خواه جنوبی و بهشتی به دنبال واحد نقلی بگردید. بر اساس آگهی های بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت خانه در عباس آباد واقع در منطقه ۲۰ متری ۹.۶ میلیون تومان، خاورشهر متری ۹.۸ میلیون تومان، تقی آباد متری ۱۰ میلیون تومان، علائین ۱۰.۵ میلیون تومان، قیامدشت منطقه ۱۵ متری ۱۰.۸ میلیون تومان، دولتخواه جنوبی و بهشتی هرکدام متری ۱۰.۹ میلیون تومان است. بر این اساس در محله خاورشهر می توانید با ۴۹۰ میلیون تومان یک آپارتمان ۵۰ متری خریداری کنید.

از طرف دیگر و با وجود آنکه گزارش بانک مرکزی از رشد قیمتها در ماههای اخیر حکایت دارد، بررسیهای میدانی نشان می دهد که از آبان ماه تا کنون نرخهای پیشنهادی در آگهی های ملکی ۲۲ درصد کاهش یافته است. در جدول پایین قیمتهای پیشنهادی فروش خانه های ۵۰ متری در فروردین ماه ۱۴۰۰ را می بینید.

دلیل نوسان قیمت مسکن در اسفندماه

در شرایطی که بازار مسکن شهر تهران در رکود معاملاتی به سر می برد قیمتها طی یک سال گذشته ۹۴ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که اسفندماه امسال فقط ۵۲۷۳ فقره معامله مسکن در تهران منعقد شده که از افزایش ۳۵ درصد نسبت به بهمن امسال و کاهش ۴۸ درصد در مقایسه با اسفند پارسال حکایت دارد.

فرشید پورحاجت ـ کارشناس بازار مسکن ـ علت رشد قیمتها در این بازار را افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انتظارات تورمی و نبود برنامه ریزی منسجم دانست و گفت: تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی تفکیک نشود نمی توان انتظار داشت که بازار مسکن کنترل شود.

همچنین بیت الله ستاریان ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ می گوید: در سال جاری رونق بازار مسکن در سه پارامتر اتفاق می افتد. بدین صورت که احتمالا معاملات در رکود خواهد بود اما در سه عنصر سرمایه گذاری، رونق اقتصادی و افزایش قیمت مسکن با رشد مواجه خواهیم شد. البته معتقدم در حال حاضر رکود معاملاتی نداریم بلکه تأمل معاملاتی داریم. یعنی همه در تردید هستند که آیا وارد بازار مسکن بشوند یا نشوند. به نظرم با توجه به امضای سند ۲۵ ساله بین ایران و چین، در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و احتمال توافق سیاسی و اقتصادی با کشورهایی بجز چین، بازار مسکن در سال جاری به تحرک می رسد.

دولت چه برنامه هایی دارد؟

از زمان مسئولیت محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در آبان ماه ۱۳۹۷ تا کنون نیز متوسط قیمت خانه در تهران ۲۲۸ درصد افزایش یافته و از متری ۹.۲ میلیون تومان در آبان ماه ۱۳۹۷ به ۳۰.۲ میلیون تومان در اسفندماه ۱۳۹۹ رسیده است. البته دولت برای کنترل بازار مسکن برنامه هایی از جمله طرح اقدام ملی، سامانه املاک و اسکان، اتمام واحدهای نیمه کاره مسکن مهر، کمک به تکمیل پروژه های بخش خصوصی در شهرها و پرداخت ودیعه مسکن را در دستور کار قرار داده که محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ معتقد است حلاوت و شیرینی این برنامه ها در آینده خود را نشان می دهد.

او می گوید: در مواقعی در نیمه دوم دهه ۸۰ متوسط قیمت مسکن بر اساس نرخ دلار بالای ۲۰۰۰ دلار بود. ولی امروز اگر به ارزش بین المللی و ارزش پول حساب کنیم قیمت مسکن حدود ۱۲۰۰ دلار است. نوسانات قیمتها ناشی از هجمه بازارهای دیگر و تابع شرایط اقتصاد کشور است.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که در بخش مسکن چه نمره ای به دولت تدبیر و امید می دهید، گفت: من از دوره خودمان می توانم حرف بزنم و قضاوت را به عهده کارشناسان و مردم می گذارم. حجم کارهایی که در یک سال و نیم گذشته انجام دادیم قابل ملاحظه است که امیدوارم ثمرات اجرایی و حلاوتش برای مردم مشخص شود. مردم و شما که خبرنگار این بخش هستید باید به ما نمره بدهید؛ زیرا طبیعتا هر مسئولی فکر می کند بهترین کار را انجام داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا