اقتصاد کلان

نباید با تفکر برجامی توافق با چین را تدوین کنیم

یاسر جبرائیلی:

رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام در برنامه «بدون توقف» که ۱۷ فروردین‌ماه از شبکه سه سیما پخش شد با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم به اسم دولت حزب‌اللهی تفکر لیبرال در کشور غالب نشود در خصوص قرارداد همکاری ایران و چین نیز گفت: اگر با تفکر برجامی بخواهیم توافق با چین را تدوین کنیم خواهیم گفت که بیایند برای ما تولید کنند و بسازند که این اشتباه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «یاسر جبرائیلی» در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه هیچ حکومتی در تأسیس و اداره‌اش به اندازه جمهوری اسلامی مردمی نبوده، اظهار کرد: همین آقای بازرگان و جریان لیبرال دنبال این بودند که یک مجلس مؤسسان درست کنند و قانون اساسی را همان جا تصویب کنند که امام(ره) گفتند حتما باید انتخابات برگزار شود، کجای دنیا برای نگارش قانون اساسی انتخابات برگزار شده که در ایران انجام شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه یادآور شد: همین جریان لیبرال که خودشان را هم امام(ره) منصوب کردند سه مأموریت داشت که برگزاری رفراندوم، برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بود که در هر سه خیانت کردند، در هر صورت این قانون اساسی ملاک رفتار ماست.

همچنین بخوانید

وی در پاسخ به این مطلب که «مردم امروز می‌گویند کاش من در تدوین قانون اساسی نقش نداشتم اما وضع جیبم اینطور نبود» تصریح کرد: من  آدرس را به همان تفکری می‌دهم که دنبال دیکتاتوری و مقابله با رأی مردم و همان تفکرات اقتصادی بازار آزاد است، وزیر همین دولت بعد از خروج آمریکا از برجام استعفا داد و نوشت که من به این دلیل که در دوره تحریم نمی‌توانم قواعد اقتصاد بازار آزاد را پیاده کنم استعفا می‌دهم.

جبرائیلی ادامه داد: در این دولت چه اتفاقی افتاد که این همه خسارت به کشور وارد شد؟ آیا غیر از این است که تفکر غلط مدیریتی بر کشور حاکم شد. گفتند، مردم با کلیدی همه مشکلات را حل می‌کنیم، این هم نتیجه آن است، پس خیلی فرق می‌کند چه کسی سرکار بیاید.

وی در پاسخ به این سؤال که «در هر دوره‌ای فقط سیر نزولی داشتیم حالا اگر دولت جوان انقلابی هم کارآمد نبود چه کنیم» گفت: از دولت جوان انقلابی هم باید مراقبت کنیم در این دولت هم باید از افراد صاحبنظر مشورت گرفته شود، اما اقتصاد یک مسئله تک بعدی نیست، مدیریت باید در دستان کسانی باشد که بر وجوه مختلف سیاسی کشور اشراف کامل داشته و نگاه چند بعدی به اقتصاد دارند، دولت جوان حزب‌اللهی کسی نیست که قیافه حزب‌اللهی دارد، آن تفکر حزب‌اللهی که نقطه مقابل تفکرات کمونیست و لیبرال و نئولیبرال است اهمیت دارد.

این محقق اقتصاد سیاسی همچنین بیان کرد: نگاه این دولت جوان به اقتصاد باید همان نگاهی باشد که حضرت آقا به اقتصاد دارند، آقا می‌فرمایند بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد است اما برای دولت هم همان نقش حامی، هادی و ناظر را قائل هستند، تا امروز ۷۵ درصد سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که آقا ابلاغ فرمودند به درستی تبدیل به قانون نشدند.

جبرائیلی با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم به اسم حزب‌اللهی تفکر لیبرال در کشور غالب نشود، گفت: چون در دوره آقای احمدی‌نژاد این تجربه را داشتیم، در دوره آقای هاشمی یک زیرساخت‌هایی برای اجرای تعدیل ساختاری در کشور نهادینه شد که تا امروز هم ادامه دارد و دولت آقای احمدی‌نژاد هم در این فرآیند هضم شد.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که «چه تضمینی وجود دارد که این دولت جوان حزب‌اللهی به همان راه نرود» عنوان کرد: تضمینش در تلاش شماست، نباید دولت و حتی نمایندگان مجلس را رها کرد، اگر رها شد می‌رود به سمتی که دلش می‌خواهد، حتی رئیس‌جمهور در انتصابات هم نباید رها شود که برود افرادی منصوب کند که قیافه حزب‌اللهی دارند اما همان تفکر لیبرال را دارند که می‌شود همان لیبرال‌های با ریش. البته ما اصراری روی جوان بودن رئیس‌جمهور نداریم اما آقا فرمودند اگر رئیس‌جمهور جوان باشد قاعدتا انتصاباتش هم جوان می‌شود و اگر نبود آدمی بیاید که روحیه جوان و حزب‌اللهی داشته و از جوانان استفاده کند.

وی همچنین در خصوص قرارداد ۲۵ ساله با چین نیز تصریح کرد: من قائل با اتحاد و همکاری استراتژیک با چین و روسیه و برخی قدرت‌های آسیایی هستم، اما این به معنای اتحاد ایدئولوژیک نیست، اما بر سر اینکه متن توافق چه باشد هم حرف دارم، این هم اشکال از همان تفکر برجامی است، اگر با تفکر برجامی بخواهیم توافق با چین را تدوین کنیم خواهیم گفت که بیایند برای ما تولید کنند و بسازند که این اشتباه است.

جبرائیلی در ادامه توضیح داد: استراتژی آمریکا این است که یک تصویرسازی از چین به عنوان استثمارکننده منابع ایران در افکار عمومی و همچنین سرمایه‌گذاری روی بی‌میلی چین برای مقابله آشکار با آمریکا در رابطه با ایران داشه باشد که جلوی این توافق را بگیرد پس خیلی فضاسازی سنگینی می‌کنند لذا توافق با چین و حتی دیگران حتما باید انجام شود، مخصوصا اتحاد استراتژیک با کشورهایی که مشترکا مورد تحریم آمریکا و رقیب آن هستند.

وی در پایان نیز یادآور شد: آمریکا در جهت فشار بر ایران سه ابزار دارد حمایت از اپوزیسیون داخلی، حمله سایبری و تحریم مالی که هر سه آن را با قدرت استفاده می‌کند، از این جهت لااقل برای مقابله با این رویکرد تهاجمی آمریکا باید متحد شویم ضمن اینکه چیزهای بسیاری برای اشتراک داریم. اما اینکه متن توافق را در دستگاه‌ها بچرخانیم و نیازمندی‌های دستگاه‌ها را در توافق بگنجانیم هم اشتباه است چون قرار نیست چین مشکلات ما را حل کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا