اقتصاد کلان

فوربس: ثروتمندان در این یک سال خیلی ثروتمند شدند

مجموع ثروت میلیاردرهای جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل آن ۵.۱ تریلیون دلار افزایش داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فوربس، اگرچه شیوع کرونا در جهان تاکنون منجر به ورشکستگی شمار زیادی از کسب و کارها و بیکاری و یا کاهش درآمد چشمگیر بخشی از شاغلان در سطح جهان شده است اما روند افزایش ثروت افراد ثروتمند در جهان نه تنها متوقف نشده که سرعت آن نسبت به سال قبل از شیوع کرونا بیشتر هم شده است. در حال حاضر ۲۷۲۵ نفر در جهان وجود دارند که یک میلیارد دلار و بیشتر ثروت دارند و این یک رقم یک رکورد جدید در تعداد میلیاردرهای جهان محسوب می شود.  

حدود دو سوم کل میلیاردرهای جهان در سال ۲۰۲۰ موفق شدند ثروت خود را بیشتر کنند و تخمین زده می شود مجموع ثروت میلیاردرهای جهان تا پایان سال قبل با ۵.۱ تریلیون دلار افزایش در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به ۱۳.۱ تریلیون دلار رسید.  

همچنین بخوانید

به گفته فوربس، در سال قبل ۴۹۳ نفر برای نخستین بار وارد باشگاه میلیاردرهای جهان شدند. آمریکا با ۷۲۴ میلیاردر بیشتر تعداد میلیاردرها را داشته است و چین با ۶۹۸ و هند با ۱۴۰ میلیاردر در رده های بعدی قرار دارند.  

تا ابتدای ماه مارس، مجموع ثروت میلیاردرها تنها در امریکا به نسبت به قبل از شیوع کرونا ۱.۳ تریلیون دلار رشد کرده است بدین معنا که افراد دارای یک میلیارد دلار ثروت و بیشتر در امریکا، در مجموع ۴.۲ تریلیون دلار ثروت در اختیار دارند که این رقم معادل یک پنجم کل تولید ناخالص داخلی آمریکا، بیشتر از مجموع ثروت پنج دهک پایین این کشور و بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشورهایی چون آلمان و یا انگلیس است.

پیامدهای وسیع کرونا بر روی اقتصاد کشورها همچنین باعث شده است با هدف جذب سرمایه خارجی بیشتر،  دولت ها مشوق های وسوسه کننده ای برای افراد ثروتمند در نظر بگیرند تا آن ها را به انتقال سرمایه خود به کشورهایشان مجاب کنند. طبق برآورد موسسه هنلی اند پارتنرز- شمار درخواست میلیاردرهای آمریکایی برای انتقال تمام یا بخشی از سرمایه خود به دیگر کشورها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل آن ۲۰۶ درصد افزایش یافت. این رقم برای برزیل نیز ۱۵۶ درصد بوده است. به گفته این موسسه سوئیس، لوکزامبورگ و سنگاپور بیشترین جذب سرمایه خارجی را در زمان همه گیری داشته اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا