انرژی

رکورد راندمان واحدهای تولید برق حرارتی شکسته شد

راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق ایران به رقم ۳۹ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران سال گذشته با رشد بیش از ۰.۴ درصد از ۳۸.۵۶ درصد به ۳۹ درصد افزایش یافته است؛ رقمی که بیشترین میزان افزایش سالانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ظرف هشت سال اخیر بوده و موجب کاهش مصرف ۸۴۶ میلیون مترمکعب/لیتر سوخت معادل در سال ۱۳۹۹ شده است.

افزایش ۰.۴ درصدی راندمان نیروگاه‌ها بیش از یک درصد صرفه‌جویی سالانه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را به دنبال داشته است، صرفه‌جویی سالانه سوخت موجب ارزش افزوده و حفظ سرمایه ملی می‌شود، بر این اساس اقدامات منجر به افزایش راندمان با حمایت‌ها و مشوق‌های دیده شده در ضوابط، مقررات و قوانین بالادستی از مهمترین اهداف این شرکت است.

همچنین بخوانید

محسن طرزطلب- مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، یکی از عوامل مهم دست‌یابی به راندمان یاد شده را اجرای کامل برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی دانست و افزود: واحدها در طول بهره‌برداری بعضـاً دچار اشکالاتی می‌شوند که می‌تواند بر راندمان آن‌هـا تاثیرگذار باشد که این محدودیت‌ها در زمان اجرای برنامه تعمیرات واحدها مرتفع شده و کاهش راندمان واحدها جبران می‌شود.

به گفته وی بر همین اساس با بررسـی دقیق و تدوین استراتژی نظام نگهـداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی و همچنین انجام به‌مـوقع بازدیدهای دوره‌ای و برنامه تعمیراتی اشکالات ایجاد شده در دوره بهره‌برداری از واحدهـا مرتفع شده و این اقدام علاوه بر رفع محدودیت‌های تولید، افزایش راندمـان واحدهـا را در پی دارد.

وی با اشاره به نقش احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در دست‌یابی به راندمان ۳۹ درصدی، گفت: راندمان واحدهای گازی بزرگ به‌طور متوسط ۳۱ درصد است که با احداث واحد بخار متصل به آن‌ها و تکمیل بلوک سیکل‌ترکیبی، راندمان مجموعه به بیش از ۴۵ درصد افزایش می‌یابد. در همین راستا سال گذشته در مجموع یک‌هزار و ۹۳۶ مگاوات بلوک سیکل‌ترکیبی به ظرفیت شبکه سراسری برق کشور اضافه شده است.

طرزطلب به اجرای برنامه ارتقای واحدهای گازی V۹۴.۲ اشاره کرد و افزود: اجرای عملیات ارتقا بر روی این واحدهای گازی همزمان با تعمیرات اساسی واحدها، باعث افزایش ۱۰ مگاوات در توان تولیدی و ۱/۰ درصد افزایش راندمان برای هر واحد شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: افزایش بهره‌وری واحدهای نیروگاهی، کاهش میزان سوخت مصرفی و استفاده بهینه از سوخت تخصیص یافته به نیروگاه‌های حرارتی کشور از جمله مهم‌ترین مزایای افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی است.

طرزطلب با اشاره به برنامه‌های این شرکت به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور، گفت: جهت‌گیری به سمت نیروگاه‌های چرخه‌ ترکیبی با بازدهی بالا و آلایندگی کمتر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت داخل تجهیزات این نوع نیروگاه‌ها، برنامه‌ریزی و اجـرای کامل برنامه تعمیرات واحدهای نیروگاهی و تبدیل واحدهای گازی سیکل باز به واحدهای سیکل ترکیبی از جمله برنامه‌های صنعت برق حرارتی برای ارتقای راندمان واحدهای تولید برق حرارتی است.

وی تاکید کرد: بازنشسته کردن واحدهای فرسوده و با راندمان پایین، ارتقـای بهره‌وری در فعالیت‌ها و مشارکت بیشتر بخش خصوصی، استفـاده بیشتـر از تکنولوژی روز دنیـا و هماهنگی‌ و همکاری با شرکت مدیریت شبکه برق ایران در جهت آرایش بهینه تولید نیز از دیگر برنامه‌هایش است که مجموعه برق حرارتی برای افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در دستور کار قرار داده است.

بر اساس آخرین سند شورای عالی انرژی کشور مقدار راندمان نیروگاه‌های حرارتی در سال ۱۴۲۰ برابر با ۵۰ درصد هدف‌گذاری شده است که طبق وعده مسوولان با اجرا و تحقق برنامه‌ها به این مهم دست خواهیم یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا