صنعت، معدن، تجارت

سراب رفاه اقتصادی با احیای برجام/ سوء مدیریت داخلی سفره مردم را کوچک کرده نه تحریم

یک استاد دانشگاه با انتقاد از نگاه به بیرون دولت گفت: سوء مدیریت سفره مردم را کوچک کرده است نه تحریم. کسانی که به دنبال رفاه اقتصادی از طریق مذاکرات هستند همچون تشنگانی هستند که در سراب به دنبال آب هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ یکی از موضوعات مهم و اساسی که مقام معظم رهبری بار‌ها مطرح نمودند ” توجه به استعدادهای بومی و توان داخلی” آن هم با رویکرد “عزم ملی و مدیریت جهادی” بوده است. لذا در برخی از مناسبت ‌ها در جمع اقشار مردم و مسئولین با اظهار گلایه از توجه جدی نکردن برخی از مسئولان به پیام اقتدار و توانایی درونی ملت ایران، این دغدغه اساسی خود را این گونه بیان نمودند که: “متاسفانه در برخی از بخش ‌ها مدیران ما این پیام را درک نمی‌کنند». توصیه‌ای دلسوزانه و پدرانه که نشان از دغدغه‌ای اساسی برای بیان واقعیتی تلخ و تاکیدی برای حرکت در مسیر تغییر وضع موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب قابل ارزیابی است؛ در این رابطه با مصطفی شریفی استاد دانشگاه همدان گفت و گو کردیم؛

وی با انتقاد از برخی از افراد که در انتظار گشایش اقتصادی از مذاکرات وین نشسته اند گفت: مگر در پاسخ به ثمرات اقتصادی برجام اینگونه پاسخ داده نمی شد که قرار نیست با برجام گشایش اقتصادی برداشته شود بلکه برجام برای دور کردن سایه جنگ از کشور است.

* تشنگانی به دنبال آب در سراب

این استاد دانشگاه افزود: کسانی که به دنبال رفاه اقتصادی از طریق مذاکرات هستند و به این موضوع خوش بین هستند همچون تشنگانی هستند که در سراب به دنبال آب هستند .

شریفی به اشاره  بر اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر تکیه به ظرفیتهای داخلی یک توصیه اخلاقی صرف نیست بلکه یک راهبرد است گفت: استحکام در کار را خدا از ما خواسته است، اما چرا بایستی امنیت اقتصادی و زندگی مردم به یک قراردادی آنچنان غیر مستحکم وابسته شود که یک شخص به اصطلاح دیوانه بتواند آن را بی اثر کند مگر این توجیه قابل دفاع است مثل اینکه از حساب یک صاحب سرمایه ای میلیاردها تومان کسر شود و وقتی او به بانک مراجعه کند در پاسخ به او گفته شود شخص دیوانه ای با یک برگه ای آمده بود و حساب شما را خالی کرد این توجیه قابل پذیرش نیست و اگر این اتفاق بیافتد ضعف ایمنی بانک یا صاحب سرمایه است.

* سوء مدیریت سفره مردم را کوچک کرده نه تحریم

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه سوء مدیریت داخلی و تبعیض سفره مردم را کوچک کرده نه تحریم گفت: این کارشناسان با یک پیش فرض این موضوع را مطرح می کند و آن این است که معتقدند کشور با تحریمها دچار کمبود منابع می شود و فشار به کشور وارد می شود.

وی در ابطال این ادعا گفت: در شرایط فعلی بیشترین فشار بر روی دوش اقشار ضعیف و متوسط جامعه است در حالی که از تفریحات داخلی و خارجی ویلانشیان ولنجک و امثالهم ذره ای کم نشده است بنابراین اگر مشکل تحریم و کمبود منابع است چرا فقط برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه منابع کمبود است اما برای درصدی از جامعه شرایط فعلی نه تنها به آنها فشار نیاورده بلکه ثروت و دارایی های آنها را نیز چند برابر کرده است.

*عدم ارتباط معظل نجومی بگیران با تحریم

شریفی با انتقاد از تفاوت پایه حقوقی در کشور که بیش از حد متعارف حتی به نسبت در کشورهای غربی است گفت:‌ در حالی که در کشور بسیاری از مردم حقوق زیر ۵ میلیون دریافت می کند برخی از نورچشمی ها نیز در ارگانهای دولتی وجود دارند که حقوق بالای بیست میلیون دریافت می کنند  باید منتظر ماند و دید آیا معضل وجود نجومی بگیران را نیز مذاکرات وین حل خواهد کرد یا خیر.

این کارشناس اقتصادی با ابراز اینکه در چند ماه آینده اگر انرژی دولت صرف احیای برجام شود به خواست اصلی مردم که بهبود وضعیت معیشت است بی توجهی کرده است گفت: آیا وجود تحریمها است که باعث شده تفاوت دارایی افراد به تناسب تلاش، هوش و استعداداشان نباشد. اکنون مشکل اساسی اقتصاد کشور تبعیض است، زیرا در جامعه ما هر کسی که برخوردارتر است لزوما باهوش تر نیست تا اینکه نتیجه بگیریم هرکس که ندارتر است از استعداد کمتری بهره مند است.

وی با ابراز اینکه فساد برآمده از انحصار و تبعیض است و انحصار برآمده از ادبیات اقتصاد لیبرالی است گفت: شاهد مثال پدیده شرکت در اقتصاد امروز دنیاست و آن  مهمترین عامل پیشبرد اقتصاد است.  اما حتی شرکتهای سهامی عام  نیز در انحصار عده ای معدود است زیرا اداره شرکت بر عهده دارندگان عمده سهام است و ۴۹ درصد بقیه هیچ نقشی در تعیین و تکلیف سیاستهای کلان شرکت ندارند.     

شریفی تلاطمهای امروز در بورس را نیز نشأت گرفته از کپی برداری این سیستم غیر منصفانه اقتصاد لیبرال دانست و افزود: چگونه میلیاردها تومان سرمایه وارد شرکت می شود اما اثر آن در زندگی مردم کاهش سرمایه به نصف و پائین تر است و هیچ رشد محسوسی برای شرکت به بار نمی آورد.

این کارشناس اقتصادی با ابراز اینکه اقتصاد لیبرال به اسم اقتصاد آزاد  ایجاد انحصار می کند گفت: تبعیض را در ابتدا تئوریهای اقتصاد لیبرال به وجود آورده است.

وی  با اشاره به نمونه ای دیگر از تبعیضهایی که وجود دارد افزود:‌ دلیل واضح و صریحی برای  مخالفت با  اعطای ارز دولتی به واردات داریم و آن این است که متأسفانه افرادی که برای واردات کالای اساسی  اجازه  ثبت سفارش دارند محدودند و اینگونه نیست که هر شخص تاجری بتواند برای واردات کالای اساسی اجازه ثبت سفارش داشته باشد واین معنایی به جز رانت  دارند.

شریفی با اشاره به ضرورت ورود قوه قضائیه به نحوه صرف شدن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی گفت: بلاخره بایستی مشخص شود میلیاردها دلار ارز دولتی اختصاص داده شده صرف خرید چه کالاهایی شده و سرنوشت  آن کالاها به کجا رسیده است.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه تنها راه مدیریت ارز دولتی از مبادی است گفت:‌ در این زمینه ممکن است قوه قضائیه با ورود جدی بتواند از مفاسد جلوگیری کند اما مسأله در این حوزه صرف مفاسد نیست بلکه ممکن است فساد روی ندهد و ارز دولتی صرف واردات کالای اساسی شود  اما اینکه واقعا آیا اینها به درستی به دست مردم برسد خود یک مسأله دیگری است.

وی با تصریح بر اینکه ارز دولتی هم فساد آور است و هم انحصار آور افزود: برخی آن ارز را صرف واردات کالای اساسی می کنند اما در بازار آزاد آن را به قیمت روز دلار یا کمی که منصف باشند بین ارز دولتی و ارز آزاد محاسبه می کنند یا اینکه فروختن کالای اساسی وارداتی با نرخ دولتی را منوط به خریدن محصول دیگر شرکت متبوع خود می کنند.

*عدم درخواست مردم برای واردات غذای سگ و گربه با ارز دولتی 

شریفی با انتقاد از اختصاص میلیاردها دلار ارز دولتی به کالاهای لوکس و همچنین غذای سگ و گربه و امثالهم گفت: دولت اگر علاقه به کشورداری بر اساس خواست مردم دارد بهتر بود در همان سال ۹۷ برای اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و گوشت و غذای سگ و گربه نظرسنجی می کرد تا این میزان ارز دولتی صرف خرید غذای سگ و گربه نشود که اکنون شاهد چنین وضعیتی در بازار کالای اساسی باشیم.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا