امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آغاز کوچ عشایر از ۳۰ فروردین

سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین از عرصه های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه های مناطق ییلاقی شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه‌های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل‌ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می‌شود.

ترحم بهزاد با بیان این که با کمک ستاد کوچ، زمان کوچ عشایر تنظیم و مشخص شده است، اظهار داشت: عشایر باید تقریباً از ۳۰ فروردین از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه‌های مناطق ییلاقی شوند.

وی در عین حال از تدوین دستورالعمل اجرای مدت چرا، کنترل پروانه ساماندهی کوچ برای نخستین بار خبر داد و گفت: این دستورالعمل به استانداری‌ها، سازمان امور عشایر و ادارات کل منابع طبیعی کشور ابلاغ شده است.

بهزاد بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای اجرای این دستورالعمل در سطح ملی و استانی و مشارکت با سازمان جنگل‌ها با هدف جلوگیری از تخریب مراتع و منابع پایه کشور و حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد.

وی با اشاره به این که اکثر اراضی مرتعی کشور از گیاهان نامرغوب پوشیده شده اند، افزود: از ۸۴.۸ میلیون هکتار مراتع کشور حدود ۷.۲ میلیون هکتار جزو مراتع خوب، ۲۱.۴ میلیون هکتار مراتع متوسط و ۵۶.۲ میلیون هکتار مراتع فقیر به لحاظ پوشش گیاهی هستند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد تاج پوشش مراتع کشور خوب، ۲۰ تا ۵۰ درصد متوسط و کمتر از ۲۵ درصد تاج پوشش مراتع فقیر می‌باشند.

وی در مورد اقدامات برای جلوگیری از کوچ زود هنگام عشایر به مراتع گفت: اکنون زمان حرکت عشایر از مناطق قشلاقی در استان‌هایی مانند خوزستان، بوشهر، ایلام، بخشی از جنوب فارس و بخشی از جنوب کرمانشاه به مناطق ییلاقی در استان‌های همدان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان فارس است و از این رو اکیپ‌های ثابت و سیار را در گلوگاه‌های مبادی ورودی به مناطق ییلاقی مستقر کرده ایم.

وی افزود: این افراد برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی، دارای لباس فرم، تجهیزات و حکم مأموریت آموزشی هستند.

بهزاد، کوچ ماشینی را یکی از دلایل ورود زود هنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی عنوان کرد و اذعان داشت: کوچ ماشینی عشایر نزدیک به ۱۵ سال است که افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: کوچ پیاده یا کوچ زمینی بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد در حالی که کوچ ماشینی یک روزه صورت می‌گیرد و عشایر دام خود را با کامیون به مناطق ییلاقی حمل می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تلاش برای احیای کوچ پیاده عشایر را به منظور حفظ مراتع و منابع پایه و جلوگیری از ورود پیش از موعد دام به عرصه‌های مرتعی ضروری خواند.

وی در این زمینه بر حمایت‌های فرا سازمانی، همکاری، شرکت پشتیبانی، سازمان امور عشایر ایران و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین علوفه جو و آب شرب در راستای تأخیر کوچ عشایر تاکید کرد.

بهزاد، کمبود آب در مناطق قشلاقی برای شرب دام و انسان، کمبود علوفه، گرمای هوا و افزایش حشرات، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب، رقابت در رسیدن و بهره برداری از مناطق ییلاقی و استفاده از علوفه‌های تازه را از دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر برشمرد.

وی همچنین عدم امکان اطراق و توقف عشایر در مسیر ایل راه‌ها در مناطق ییلاقی و تبدیل مراتع میانبند به بزرگراه‌ها، شهرک‌های صنعتی، ویلاها و اراضی کشاورزی به عنوان یکی دیگر از دلایل کوچ زود هنگام اشاره کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا