انرژی

کاهش قیمت تمام شده برای صادرکنندگان نفت خاورمیانه

صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرد قیمت سر به سر یا قیمت تمام شده نفت که کشورهای خاورمیانه برای متوازن کردن بودجه دولتی نیاز دارند، در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با انتظارات برای بالا رفتن قیمتهای نفت و بهبود اقتصادی، پایین‌تر خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صندوق بین المللی پول در گزارش دورنمای منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که روز یکشنبه منتشر شد، پیش بینی کرد قیمت سر به سر یا قیمت تمام شده نفت عربستان سعودی از ۷۷.۹۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ به ۷۶.۲۰ دلار در سال ۲۰۲۱ و ۶۵.۷۰ دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا خواهد کرد.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، قیمت سر به سر عمان از ۹۵.۸۰ دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۲.۳۰ دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت و قیمت سر به سر امارات متحده عربی از ۶۸.۲۰ دلار در سال ۲۰۲۰ به ۶۴.۶۰ دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می کند. در مقابل، قیمت سر به سر کویت از ۶۸.۱۰ دلار در سال ۲۰۲۰ به ۶۹.۳۰ دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا می کند اما به ۶۴.۵۰ دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت. قیمت سر به سر عراق از ۶۳.۷۰ دلار در سال میلادی گذشته به ۷۱.۳۰ دلار در سال میلادی جاری افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

صندوق بین المللی پول در این گزارش نوشت: حسابهای مالی در سراسر خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ به طرز چشمگیری وخامت پیدا کردند که منعکس کننده درآمد کمتر به دلیل رشد منفی تقاضای داخلی و افت قیمتهای نفت و همچنین سیاستهای حمایتی برای خنثی کردن پیامدهای شیوع پاندمی ویروس کرونا بود. فاینانس عمومی صادرکنندگان نفت وخامت بیشتری در مقایسه با واردکنندگان نفت داشت که نشان دهنده درآمد نفتی پایین‌تر بود.

کسری مالی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از ۳.۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ به ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

اما قیمتهای بالاتر نفت و آغاز واکسیناسیون به خصوص در امارات متحده عربی، از دورنمای بهبودیافته بسیاری از اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس پشتیبانی می کند.

صندوق بین المللی پول  در این گزارش اعلام کرد قیمتهای نفت از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بهبود یافته که منعکس کننده بهبود تقاضای جهانی و همچنین توافق اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه و تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید داوطلبانه بیشتر بوده است.

منحنی معاملات نفت نشان می دهد که قیمتها در ماههای آینده نزدیک سطح فعلی خواهند ماند و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۵۷ دلار در هر بشکه می رسند و در سال ۲۰۲۲ که انتظار می رود میزان عرضه افزایش پیدا کند، به ۵۳ دلار در هر بشکه کاهش پیدا می کنند و همچنان پایین‌تر از میانگین قیمت ۶۴ دلار هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ خواهند ماند.

این وام دهنده جهانی پیش بینی کرد فعالیت نفتی در کوتاه مدت ملایم می ماند که منعکس کننده محدودیت تولید اوپک پلاس و ادامه تحریمهای آمریکا علیه ایران است. اگرچه پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی نفت به میزان ۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کند اما این رشد عمدتا نتیجه افزایش تولید نفت لیبی به میزان ۲۳۳ درصد پس از بازگشایی میادین و بنادر نفتی این کشور در اواخر سال ۲۰۲۰ خواهد بود. پیش بینی می شود روند احیای واردکنندگان نفت در کوتاه مدت آهسته باشد و به ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ برسد.

بر اساس گزارش پلاتس، صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد تغییرات اقلیمی بر خاورمیانه تاثیر گذاشته و بعضی از کشورها این منطقه موجهای گرمای شدیدتر و مشکل تامین آب را به شکل متداولتری تجربه خواهند کرد. این چالشها احتمالا عمیقتر خواهند شد و ضرورت شناسایی اولویتهای سیاستی برای وفق پذیری و سرمایه گذاری در زیرساخت منعطف در برابر شرایط اقلیمی را ایجاب می کنند. صادرکنندگان نفت منطقه همچنین با چالش گذار از وابستگی به نفت روبرو هستند زیرا جهان به مرور از سوختهای فسیلی فاصله می گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا