صنعت، معدن، تجارت

صندوق ضمانت صادرات ایران برای رونق تولید و صادرات چه کرد؟

صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه اعتبار صادراتی (ECA) ایران که همتای موسساتی نظیر ساچه ایتالیا، هرمس آلمان و ساناسور چین می باشد با صدور انواع بیمه نامه و ضمانت نامه های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی ایفا می نماید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در شرایطی که مشکلات عدیده روابط بانکی و بیمه ای ناشی از تحریم های ناعادلانه ایالات متحده آمریکا تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد نموده است، این صندوق دستاوردهای مهمی در طی سالهای گذشته به ویژه در سال ۹۸ و ۹۹ کسب نموده و به میزان قابل توجهی،‌ با طراحی محصولات جایگزین خلاء حضور بانک های ایرانی در تجارت خارجی را مرتفع نموده است. هر چند این موضوع برای در امان ماندن از تحریم های آمریکا کمتر رسانه ای شده و تنها فعالان عرصه صادرات از آن اطلاع یافته اند.

چکیده ای از عملکرد کمی و کیفی صندوق در سال ۱۳۹۸ و ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹  برای تحقق جهش تولید و همچنین کاهش تاثیرات منفی تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر صادرات کشور به شرح زیر است:

الف- ۱) عملکرد کمی سال ۱۳۹۸، برآورد ۱۳۹۹ و هدفگذاری ۱۴۰۰ به میلیون دلار

۱- حجم کلی پوشش های ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق صدور بیمه نامه و ضمانت نامه اعتباری در سال ۱۳۹۸ برابر ۲.۶ میلیارد دلار بوده که رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ و ۱۸.۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۴ نشان می دهد.

۲- همچنین صندوق ضمانت صادرات در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته 1.3 میلیارد دلار پوشش های صادراتی ارائه نموده که ۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. چه بسا حجم صادرات غیر نفتی با شدت بیشتری کاهش می یافت.

۳- حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه نامه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت با رکورد ۱۲۷۹ و ۱۲۶۹ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۴ دارد.

۴- همچنین عملکرد صندوق در این بخش در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹ به ۹۷۶ میلیون دلار رسیده که رشد ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن نشان می دهد.

۵- در بخش حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی، حجم پوشش های بیمه ای میان و بلند مدت به ۱۲۸ میلیون دلار رسیده که رشد ۳۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ دارد.

۶- ظریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیر نفتی) در سال ۱۳۹۸ به ۶.۷ درصد و در ۶ ماهه ابتدایی ۹۹ به حدود ۱۰ درصد رسیده است. این در حالی است که متوسط این ضریب در موسسات همتای صندوق در کشروهای توسعه یافته ۲ درصد و در کشور ترکیه به عنوان رقیب صادراتی ایران ۷ درصد می باشد.

الف – ۲) عملکرد کیفی سال ۱۳۹۸ و ۶ ماهه ۱۳۹۹ با محوریت نقش افرینی بین المللی، مقابله با تحریم، تنظیم دیپلماسی اقتصادی و پر کردن خلاء تحریم های بانکی:

عضویت صندوق ضمانت صادرات ایران در اتحادیه های بین المللی نظیر اتحادیه بیمه گران اعتبار و سرمایه گذاری موسوم به «اتحادیه برن»، و اتحادیه بیمه گران اعتبار و سرمایه گذاری کشورهای اسلامی، موسوم به «اتحادیه امان» فرصت بی نظیری فراهم نموده تا با استفاده از این ظرفیت بین المللی تا حدودی خلاء محدودیت های بین المللی بانک های ایرانی ناشی از تحریم را برطرف نماید. در این راستا، مذاکرات موفقی با موسسات همتا برای طراحی ابزارهای جانشین محصولات بانکی (با هدف مقابله با تحریم های بانکی) صورت گرفته و در بعضی بازارها عملیاتی شده است.

کسب کرسی هیات مدیره اتحادیه امان برای سال ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ با اجماع کشورهای اسلامی به دلیل بالاترین عملکرد صندوق در میان موسسات مشابه، مذاکره برای کاهش ریسک ایران با ECA های عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) که منجر به کاهش ۲ پله ای ریسک ایران از ۷ به ۵ شد که متاسفانه پس از خروج آمریکا از برجام از دست رفت. مذاکره با دولت و بانک مرکزی جهش پذیرش ضمانت نامه های صندوق در مناقصات این کشورها، پوشش ریسک تجارت تهاتری با همکاری ایمیدرو، صدور ضمانت نامه های مستقیم مورد نیاز پیمانکاران برای ورود به مناقصات خارجی به جای سیتسم بانکی، گسترش دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی از طریق بازار سرمایه،‌ تسهیل و ایجاد مزیت برای فروش کالا در بورس کالا و انرژی در رینگ صادراتی به صورت مدت دار، پوشش ریسک های اصلی ناشی از تحریم به ویژه ریسک سلب مالکیت و مصادره و انتقال ارز.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا