انرژی

بازگشت فروش نفت عربستان به روال عادی

عربستان سعودی با آغاز افزایش تولید، ماه میلادی آینده درخواست خرید نفت پالایشگاههای دولتی هند و چهار مشتری آسیایی دیگر را به طور کامل تامین خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مقامات شرکت آرامکوی سعودی اظهار کردند: عربستان سعودی نفتی که اکثر پالایشگاهها برای بارگیری در ماه مه درخواست کرده اند را به طور کامل تامین خواهد کرد و تنها حجم خرید یکی از مشتریان به آمریکا محدود می شود. حجم فروش نفت به دو مشتری دیگر هم اندکی کاهش پیدا می کند.

اوپک و متحدانش که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، از ماه مه بخشی از نفتی که عرضه آن را متوقف کرده بودند را احیا می کنند. در پی این تصمیم، سعودیها قیمت فروش نفت به بازار آسیا را با پیش بینی بهبود تقاضا، افزایش دادند. این برنامه که شامل بازگشت تدریجی کاهش تولید یکجانبه ریاض است، هفته گذشته از سوی شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی مورد دفاع قرار گرفت. شاهزاده عبدالعزیز گفت: اوپک پلاس هنگامی که برای افزایش تولید تصمیم گرفت، فوق العاده محتاطانه عمل کرد. این گروه هر ماه به برگزاری دیدار برای ارزیابی بازار ادامه می دهد و اگر اوضاع تغییر دهد، تصمیمات لازم به سرعت گرفته می شوند. این توافق شامل مکانیزمی است که اجازه می دهد تولید با توجه به تحولات، افزایش پیدا کرده، فریز شود یا کاهش پیدا کند.

دور اخیر سهمیه فروش نفت به هند توجهات را به خود جلب کرد به خصوص پس از این که چهار پالایشگر نفت دولتی هند شامل ایندین اویل خرید نفت به میزان کمتری را سفارش دادند. یک منبع آگاه گفت: در مجموع هند به اندازه یک نفتکش افرامکس که معمولا حدود ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت دارد، نفت کمتری در مقایسه با ماه پیش خریداری خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با بروز تنش میان هند و عربستان سعودی بر سر سیاست نفتی ریاض، دولت هند از پالایشگاههای دولتی خواسته است حجم خرید نفت در ماه آینده را به میزان یک سوم میانگین ماهانه کاهش دهند. با این حال پالایشگاههای هندی در فصل پیک تعمیرات هستند و این کشور با جهش دوباره کووید ۱۹ مبارزه می کند که نیاز به خرید کمتر از حد متوسط نفت در ماه آینده را بارز می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا