امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش تقاضای مرغ در کشور/۲.۵ میلیون تن مرغ در سال تولید می شود

ارومیه-مشاور وزیر و مدیر کل امور استانها در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد صف های مرغ را ناشی از افزایش تقاضای گوشت مرغ در کشور دانست و گفت:در حال حاضر ۲.۵میلیون تن مرغ در سال درکشور تولید می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا قدسی صبح دوشنبه در آئین تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر تولید مرغ به میزان نیاز کشور تولید می‌شود، افزود: وجود صف‌های مرغ ناشی از افزایش تقاضای گوشت مرغ است، هم اکنون با برنامه ریزی لازم برای تأمین نهاده‌های کشاورزی هیچ مشکلی در تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور نداریم.

وی با اشاره به افزایش قیمت حبوبات و گوشت در کشور طی سال ۹۹ عنوان کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته با توجه به افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی از جمله حبوبات و گوشت قرمز و… سبد مصرفی مردم به سمت مصرف گوشت مرغ بوده و با افزایش تقاضا به گوشت مرغ و مشکلات پیش آمده در توزیع گوشت مرغ شاهد صف‌های طولانی در کشور بودیم که از این بابت از مردم کشور عذرخواهی می‌کنیم.

آذربایجان غربی ۵ استان معین تأمین مرغ در کشور است

قدسی از آذربایجان غربی به عنوان ۵ استان معین مهم کشور در زمینه تولید مرغ در کشور نام برد و عنوان کرد: آذربایجان غربی در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله مرغ یکی از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود در زمینه مرغ جزو ۵ استان معین بوده و علاوه بر نیاز استان نیاز استان‌های همجوار را نیز تأمین می‌کند.

مدیرکل امور استان‌ها در وزارت جهاد کشاورزی، صنعت مرغداری را صنعتی پیچیده دانست و عنوان کرد: اگر همه عوامل زنجیره تولید و توزیع مرغ در دست وزارت جهاد کشاورزی باشد می‌توان به صورت بهینه مدیریت کرد در حالی که سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه همکاری دارند و این امر در امر توزیع تأثیر گزار است.

وی با اشاره به تأمین نهاده‌های دامی با وجود مشکلات تحریمی و ارزی در شش ماهه اول سال ۹۹ اضافه کرد: در نیمه دوم سال گذشته با تأمین نهاده‌های دامی مشکلات تولید حل شد و هم اکنون تولید مرغ بر اساس نیاز سالانه کشور تأمین می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

تنها ۱۵ درصد مرغداری‌های کشور زنجیره تولید مرغ را تأمین می‌کنند

قدسی با تاکید بر مدیریت زنجیره تولید در بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر ۱۹ هزار مرغداری در کشور، شامل ۱۵ درصد این صنعت زنجیره مرغ را تأمین می‌کند که این میزان باید با مسیر و ریل گذاری درست افزایش یابد.

مدیرکل امور استان‌ها در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ درصد هزینه نهاده‌های دامی به نرخ ارز دولتی تأمین می‌شود، افزود: ۴۰ درصد مابقی هزینه نهاده‌های توسط کشاورزان تأمین می‌شود که با توجه به هزینه‌های بالای تولید باید حمایت‌های لازم از این بخش صورت گیرد.

قدسی با اشاره به ظرفیت‌های بالای آذربایجان غربی در بخش کشاورزی از جمله تولید ۶.۸ محصولات کشاورزی، رتبه اول در تولید سیب، ظرفیت‌های بالای استان در بخش صنعت دامداری گفت: در سال‌های گذشته استان در زمینه آبمیوه دارای برند بود و و پیشرو در کشور بود و باید این برند حفظ و تقویت شود.

مدیرکل امور استان‌ها در وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به احیای دریاچه ارومیه و نقش مهم جهاد کشاورزی گفت: احیای دریاچه ارومیه نقش مهمی در حفظ سلامت مردم منطقه دارد باید از ظرفیت‌های علمی و کشاورزی در زمینه صیانت از این زیست بوم بهره کافی را ببریم.

در این مراسم اکبر کرامتی به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی معرفی و از خدمات رسول جلیلی رئیس سازمان سابق با اهدای لوح و هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا