صنعت، معدن، تجارتمعدن

تجهیزات و قطعات ثبت شده در سایت بومی سازی فولاد، "تاییدیه فنی" می گیرند

مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی گفت: تجهیزات و قطعات ثبت شده در سامانه بومی سازی زنجیره آهن و فولاد، تحت نظر کمیته تخصصی "تاییدیه فنی" می گیرند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حسن یونسیان در جلسه ویدیوکنفرانسی با حضور شرکت های بزرگ زنجیره فولاد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: هفته آینده کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان همه شرکت های فولادی با هدف ارزیابی تامین کنندگان و تجهیزات و قطعات بومی سازی شده، تشکیل می شود.

وی افزود: سایت بومی سازی با تشکیل کمیته تخصصی پویاتر می شود و اطلاعات در اختیار همه قرار می گیرد. به طوری که پس از تکمیل نهایی آن، شرکت های زنجیره فولاد با اطمینان کامل می توانند نسبت به ثبت سفارش قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود از این سامانه اقدام کنند.

مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی با بیان اینکه بومی سازی در صنعت فولاد به صورت متمرکز از سال گذشته و با توجه به کمبود ارز و تحریم ها شروع شد، تصریح کرد: سامانه بومی سازی زنجیره فولاد با همکاری انجمن تولیدکنندگان فولاد و ایمیدرو، پشتیبانی شرکت ها، حمایت فولاد مبارکه و توسط شرکت ایریسا راه اندازی شده است.

ثبت ۲۲هزار قلم قطعه و تجهیزات

وی ادامه داد: تاکنون ۲۲ هزار قلم تجهیز و قطعه در این سامانه ثبت شده است. اطلاعات فعلی سامانه مذکور به صورت خام است و در مراحل بعدی، با ایجاد هماهنگی بیشتر میان شرکت ها و سازندگان برای افزایش سرعت انتقال اطلاعات، سامانه کاراتر خواهد شد.

ثبت سفارش ها براساس محصول بومی سازی شده

یونسیان با بیان اینکه خوشبختانه در ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیدگاه مثبتی نسبت به بخش فولاد وجود دارد، بیان داشت: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی است که در صورت برداشته شدن تحریم ها و عادی شدن واردات، برای حمایت از محصول داخلی، اولویت بر تامین نیازها، از داخل کشور است.

وی افزود: تا ۵ ماه آینده، باید اطلاعات سازندگان کامل، شفاف و دقیق باشد تا پس از تایید فنی، قطعات و تجهیزات به صورت نهایی در سامانه ثبت شوند. به گفته یونسیان، این سامانه، یک مبنای نهادینه شده برای ثبت سفارش ها خواهد بود و در صورت تغییر دولت ها نیز این روند تداوم خواهد داشت.

مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی با اشاره به راه اندازی میز ساخت داخل فولاد و جشنواری بومی سازی در سال جاری گفت: با توجه به انگیزی بالای شرکت ها، در تلاش هستیم در ماه خرداد جشنواره بومی سازی و ایجاد میز ساخت داخل را با توجه به شرایط، (مجازی یا حضوری) برگزار کنیم تا تشویقی برای تامین کنندگان باشد و تلاش آنها دیده شود.

وی ادامه داد: در میز ساخت داخل، سه میز برای حوزه های مواد مصرفی، قطعات و تجهیزات و تحقیق، توسعه و تکنولوژی ایجاد می شود.

سامانه بومی سازی فولادی؛ معیاری برای صنایع ایران

رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندان فولاد ایران در این جلسه با بیان اینکه روند تکمیل اطلاعات سامانه بومی سازی فولاد از پیشرفت مناسبی برخوردار است، گفت: مهمترین هدف از ایجاد این سامانه، خودگردان شدن بومی سازی در زنجیره فولاد کشور است.

وی افزود: سامانه بومی سازی فولادی ایران در صورت موفقیت، یک معیاری (بنچ مارک) برای صنعت ایران خواهد بود و با توجه به گستردگی و اهمیت آن، بدون شک می تواند به عنوان یک ضرورت در صنایع دیگر نیز عملیاتی شود.

بنا به این گزارش، در این جلسه ویدیوکنفرانسی نمایندگان شرکت های فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان، گل گهر، چادرملو، گهر زمین، فولاد خراسان، سرمایه گذاری پارسیان و فولاد آلیاژی ایران پیشنهاد هایی برای بهبود عملکرد سامانه بومی سازی ارائه دادند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا