امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بازار مرغ اشباع شده است

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بازار مرغ به حالت اشباع رسیده اما در یکی دو روز آتی به خاطر استقبال از ماه مبارک رمضان، تولید بیشتر از قبل ادامه خواهد داشت.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره روند ثبت سفارش و پیگیری تخصیص ارز نهاده‌های دامی گفت: ثبت سفارش نهاده‌های دامی از ۱۶ /۱ /۱۴۰۰ به وزارت جهاد کشاورزی موکول شد و از همان روز شیوه نامه‌های اجرایی آن مصوب و نهایی شد.

معروفان در خصوص وقفه‌ای که در این زمینه ایجاد شد، گفت: تا پایان سال ۹۹ تخصیص‌های بانک مرکزی مربوط به سنوات قبل است و انتظار داریم در سال جدید بانک مرکزی تخصیص ارز را سرعت ببخشد تا وقفه‌ای نداشتیم.

وی تاکید کرد: احساس نمی‌کنیم وقفه‌ای ایجاد شده باشد چرا که کالاها تأمین و در بنادر موجود است و به محض تخصیص ارز، ترخیص می‌شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشور ۴۰ شرکت به امر واردات نهاده‌های دامی مشغول هستند و امسال حدود ۱۱ شرکت اقدام به ثبت سفارش جدید کرده اند.

معروفان گفت: ثبت سفارش حدود ۹۰ پرونده هم از ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده که تا کنون نیمی از آن‌ها بررسی شده است.

وی در خصوص آخرین آمار عرضه مرغ گفت: دیروز ۴ میلیون و ۳۵ هزار قطعه مرغ به کشتارگاه فرستاده شده که استحصال آن بالای ۷ هزار ۳۰۰ تن مرغ است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به اینکه سرانه مرغ برای هر نفر در طول سال ۲۸ کیلوگرم است، تمام نیاز کشور بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ سیصد هزار تن نیست و وقتی در یک روز ۷ هزار ۳۰۰ تن به بازار عرضه می‌کنیم، یعنی بیش از نیاز عرضه داریم.

معروفان یادآور شد: گزارش‌هایمان از همه شهرها نشان می‌دهد بازار به حالت اشباع رسیده و در یکی دو روز آتی به خاطر استقبال از ماه مبارک رمضان، تولید به همان منوال و حتی بیشتر از قبل ادامه خواهد داشت.

آذروش، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور هم در ادامه گفت: در حال حاضر با توجه به شرایطی که بازارگاه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، دچار مشکلی خاصی نیستیم، اما برای تولید باید آرامش کلی داشته باشیم چرا که نمی‌توانیم با ریسک وارد تولید شویم.

آذروش تاکید کرد: تولید به پیش زمینه‌هایی نیاز دارد. صنعت ما دچار زلزله شده است. تمام نهاده‌های مصرفی ما در دام و طیور از یک سال پیش با افزایش قیمتی مواجه شده است. بعضی از فاکتورهای تولیدی در گوشت و مرغ ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: وقتی تورم میانگین کشور بین ۳۶ تا ۴۰ درصد است، چطور توقع داریم که صنعت مرغداری روی پای خود بایستد.

در ادامه معروفان گفت: قیمت مرغ در شهریور سال ۹۹، حدود ۱۴ هزار تومان بود که اواخر آذر ماه به ۲۰ هزار و ۴۰۰ افزایش پیدا کرد و اخیراً به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

وی یادآور شد: نهاده‌های دامی با افزایش قیمت جهانی مواجه شده است، به عنوان مثال ذرت که ۶ درصد مصرف طیور است، ۲۲۰ یورو بود و اخیراً کمتر از ۲۷۰ یورو خریداری نمی‌شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: عرضه مرغ به صورت قطعه بندی به صورت مقطعی ممنوع است و در ادامه با اشباع بازار این ممنوعیت برداشته می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا