امور زیربناییراه و ساختمان

کشورها هنوز در پیک چهارم برای ایران منع تردد ایجاد نکرده‌اند/ محدودیت سختگیرانه برای پذیرش مسافران ترکیه و عراق

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه هیچ کشوری هنوز برای ایران پس از افزایش شیوع کرونا و افزایش مبتلایان محدودیتی ایجاد نکرده است، گفت: محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در مرزها برای پذیرش مسافران از ترکیه و عراق به اجرا می‌رسانیم.

همچنین بخوانید

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره محدودیت‌های اعمال شده در مبادی ورودی و خروجی و مرزهای کشور با افزایش مناطق قرمز در کشور و افزایش شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و شرایط سختگیرانه‌تری که در مورد مرزهای ترکیه و عراق گرفته شده است، محدودیت‌های جدیدی مصوب و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پذیرش مسافر در مرزهای زمینی عراق و ترکیه با محدودیت‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود و به صورت کنترل شده است، ادامه داد: قبل از ابلاغ محدودیت‌ها با توجه به دستورالعمل‌های کشور عراق و امکان تردد به صورت عادی برای دریافت ویزا انجام می‌شد و با انجام تست پی سی آر و منفی بودن آن اجازه ورود اتباع ایرانی داده می‌شد اما در حال حاضر ایران با محدودیت‌های سختگیرانه اتباع خارجی را در این مرز می‌پذیرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری تاکید کرد: به اتباع ایرانی اجازه خروج داده نمی‌شود و تنها افراد دو تابعیتی اجازه خروج را دارند و در مرز‌های ایران و ترکیه هم همین شرایط اعمال شده است. کنترل‌ها تشدید شده و تست‌ها به صورت سختگیرانه‌تری رصد می‌شوند و از حالت کنترل غربالگری خارج و انجام تست‌ها به صورت صد درصدی انجام می‌شود.

هدایتی با تاکید بر اینکه تست پی سی آر برای هر اتباع خارجی که قصد ورود به ایران را دارد در مرز انجام می‌شود، گفت: نمایندگان بهداشت مرزی در پایانه‌های مرزی مستقر هستند و نسبت به انجام تست برای تمام مسافران ورودی اقدام می‌کنند هم تست رپید و هم تست سی پی آر از مسافران ورودی گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: البته در بخش بار این محدودیت‌ها کمتر است و در حمل یکسره بار مواجه با اتباع ایرانی بسیار کمتر است و در هیچ کجای دنیا حتی اروپا هم ملاحضات بهداشتی و تجاری را به همان تست پی سی آر منفی منوط می‌کنند. این حجم از ناوگان متردد را که نیاز به پارکینگ بسیار زیادی وسیعی دارد اگر  برای انجام تست سی پی آر متوقف کنیم عملا پایانه‌های مرزی قفل خواهند شد و تجارت بین‌الملل زمین‌گیر می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری افزود: در همه جای دنیا عمدتا محدودیت‌هایی که در شقوق مختلف حمل و نقل اعمال می‌شود به بخش گردشگری و مسافری معطوف می‌شود و در بخش بار و تجاری محدودیت‌ها به این شدت سختگیرانه نیست.

هدایتی تاکید کرد: هیچ کشوری هنوز برای ایران پس از افزایش شیوع کرونا و افزایش مبتلایان محدودیتی ایجاد نکرده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا