كشاورزی و دامپروری

قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب رسید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری به ۱۰ هزار تومان کاهش یافته که ۴ هزار تومان زیر قیمت مصوب خود است، برای تنظیم بازار مجبور به صادرات مازاد تولید هستیم.

صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: با توجه به اینکه سال جاری به نام تولید پشتیبانی ها و مانع زادیی ها نام گذاری شده همگی مکلف به اطاعت  از منویات رهبر فرزانه انقلاب هستیم؛ تولید مهم ترین چالش کشور است که اتحادیه ها می توانند مشکلات و موانع موجود در این ارتباط را برای رفع به دولت منعکس کنند. 

وی با اشاره به اینکه امسال تولید تخم مرغ در کشور افزایش یافته است افزود: در سال جاری حدود ۱۰ هزار تن در مقایسه با مدت مشابه در فروردین ماه سال گذشته افزایش تولید داریم.

همچنین بخوانید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: هرساله در شش ماه ابتدای سال  با کاهش تقاضا رو به رو هستیم؛ ضمن اینکه مرغ بومی مرغ تخمگذار که در زمستان فاقد تخم گذاری هستند در این ایام شروع به تخم گذاری می کنند و ظرفیت تولید را در این مقطع از سال افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت مرغ، نرخ تخم مرغ افزایش نیافت  تصریح کرد:  قیمت تخم مرغ درب مرغداری حتی در روزهای اخیر کاهش یافته است و از نرخ مصوب خود که در دی ماه سال قبل در کارگروه تنظیم بازار مصوب شد کمتر است.

 

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به ۱۰ هزار تومان رسیده و ۴ هزار تومان زیر قیمت تمام شده و نرخ مصوب خود به فروش می رسد.

علی اکبرخانی ادامه داد: ادامه این شرایط تولید را با مشکل رو به رو می کند؛ زیرا وجود تولید مازاد در بازار، قیمت تمام شده را به زیر قیمت مصوب برای تولید کننده رسانده است.

وی اظهار داشت: در این شرایط اتحادیه مرغداران میهن برای رفع این موانع، به عنوان پشتیبان مرغداران وارد عمل شده است تا بتوانیم بخشی از مازاد تولید را به خارج از کشور صادر شود.

وی یاد آور شد: با وجود اینکه از روز گذشته صادرات کلید خورده است و اولین مجوز صادراتی داده شده است اما شاهد ادامه روند کاهشی قیمت تخم مرغ در بازار هستیم و هنوز تغییری برای تعادل قیمت صورت نگرفته است.

صادرات تخم مرغ صرفا برای تنظیم بازار است

وی با بیان اینکه آزاد شدن صادرات صرفا برای مدیرت بازار و جلوگیری از نابودی تولید است گفت: در این اقدام درآمد صادراتی در درجه دوم اهمیت قرار دارد به همین منظور در هر مقطعی که بازار تخم مرغ در داخل متعادل شد، دوباره جلوی صادرات گرفته می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه کشور های هدف صادرات عراق، افغانستان و عمان است ادامه داد: الگوی مصرف این کشور ها نیز مانند ایران است و تقاضا در این کشور ها نیز در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد و این صادرات سود زیادی برای تولید کنندگان نخواهد داشت و از روی اجبار است.

صادرات تخم مرغ توسط واسطه ها ممنوع شد

وی افزود:امسال برای اولین بار تنها به کسانی اجازه صادرات داده می شود که تولید کننده باشد و دیگر به وسطه ها اجازه صادرات داده نمی شود تا سود صادرات، مستقیم به جیب تولید کننده برود.

علی اکبر خانی گفت: تولید کنندگانی که در تنظیم بازاری داخلی مشارکت بیشتری دارند در زمان صادرات نیز در اولویت قرار می گیرند؛ هر هر صادر کننده ای نیز که مجوز صادرات دریافت می کنند متعهد است که در زمان لزوم برای تنظیم بازار وارد عمل شد و تضمین لازم و تعهد محضری از آنها اخذ می شود.

منتظر کاهش قیمت چشمگیر تخم مرغ در بازار باشید

علی اکبرخانی در بخش دیگری از صحیت های خود گفت: با توجه به کاهش قیمت تخم مرغ در مرغداری های این انتظار می رود که قیمت این محصول در خرده فروشی ها نیز کاهش قیمت چشم گیری داشته باشد اما هنوز مشاهده نمی شود و لازم است که دستگاه های نظارتی این امر را بررسی کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: البته این کاهش قیمت تخم مرغ  به احتمال زیاد خود را در روزهای آینده در بازار نیز نشان دهد زیرا خرده فروشی کاهش قیمت ها را با تاخیر بروز می دهد.

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا