صنعت، معدن، تجارت

سخنان آیت الله رئیسی اولین گام درجهت رفع موانع تولید و تحقق شعار سال است

چرا بانکها به خود اجازه می‌دهند تا با قوانین خلق الساعه و من درآورده خود به جان ملت و فعالان اقتصادی بویژه تولیدکنندگان بیفتند و برای زیاده خواهی و دریافت سودهای نامتعارف خود، همه مردم و فعالان اقتصادی ایران را از هستی ساقط کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به سخنان اخیر آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه که در نخستین جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در سال ۱۴۰۰ در خصوص تأکید ایشان بر عدم صدور آراء خلاف شرع و همچنین برخورد دستگاه قضا با بانکهای متخلف که با قراردادهای شبه ترکمنچای و اَخذ سودهای بی ضابطه، کمر تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایران را می شکنند، ایراد گردید گفت: تولید، کارآفرینی و فعالیت اقتصادی در این برهه از زمان در کشورمان “ایران” بدلیل وجود “جنگ اقتصادی” تحریمهای شدید خارجی، سوء مدیریت و بی‌توجهی دولت به مشکلات حاکم بر جامعه و همچنین نهادینه شدن فساد، بسیار سخت و کمرشکن شده است، از همین رو نه ‌تنها هر کسی توان آغاز فعالیتهای جدید اقتصادی را ندارد بلکه تجار و صاحبان صنایع قدیمی نیز غالباً قادر به پیشبرد کارهای خود نبوده و روز به روز در حال ورشکستگی، خارج شدن از گود و حتی زندانی شدن می‌باشند.

وی افزود: مردم و فعالان اقتصادی حدود ۸ سالی است که به “دولت روحانی” دل خوش کرده بودند تا با اِعمال برنامه ‌ها و سیاستهای درست و ‌بکارگیری مدیران شایسته، دلسوز، متعهد، متخصص، کارآمد و پاکدست، گرهی از مشکلات اقتصادی خرد و کلان ایران گشوده و جاده را برای کار و زندگی مردم هموار نماید اما پس از گذشت حدود هشت سال از کشورداری دولتهای یازدهم و دوازدهم نه ‌تنها قدم مثبتی از طرف دولت برداشته نشده بلکه امید مردم و فعالان اقتصادی نیز به یأس و ناامیدی مبدل شده است و متأسفانه در این چند ماه باقیمانده از عمر دولت دوازدهم، اصلاً دورنمای خوب و مثبتی نیز از فعالیت و کشورداری این دولت و دولتمردان آن به چشم نمی‌خورد.!!

علیپور در ادامه اظهار داشت: مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی کشورمان هرگز مرتفع نخواهد شد و اقتصاد ایران به این زودیها شکوفا نمیگردد مگر اینکه چرخ تولید به گردش درآید و کارخانجات و صنایع تولیدی با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند. گردش چرخ صنایع و افزایش فعالیتهای تولیدی موجب میشود تا خرید و فروش، صادرات و واردات و گردش پول رونق گرفته و روز به روز اشتغال ایجاد و رفته رفته ریشه بیکاری از بین برود. با ایجاد شغل برای جوانان و بیکاران نه تنها معضلات اجتماعی کاهش پیدا میکند بلکه سطح معیشت مردم نیز ارتقاء میابد.

از همین رو اقتصاد ایران هرگز سر و سامان نمیگیرد مگر با “رونق تولید” و بر این اساس مقام معظم رهبری نیز ۳ سال است که پی در پی به موضوع تولید پرداخته و شعار سالهای ۹۸ ، ۹۹ و ۴۰۰ را به رونق، جهش و پشتیبانی ‌و مانع زدایی‌ از تولید اختصاص داده و در جهت “رونق تولید” نامگذاری کردند.

وی گفت: پس باید هر سه قوا و تمامی دستگاهها، سازمانها و وزارتخانه ها و در کل تمام مسئولین بسیج شوند تا “شعار سال” محقق و چرخ تولید در سطح عالی به گردش درآید و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز روی زمین نماند. رفع بخشی از مشکلات و موانع  اقتصادی ایران و همچنین مبارزه با فسادهای موجود در گروی همت و تدابیر ویژه مسئولین قوه قضائیه میباشد تا با اقتدار و پیگیریهای مستمر خود بتوانند ریشه فساد و مشکلات اقتصادی را بخشکانند و امید به آینده و اعتماد به مسئولین کشوری را به دلهای مردم و کارآفرینان بازگردانند.

در این راستا خوشبختانه آیت الله رئیسی از اولین روزهای کاری خود در قوه قضائیه، عملکردی انقلابی و ضد فسادی را در پیش گرفتند و با فعالیت مقتدرانه خود، مردم و فعالان اقتصادی را خوشحال و نسبت به آینده امیدوار کردند که جای دارد تا از همین جا و از این طریق، عملکرد شجاعانه و ضد فساد ایشان را ستوده و به مقام عالی قوه قضائیه تبریک و خسته نباشید بگویم.

حضور آیت الله رئیسی در رأس هرم قوه قضائیه منجربه تحول آرام و تغییر و تحول ‌های مثبت در این قوه گردید و ایشان با عملکرد و سخنان مقتدرانه و آرامش بخش خویش، دلگرمی و امیدواری را برای مردم به ارمغان آوردند، فلذا کارها و سخنان آرامش ‌بخش و دلگرم کننده رئیس قوه قضائیه طی دو سال گذشته در نوع خود تازه و متحول کننده بوده است.

سبزعلیپور در ادامه به عملکرد بانکها اشاره کرد و گفت: بانک و بانکداری در سراسر جهان یک استانداردی دارد که بانکداری کشورمان نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد!! اما بانکهای خارجی که اسلامی هم نیستند آنچنان عملکرد درستی دارند که نه تنها روز به روز رشد میکنند و بزرگترین امکانات و برجهای زیبای کشورها را دراختیار دارند بلکه همه مردم و فعالان اقتصادی نیز از عملکرد بانکهای شان رضایت قلبی دارند اما بانکهای ما که نام اسلام و بانکداری اسلامی بدون ربا را هم با خود یدک میکشند، نه تنها با عملکردهای نادرست خود همه مردم ایران از عام گرفته تا خاص را ناراضی کرده اند بلکه در عین حال با اخذ سودهای نجومی، متأسفانه روز به روز تحلیل رفته و ضعیف تر هم میشوند!!

چرا بانکها به خود اجازه میدهند تا با قوانین خلق الساعه و من درآورده خود به جان ملت و فعالان اقتصادی بویژه تولیدکنندگان بیفتند و برای زیاده خواهی و دریافت سودهای نامتعارف خود، همه مردم و فعالان اقتصادی ایران را از هستی ساقط کنند؟!!

بطور مثال به یک مورد بسیار کوچک که اصلاً به چشم هم نمیاید اشاره میکنم تا از این قطره متوجه شوید که بانکها و موسسات مالی اعتباری چه بلاهایی بر سر مردم مردم میاورند!!

وی تشریح کرد: چندی پیش مورد بسیار کوچکی را دیدم از این قرار که بنده خدایی در سال ۸۸ مبلغ چند میلیون تومان از یک مؤسسه مالی اعتباری وام میگیرد و در ازاء دریافت وام، دو قطعه چک بعنوان ضمانت و هر یک تقریباً دو برابر مبلغ وام دریافتی به شعبه ارائه میدهد. وام معوق میشود و بعد از ۱۰ سال، شعبه حدوداً ۸ برابر وام دریافتی را بعنوان سود و جرائم دیرکرد مطالبه کرده و با اینکه وام گیرنده میخواهد وام دریافتی را یکجا تسویه کند اما مؤسسه به هیچ عنوان حاضر به بخشیدن جرائم دیرکرد هم نیست!! جالب توجه اینجاست که مؤسسه، یکی از چکهای ضمانت را هم داده به شرخر و وی نیز روی چک اقدام کرده است!! شورای حل اختلاف نیز صاحب چک را جدای از تسویه وام، به پرداخت مبلغ چک هم مجاب کرده اما نه مبلغ درج شده روی چک بلکه سود و جرائم دیرکرد چک هم محاسبه شده و به ۱۰ برابر افزایش یافته است و وقتیکه سوال میشود بر چه اساسی این محاسبات انجام شده؟ در پاسخ میفرمایند ۱۰ سال پیش خودرو پراید ۱۲ میلیون بوده و الان بیش از ۱۰۰ میلیون میباشد!!

آیا ملاک عمل و محاسبات بانکها و مؤسسات مالی اعتباری باید بر اساس قیمت پراید انجام شود؟ چرا کسیکه میخواهد وامش را تسویه کند، چک ضمانتی اش هم باید وصول شود؟ حال شما از این مورد کوچک و ناچیز دریابید که با موارد بزرگ و کلان چه میکنند و چگونه روزگار مشتریان بانکها و مؤسسات مالی سیاه میشود؟!! مورد کلانی را در حد چند هزار میلیارد تومان سراغ دارم که متعهد تقریباً وام دریافتی را تسویه کرده اما بانک عامل هنوز دست بردار نیست و باز هم مطالبه پول میکند!! واقعاً تأمل برانگیز و مایه تأسف میباشد. 

علیپور تأکید کرد: سخنان روز گذشته آیت الله رئیسی، رئیس دستگاه قضا در خصوص برخورد دستگاه قضا با بانکهای متخلف که با قراردادهای شبه ترکمنچای و اَخذ سودهای بی ضابطه، کمر تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایران را می شکنند، تولیدکنندگان و کارآفرینان را دلگرم و امیدوار کرد و آقای رئیسی با این بیانات خود، اولین قدم در جهت رفع موانع تولید و تحقق شعار سال را برداشتند، لکن نه تنها امیدواریم تا هر جه زودتر این فرمایش آقای رئیسی در تمامی محاکم سراسر ایران اجرایی گردد بلکه سایر دستگاهها و سایر قوا نیز از قوه قضائیه الگو گرفته و در راه تحقق شعار سال و همچنین رفع موانع تولید و به گردش درآوردن چرخ تولید و صنایع اقدامات اساسی را انجام دهند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنانش تصریح کرد: با توجه باینکه کشور ایران نیازمند قوانین جدید و قوانین روزآمد قضایی میباشد، از همین رو درخواست و انتظار فعالان اقتصادی از ریاست محترم قوه قضائیه این است تا با همکاری ریاست مجلس و نمایندگان مردم نسبت به بازبینی قوانین قدیمی قضایی و تصویب قوانین جدید و به روز اقدام نمایند تا قضات محترم نیز بر اساس قوانین جدید احکام خود را صادر نمایند.

ضمناً لازم به ذکر است یکی از کارهای پسندیده و قابل تقدیر ریاست محترم قوه قضائیه، برگزاری جلسات متعدد با فعالان اقتصادی می‌باشد که امیدوارم این نوع نشستها روز به روز بیشتر شود تا با همفکری و طرح مشکلات و موانع تولید و طرح موانع سایر فعالیتهای اقتصادی، موجبات تحکیم روابط بین قوه قضائیه و بخش اقتصاد علی الخصوص بخش خصوصی را تقویت نماید.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا